Rotterdam, vanmorgen half elf. Een kleine duizend arbeiders van de zes Unilevervestigingen in ons land verzamelen zich voor het kantoor van Unilever aan de Maas. De sfeer is opgewonden. Vandaag laten de werknemers van het grote Unilever zien dat ze het niet pikken. Vandaag staan ze op tegen kapitalistische willekeur. Het is genoeg! ‘Meer democratie in de economie’ was te lezen op de vele gele T-shirts.
Na wat korte toespraken vertrekt de demonstratie via de Erasmusbrug naar het hoofdkantoor aan het Weena. Daar wordt een protest aangeboden aan een van de directeuren. De stemming is vastberaden, ook na toch al reeds drie weken acties.
Op het Schouwburgplein is er voor iedereen wat warms: broodjes worst en tomatensoep. En muziek en toespraken van Henk van der Kolk, voorzitter van FNV-Bondgenoten en Lucas Vermaat, de actieleider. Ik mocht de aanwezigen een hart onder de riem steken en de steun van de SP overbrengen.
Ik ben vandaag hier om me solidair te verklaren met jullie strijd.
Die strijd is belangrijk:
Voor behoud van werk
Voor behoud van fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden
En voor aandacht voor de schaduwzijde van de globalisering.Bedrijven als Unilever zien de wereld als een speeltuin waar je van toestel naar toestel kunt hoppen, met maar één doel: méér winst.
De drie bedrijven die nu dicht moeten doen het goed en hebben goede perspectieven. Het is schandalig en gewetenloos om die bedrijven te willen sluiten en de mensen op straat te zetten.
Ik maakte zelf in de jaren zeventig in Oss de rookworsten voor de HEMA. Toen was het bedrijf al aan het reorganiseren. Nu, dertig jaar later, gaat het nog steeds door.
Al die reorganisaties hebben het bedrijf geen goed gedaan. Groot, groter, grootst is lang niet altijd goed,
want dan moet je weer gaan opknippen. Het gevolg: de ene hand weet niet wat de andere hand doet.Het verschil tussen Amerika en Europa is altijd geweest:
Hier gingen de bedrijven nog een beetje fatsoenlijk om met de mensen.
Hier telde voor de bazen ook nog enigszins het algemeen belang mee. Die tijden lijken voorbij. Unilever laat zien dat Nederland Amerika is geworden.Het belang van de aandeelhouders staat op één. En dan komt er heel lang niets…..
Het management van Unilever heeft de kant van de aandeelhouders gekozen. En wordt daar rijkelijk voor beloond.
We zien het vaker: TPG en ABN-AMRO.
Met dank voor de bewezen diensten gaat topman Groenink nu weg met 26 miljoen, oh nee, het schijnt slechts 20 miljoen te zijn.Unilever zegt: We kunnen niet anders. We worden gedwongen. Onzin. Het gaat hier over kiezen, keuzes maken.
Sta je als directie achter de mensen die het geld verdienen maar niet krijgen?
Of sta je achter de mensen die het geld opstrijken maar niet verdienen.De directie van Stork koos de zijde van het personeel. Die van Unilever kiest de zijde van de aandeelhouders.
De situatie bij Unilever laat zien hoe slecht het is dat dit kabinet het ontslagrecht wil versoepelen.
Werknemers worden gedegradeerd tot uitzendkrachten en wegwerpartikelen. Met als voordeel:
Ze zijn goedkoper en rechteloos,
En bedrijven kunnen makkelijker hun productie verplaatsen.Beste mensen,
Sommigen willen dat oude tijden herleven;
Dat de willekeur van de baas weer wet wordt.
Dat belangen van mensen die willen werken voor hun geld ondergeschikt worden,
Dat de hegemonie van het kapitaal en de aandeelhouders gevestigd wordt.De strijd die we voeren is een internationale strijd.
Vaak hebben jullie collega’s in verre landen gesteund,
Daarom is het goed te zien dat er nu ook steun van hen komt.De strijd tegen de negatieve kanten van de wereldmacht van het bedrijfsleven is van levensbelang voor ons en onze kinderen.
Het is voor ons werk;
Het is voor fatsoenlijke beloning;
Het is voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.
Het is voor wat we beschaving noemen!Veel succes!
151 reacties
Jarenlang hebben deze mensen hun lonen gematigd, dat moest om het werk te behouden. En wat is hun beloning? Stank voor dank!
Reactie door Fred Perry — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.01 uur
Uiteraard is het belang van de aandeelhouders het belangrijkst. Zij zijn iemmers de EIGENAAR. We leven niet in een goede doelen economie maar in een economie waar geld verdient moet worden. Wie zijn politici en vakbonden wel niet dat ze denken zich te kunnen bemoeien met bedrijfsbeslissingen?
En taalkundige truuks als “meer democratie in de economie” trappen we echt niet in.
Nee Jan marijnissen, kapitalisme en globalisering zijn sterker dan jouw socialisme. Je bent aan het verliezen.
Reactie door McC — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.02 uur
Jan dat zeg je zeker ook uit emotie:
‘Hema-worst wordt bij Unox gemaakt’
Unilever reageert in soortgelijke bewoordingen. “Ons beleid is niet te spreken over onze klanten”, zegt een woordvoerder. Volgens haar leven door de staking ‘een hoop emoties’ bij de werknemers en moet de uitspraak van de medewerker in dat licht worden gezien.
http://www.nu.nl/news/1286516/32/%27Hema-worst_wordt_bij_Unox_gemaakt%27.html
(De HEMA-worst wordt al sinds jaar en dag gemaakt in Oss. Vroeger bij Zwanenberg, nu bij UVG. JM)
Reactie door sinne — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.06 uur
Beste Fred Perry, iedereen in deze wereld is aan het min-maxen. Werknemers, wekrgevers, consumenten.
Reactie door McC — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.33 uur
Nee hoor, McC, niet iedereen. Er zijn gelukkig ook mensen die verder kijken dan hun eigenbelang. Ik zie er zat om mij heen die elders bakken met geld kunnen verdienen, maar kiezen voor werk dat bijdraagt aan een beter wereld.
Reactie door Fred Perry — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.36 uur
Goed dat je hier bij aanwezig bent, Jan! Dat levert weer meer sympathie op voor de SP bij deze werknemers/stakers. De andere fractievoorzitters vieren op kosten van ons een werkbezoek (pardon)vakantie op de Antillen…
Reactie door Jules Timmerman — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.40 uur
@ 2 : Ach met geld van Pàppà, zou ik ook dat soort opmerkingen durven maken.
Ik verdien liever mijn eigen geld
McC find Yourself a job
Reactie door sinne — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.41 uur
Oh nee,
McC als lullen nu eens worst was, dan had je geen personeel nodig en liep je toch binnen!
Reactie door sinne — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.43 uur
Is ons bestaan alleen waardig, als wij kunnen werken?
Dan is Arbeits macht Frei ons toekomst,of was het ons verleden
Reactie door gaf — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.47 uur
@2 McC,
Nee Jan marijnissen, kapitalisme en globalisering zijn sterker dan jouw socialisme. Je bent aan het verliezen.
Reactie door McC — woensdag 24 oktober 2007 17.02 uur
====================================
Dat had je gedacht en gehoopt misschien McC, maar het SOCIALISME verliest niet, zeker in deze tijd niet.
Je zult nog aardig op je neus kijken met de volgende verkiezingen, ondanks hoe de peilingen er nu ook uit zien.
Waarschijnlijk zit jij in de VVD-hoek?
Niets mis mee hoor als dat jouw overtuiging is, maar we zijn hier op de wereld om te delen met elkaar en NIET om een ander het brood uit de mond te nemen.
Snap je?
Unilever kàn wel dégelijk anders!
Het [bestuur] (is) zijn gewoon een stelletje aasgieren wat over lijken gaat, want reken maar dat er weer velen sneuvelen van pure èllende van wat hen overkomt.
Niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk.
Droom maar fijn verder!
Ik wens je verder een fijne avond toe.
Reactie door Anja (B) — woensdag 24 oktober 2007 @ 17.59 uur
Ik was vandaag aanwezig bij de staking en heb de moeite genomen om met wat mensen te spreken. Wat ik om me heen hoorde was meer dan triest. Mensen die nu al weg gaan omdat ze bang zijn dat ze anders straks op straat staan (maar nog wel komen om hun oud-collega’s een hart onder de riem te steken). Mensen die het gewoonweg niet meer zien zitten.
McC, dat jij fan bent van de afbraak van wat wij nog hebben aan eigen industrie, dat is duidelijk. Maar wat is er nog voor die mensen die daar nog elke dag hun boterham verdienen, maar die straks de pindakaas niet meer hebben om er op te smeren? Moeten die mensen dan allemaal maar het handje gaan ophouden bij de aandeelhouders met een iets dikkere portemonnee?
Reactie door Anouk — woensdag 24 oktober 2007 @ 18.10 uur
Je zou je kunnen afvragen of zo’n fabriek nog wel in Nederland rendabel kan draaien. Onze econmie is er een van dienstverlening en innovatie, wij zijn een te rijk en te duur land om grote productiefabrieken te hebben. Jan je verlangt naar de jaren 70, ik heb die meegemaakt en ik verlang er helemaal niet naar terug, misschien moet de SP samen met zijn leden naar Polen of de Oekraine, daar kunnen ze al hun idealen kwijt, alleen ben ik bang dat ze daar ook als aardsconservatief weggezet worden.
Reactie door Jack — woensdag 24 oktober 2007 @ 18.11 uur
Sorry hoor, maar uitzonderingen na, Nederlandse economie is niet dienstverlenend noch innovatief. De innovatie gaat in meeste gevallen niet verder dan nieuwe manieren om verder uitbuiten.
Reactie door Khosrow — woensdag 24 oktober 2007 @ 18.44 uur
Ja Stork keerde zich tegen de aandeelhouders, vandaar dat deze aandeelhouders nu van plan zijn om alle aandelen stork aan 1 partij te verkopen die het van de beurs haalt en vervolgens weer in onderdelen gaat verkopen, let op mijn woorden over 2 jaar bestaat stork helemaal niet meer.
een Pyrrus overwinning dus.
Reactie door Ronald — woensdag 24 oktober 2007 @ 18.57 uur
het is er weer het fantoom van de site,om weer eens te gaan vissen.
Reactie door ad — woensdag 24 oktober 2007 @ 19.18 uur
En het individualisme me wordt weer verder gepropagandeerd door deze misselijke acties van Unilever.
Rendabel of niet, Elk individu of groep heeft de morale plicht om zich te bekommeren voor de samenleving waar hij toe behoort en dat geldt ook voor de producten van deze samenleving.
Reactie door Niels — woensdag 24 oktober 2007 @ 19.35 uur
@2
De winnaar van vandaag is de verliezer van morgen.
Reactie door De Hakker — woensdag 24 oktober 2007 @ 19.38 uur
Anja (B) reactie 9
Het socialisme heeft al lang verloren ! Bewijzen : kijk naar Oostblok, zelfs China is al kapitalistisch !
Reactie door Teun — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.11 uur
@11 Jack — woensdag 24 oktober 2007 @ 18.11,
Dat Nederland te duur zou zijn voor productie werk komt omdat het leven duurder wordt, o.a de zorgkosten, topmensen die miljoenen moeten verdienen. Als die zaken zouden worden aangepakt dan zou best wel kunnen blijven produceren.
conservatief : “beschermen, in ongeschonden toestand bewaren”. Wat is er mis mee met het beschermen van bepaalde zaken? Wat wil je dan dat we doen, alles zo maar laten gebeuren?
Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.12 uur
Ik zie lachende mensen en er is muziek bij aanwezig. Ik hou niet van dat soort acties en iedereen weet dat het helemaal niets uithaald!
Nou ja, het was een gezellige dag toch?
Reactie door ACCEPT — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.34 uur
Correctie*
En het individualisme me wordt weer verder gepropagandeerd door deze misselijke acties van Unilever.
Rendabel of niet, Elk individu of groep heeft de morale plicht om zich te bekommeren voor de samenleving waar hij toe behoort en dat geldt ook voor de producenten van deze samenleving.
Reactie door Niels — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.37 uur
@ ACCEPT,
Het effect van de Brassband was juist dat heel de binnenstad van Rotterdam het niet heeft kunnen missen. Of jij vind of het wat uithaalt of niet, is niet het punt denk ik?
Reactie door Anouk — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.40 uur
Teun neem nog een Neut
Reactie door Siske — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.56 uur
Wij waren erbij KOUD niet te filmen maar wel
te doen,we hadden een mazzel dat we gratis met het ov mochten.Of onze aanwezigheid zoden aan de dijk zet voor de mensen van dat vunzig bedrijf weten we niet,we hopen het alleen,de tijd zal het leren.
McC , wat kotst jij een onzin uit,weet je wel waar je het over hebt.
Natuurlijk wordt hier en daar het socialisme door onbenullen aangevallen natuurlijk wordt het socialisme door figuren met een NSB mentaliteit o.a. door de grootste vergeler van het socialisme m.n.de
de ” premier van alle Nederlanders ” de bekende PvdA e.a.coryfee verraden.
McC je zit er volledig naast Marijnissen
heeft niets verloren,ben je gek man, als de
tijd daar is dan staat hij en wij weer gewoon op de barricaden en dan mag jij met
je grote kanis meeprofiteren want je gaat ons toch niet wijsmaken dat je de huidige situatie in dit landje goed vindt of je
hebt geen familie,of je bent nog niet oud
genoeg en heb geen levenservaring of je weet echt niet waar je over praat.
McC what’s in a name..
mijnheer/mevrouw/jongen/meisje, what ever,
druk je snor.
Citaat”
En taalkundige truuks als meer democratie in de economie trappen W E echt niet in ”
einde citaat.
McC leg eens uit wie zijn W E ,verschuil je niet achter andere mensen,kom op !!!!
Reactie door Joop 1 c.s. — woensdag 24 oktober 2007 @ 20.59 uur
Jullie snappen er niks van.
De mensen zouden dankbaar moeten zijn, dat zij zolang dat dit mogelijk was, een tijd bij Unilever hebben kunnen werken.
En dat terwijl zij omwille van de winst al een hele tijd niet meer echt nodig hoefden te zijn.
Want tegenwoordig bestaan er voor van alles: robots. En een zo’n robot presteert zonder mopperen, zonder beloning, zonder rechten en meer waar werkkrachten om vragen, een veelvoud wat wel twintig of meer mensen kunnen verrichten.
Er zijn zelfs mensen, die je in bepaalde opzichten met robots kan vergelijken. En heeft een bedrijf harder nodig , dan lui, die teveel weten en willen.
Om de winst moet er nu een poosje naar lageloonlanden worden uitgeweken.
Net als Robots, zijn arbeidskrachten niet meer dan gereedschap, dat men af en toe moet vervangen.
Mensen elders, blijven heus niet lang nodig. Die worden te zijner tijd toch vervangen door robots en kunstmensen.
Robots kunnen de zaken niet belazeren en stoppen in fabrieken met etenswaren geen viezigheid uit hun lijf in bijvoorbeeld rookworsten. Dat is (was) bij rookworsten voor de Hema heel goed mogelijk.
Bedrijven en aandeelhouders moeten en horen winst te maken. Dat er nu overal nog veel mensen werken inplaats van robots, dat is uit pure goedheid en naastenliefde, van lui, die hun geld in allerlei bedrijven hebben ingestopt.
Zonder aandeelhouders en rijke mensen, zou er overal ontstellend veel werkloosheid zijn.
Dan zouden de mensen zo arm worden, dat zelfs wie rijk zijn, daaronder gaan lijden!
Waar moet het dan heen met onze cultuur?
Dan bestonden er geen rookworsten meer van Unox en de Hema.
Unilever en zijn aandeelhouders, zouden van de stakers en zelfs van weigerachtige consumenten, gerust bij de rechter om een schadevergoeding mogen gaan vragen.
Gelukkig is er door de staking en de ondankbaarheid van hun werkkrachten nu een reden om die oproerkraaiers toch op straat tekunnen zetten.
Wat Donner wenst, kan nu worden beproefd.
De hond moet worden geslagen. Hij heeft zijn baas zelf een stok gebracht om dat te kunnen doen.
Haras.
Reactie door Haras — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.09 uur
Unilever en Oss.
Ach vroeger neukte de directeur/eigenaar de meisjes van de fabriek, nu verneukt hij zijn werknemers. Dit is een bekend verschijnsel in Oss. Er zal dus nooit iets veranderen.
Christof
Reactie door Chris Sandee — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.18 uur
Zolang er maar ergens een worst voor de neus gehouden wordt, vermoedt men dat dat de schoorsteen wel blijft roken.
Reactie door Siske — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.21 uur
Goh, eindelijk staat er eens iemand op in dit aan welke unie dan ook over(ge)levende land.
Reactie door Alex — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.30 uur
Wat lullen we nu met zijn allen “Bokito heeft waterpokken”
Christof
Reactie door Chris Sandee — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.31 uur
correctie uiteraard,
met het hart op het geleverde natuurlijk.
Reactie door Alex — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.35 uur
rookworsten worden zodoende al vlug worsten met een reukje.
Reactie door Siske — woensdag 24 oktober 2007 @ 21.44 uur
@25 Haras.
Jonge…jonge…zijn wij even blij dat jij het wel snapt.
Reactie door Joop 1 c.s. — woensdag 24 oktober 2007 @ 22.05 uur
Met al die exploderende multinationals is het even geld maken voor de aandeelhouders maar daarna houdt het gewoon op.
In het post-multnationaltijdperk zullen de bedrijven gewoon van diegene zijn die de knowhow hebben en het werk doen. De werknemers dus.
De overheadkosten komen grotendeels van de improductieve corrupte managers, een horizontale onderneming kan goedkoper produceren
De multinationals krijgen van mij het heilig kruis na, we moeten dit land toch weer van onderop opbouwen.
Hier een interessant artikel over psychopaten en managers.
http://www.intermediair.nl/artikel_print.jsp?id=95791
Reactie door Willem C. — woensdag 24 oktober 2007 @ 22.20 uur
@31 Joop 1 c.s
“Zonder aandeelhouders en rijke mensen, zou er overal ontstellend veel werkloosheid zijn.”
Leeg het maar uit,Joop. vergeet de sarcasm niet
Reactie door gaf — woensdag 24 oktober 2007 @ 22.28 uur
Door al dat slappe- en er om heen gelul wat ik weer moet constateren ontkrachten jullie elke actie die gevoerd word of gaat worden.
Die ratten van werkgevers lachen zich te pleures om het z.g. hoog niveau gekrakeel wat ik hier weer moet lezen.
Kom eens uit je sociale schulp en laat die ratten van werkgevers eens zien dat de arbeider nog steeds de sterkste partij in de economische democratie is en dat de arbeider de touwtjes in handen heeft en dat het tijd wordt dat er eens flink aan die touwen getrokken gaat worden, desnoods om de hals van de werkgevers, aandeelhouders en andere criminelen.
Mensen bij Unilever … een perfect begin om het land plat te gooien, vroeger begon men in de havens van Rotterdam het land plat te leggen, nemen jullie nu eens het roer over.
Reactie door Pool — woensdag 24 oktober 2007 @ 22.50 uur
@24 Joop 1 c.s.
Hallo Joop, gaat het een beetje nu jullie vriend er niet meer bij kan zijn?
Applaus voor jullie aanwezigheid bij de demonstratie! Ook als socialisten zijn jullie onze oude rotten in het ‘vak’.
Groet alle vrienden van mij en geniet maar van de kelkjes. Verdiend hoor voor zo’n dag als vandaag!
Dag Joop!
Reactie door Gloria — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.01 uur
@35 Pool
Welkom terug, Pool!
En weer helemaal gezond en wel aanwezig zo te zien.
Groet!
Reactie door Gloria — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.03 uur
@ 20 Accept,
Wat u zegt komt wel overeen met de foto. Mijn definitie van actie is geen gezelligheid. Acties moeten economisch bijten.
Reactie door Khosrow — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.12 uur
Aandeelhouders hebben de aandeel van de arbeiders beroofd.
Reactie door Khosrow — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.15 uur
De bedrijven en aandeelhouders hebben hun oneerlijk toegeëigende aandelen te danken aan de beroofde arbeiders en een overheid die zelf ook meedoet aan de beroving van zijn burgers.
Nederland=Maffialand ten top.
Reactie door Khosrow — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.20 uur
@ 9 Gaf,
Het was ons verleden, is ons heden en als wij het toelaten wordt ons morgen ook.
Genoeg= genoeg met zachtjes zachttjes politiek in dit land.
Reactie door Khosrow — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.24 uur
BAK ELLENDE
Reactie door Khosrow — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.24 uur
@ 37 Gloria
Hoi Gloria, zeker ben ik weer gezond terug.
‘k Heb een heerlijk weekje gehad in het oostblok en genoten van St Petersburg,
Trouwens ik heb m’n socialistiche idealen weer eens een flinke opknapbeurt kunnen gegeven, door met wat Russen over politiek, communisme en socialisme te praten, iets wat ik altijd vermeden heb uit angst dat de KGB meeluistert.
Reactie door Pool — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.26 uur
@35 Pool
Precies! Als arbeiders werkelijk zouden begrijpen hoeveel verenigde macht zij hebben, dan kunnen werkgevers op de knieen worden geholpen.
Die hele cultuur van de werkgevers-elite moet aangepakt worden. Wie denken zij wel dat ze zijn? Er wordt gesjoemeld met mensenlevens alleen en uitsluitend voor hun eigen portemonnee. Maar zij vergeten dat zij grote verantwoordelijkheid zijn aangegaan en gezinnen afhankelijk hebben gemaakt. Dat zou zwaar op het geweten moeten drukken, maar juist dat geweten lijkt zich te drukken voor de winst die zij denken dat het oplevert…
en die levert het ook op: gewetenloze geldwolven in de jungle van de geldgod!
Eigenlijk om medelijden mee te hebben…
Reactie door Gloria — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.35 uur
@43 Pool
Een week? In mijn gevoel heeft het veel langer geduurd!
Ik hoop dat de gesprekken je veel inzichtelijkheid hebben gebracht, want dat kunnen we allemaal gebruiken. Toch?
Geef je gedeelde ervaringen af en toe door en ik hoop dat ze in Rusland nog de kern van het ware socialisme behouden hebben. Want het valt mij op dat juist de ex-communistische landen behoorlijk geldzuchtig zijn en leiders kiezen die zij niet verdienen!
Goed je hier weer te lezen lieve amigo.
Reactie door Gloria — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.45 uur
Leg een beetje geld bij elkaar SP ers en begin een eigen Pindakaas en Ijsjes fabriek(je), zie maar dat je het verkoopt, bekonkureer Unilever maar!
Met al de technische kennis die de SP ers hier ten toon spreiden moet het toch mogelijk zijn binnen een paar weken SP pindakaas en ijslollies in de schappen te hebben liggen!
Reactie door Schalkwijk — woensdag 24 oktober 2007 @ 23.45 uur
@18 Teun,
Jij noemy China dan wel kapitalisisch, maar het is nog heel iets anders dan socialistisch.
Denk even na diep Teun, China kent geen socialisme, al zouden velen chinezen het maar al te graag willen.
In China is het nog altijd DRILLEN!!
Wijkt men daar van af, wordt je gewoonweg afgechoten.
Teun, kijk naar het oostblok, ook daar zal (al zal het nog de nodige tijd vergen) het socialisme winnen.
e benne op de wereld om mekaar te helpen nietwaar???????????
Slaap lekker Teun, ik ben moe en duik m’n bed in.
Welterusten allemaal.
Reactie door Anja (B) — donderdag 25 oktober 2007 @ 0.13 uur
@Schalkwijk — woensdag 24 oktober 2007, 23.45
Wat probeer je te zeggen?
Reactie door Wilbert — donderdag 25 oktober 2007 @ 0.21 uur
Leuk dat die mensen aktie voeren voor behoud van werkgelegenheid .maar ieder normaal; denkend mens weet/wist .dat je het in de jaren dertig niet haalde met een papieren handje en een muziekje .verzet zit toch echt anders in elkaar .bezetten die hap en de stroom eraf
Reactie door h.verbeek — donderdag 25 oktober 2007 @ 0.41 uur
Wanneer staat de rest van Nl op? Wat over Uruzgan, weet zelf hoe Bosnie (Srebenica) was…wanneer komt de NL-der daar tegen op
Reactie door johan kivits — donderdag 25 oktober 2007 @ 1.13 uur
Hoe werkt dat nu toch?
Eerst de werkgelegenheid naar de bodem van de
oceaan helpen?
Vervolgens de mond vol hebben van te onder-
nemen ‘waterwerken’, waarbij zelfs ook nog
‘stroom’ gegenereerd kan worden?
Ligt in het verschiet dan ook daarna ‘de stekker eruit’ te hálen, of eruit te wérken?
Of ik nog worst lust?
Ja, já……onvervalste Hema-worst!
Na evt. ‘afvloeiing’, het personeel tot
(zelf-)moordens toe te pressen te ‘gaan solliciteren’?
Wreed, wreed en nog eens wreed!
Wie zijn het die nogmaals voor zo’n coalitie-
kabinet kiezen, als zou het willen bogen op
de brug van vermeend christelijke beginselen?
Ik begrijp het al: de bedoeling moet zeker
zijn eerst de mensen aan de dijk te zetten,
hen vervolgens vertellen, hoe het Amsterdamse
Bos van de hoofdstad van het land werd ge-
maakt, en, toch aan de dijk staande, mag men
dan zeker helpen, dié dijken op te hogen?
Is ook daar nog een ‘kapelletje’ nodig om de
slachtoffers van dit ‘beleid’ te kunnen her-
denken?
Waar gaan we in het nieuwe jaar naar toe?
Samen over de drempel?
Nog één dag om het goed te maken,
of….68 dagen? De tijd lijkt te hebben stil
gestaan, en de werknemer dient een dergelijke
‘tik’ van dit Kabinet te moeten verdrágen?
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ner-
gens?
Zo te zien: nérgens!
Enige oplossing is een dergelijk (overheids-)
uurwerk dan maar stil te zetten, voorgoed!
Reactie door Madelief — donderdag 25 oktober 2007 @ 4.52 uur
terwijl onze media-geile president maar eens op reis gaat naar deze keer Rusland, terwijl werknemers van unilever strijden voor hun bestaan. wanneer pakt onze mp een zijn verantwoordelijkheden op.
Succes werknemers van unilever.
Reactie door mcniel — donderdag 25 oktober 2007 @ 8.01 uur
Goeden morgen vrienden SP.
De directeur(en) van Unilever moet(en) de aandeelhouders tonen dat ze ballen hebben.
Daarom wordt dit spel opgevoerd, wanneer er niet genoeg winst wordt behaald is de directie waardeloos, en verliezen ze aanzien in de wereld van het kapitalisme.
Dan staat de bonus op spel.
Zonder aanziens des persoons worden maatregelen verzonnen die de arbeiders treffen, geen pardon. Zoals Verdonk met asielzoekers bezig was.
Dit is wederom een sterk staaltje van kapitalistisch misdadig optreden.
De methoden uit Amerka worden onderwezen op kapitalistische cusussen, waar uitzinnige bedragen voor worden gevraagd, en grif betaald, om het globaliseringsproces te vergroten.
Hierdoor worden ze anoniem, kunnen die maatregelen gemakkelijk genomen worden, en is de aandeelhouder tevreden.
Nu is op dit ogenblik in de media een stortvloed van berichten over het ontslagversoepeling aan de gang.
Met de bedoeling om de mensen te hersenspoelen, op dezelfde manier als in het bedrijfsleven.
Ze hebben tenslotte dezelfde cusussen gevolgd.
Gevolgtrekking?
De PvdA gaat al langzamerhand overstag, wat Tichelaar op dit moment in de Antillen ook verkondigt.
Wat doen ze daar eigenlijk?
Ze hebben niets te bieden, en met gladde praatjes helpen ze de mensen daar niet.
Gelukkig hebben we hier altijd nog de SP, en die hebben een andere en betere kijk op de samenleving dan het kapitalistische regerings zootje waar we mee te maken hebben.
Ik ben trots op de SP…
Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 25 oktober 2007 @ 8.49 uur
“Mensen noemt elkaar geen mietje, eenmaal zing je allemaal, allemaal hetzelfde liedje, het is de schuld van het kapitaal”.
DAF, Fokker, Tante Pos, ABN AMRO, Calve, etc. Nederland is al jaren in de uitverkoop. Dag Trots op Nederland.
Reactie door Ton Sijm — donderdag 25 oktober 2007 @ 8.59 uur
EN: niet vergeten, ons goede geld gaat naar defensie: Irak en Afgahnistan etc.
EN: de zorg etc. maar uitkleden. lekker toch voor de mensen!!!!!!!!!!!!!
SP; maak hier nu eens een keihard punt van!!
kom op kameraden: het land is in het geding!!!
Reactie door wladimir iljitsj — donderdag 25 oktober 2007 @ 9.07 uur
Gaf @ 34
Beste boy,eindelijk schrijft je in perfect nederlands maar enfin (dat is frans).
Laten wij voorop stellen dat wij zelf wel uitmaken welke toon wij gebruiken in onze communicatie,knoop dat nou eerst even in je oren.
Sarcasme ????????ooit van ironie,spot ed. gehoord?? Wij gaan ervan uit dat de scribenten op de SP blogs geen suikerklontjes zijn en hun zegje doen zoals zij dat willen,tot zover, je doet je best maar, je postje is van 22.28 uur,eigenlijk
had jij dan al op je bed moeten liggen.
Nu je enorm domme opmerking,citaat “zonder
aandeelhouders en rijke mensen,zou er overal
ontzettend veel werkeloosheid zijn”einde citaat.Hoe komen al die braven rijke mensjes dan aan hun poen,allemaal een eigen drukkerijtje,of hebben ze lopen stelen(dat is het eigenlijk).
Heb je Rijkman/Verhoeven/en al dat loslopend wild wel eens achter de lopende band zien staan.Wij denken zelfs dat de hotemetoten van
de Unilever niet eens pindakaas op
hun boterhammetje smeren…..maar jochie
de harde werkers in de bedrijven waar die
die enge mannetjes hun zakken vullen zorgen
juist voor de poen van die etterbakken,je
mag ze noemen hoe je wilt aandeelhouders/
meelopers/zakkenvullers/president van het bestuur/etc.etc.
Gaf tot zover en dag.
Reactie door Joop 1 c.s. — donderdag 25 oktober 2007 @ 9.50 uur
@45 Gloria,
Juist de in ex communistische landen, zijn de mensen geldgeil, niet zo gek toch?
Wat je jarenlang hebt moeten onberen ga je idealiseren, en als je dan eindelijk ook de kans krijgt om ‘rijk’te worden doe je daar alles voor, vandaar dat mensen uit de oost-europese landen veelal naar het westen komen om te werken, daar valt wat te halen, dat is heel menselijk en ook heel begrijpelijk.
In Rusland is het nu ook ieder voor zich, en denk niet dat de regering zich daar iets aantrekt van de armen, zij zijn juist armer geworden, Poetin heeft daar schijt aan.
Onder de communisten was het niet goed in Rusland maar ik vraag me af of het nu beter is, de tweedeling is daar veel groter dan hier, je hebt of een mercedes en een hoge bankrekening of je hebt niks, de corruptie is enorm en het rascisme ook, het wordt zelfs niet eens bestraft.
Helaas, hebberigheid en materialisme zit diep ingeworteld in de mens, overal ter wereld, hoe je ook wordt opgevoed of onder welk communistisch of facsitisch regime je hebt geleden.
Reactie door Carla — donderdag 25 oktober 2007 @ 9.54 uur
Pool @ 35
Je postje @ 35 was weer echt uit het hart
gegrepen!
Houden wij van!!!
Reactie door Henk c.s. — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.03 uur
@53 Goede morgen allemaal en een speciale
groet aan het Personeel van Unilever, waarbij
de home computer-bezitters die maar even gaan
overbrengen van de SP-webloggers hier.
Goede morgen ook Ouwe Dirk,
We zouden toch kunnen veronderstellen, dat nu
ook het linnengoed van dit Kabinet ‘op’ is,
nadat er destijds ook al de textielindustrie
in bijv. Twente al buitenslands werd uitbe
steed…..en al dat uitbesteden zorgt er nu
voor dat er praktisch geen ‘lakens’ uitge-
deeld kunnen worden. Dát moet de Overheid in
den Haag ook niet suggereren.
Overigens heeft ook dit Kabinet niet meer de
kwaliteit in de kast die het geacht wordt te
hebben, maar ziet het geheel er uit als een
vorm van fabricage die men ‘nonwoven’ noemt
en dus de norm van ‘weg werpen’ prima door-
staat.
Tja, werkbezoek op de Antillen, Ouwe Dirk,
betekent ook daar een bruine arm te willen
halen, maar ik hoop dan toch maar dat het
een brede delegatie uit Den Haag is, en niet
alleen door partijleden van de coalitie.
Ja, als het er daar ook enthousiast aan toe
zou gaan in het kader van het vooral opbouwen
van de ‘eilanden’, dan ben ik toch benieuwd
of deze ‘missie’ wel een been buiten de ambas
sade durft te zetten……………..toch?
Maar op DIT moment zal dat het personeel van
Unilever, die kennelijk een cursus ‘jumping’
moeten volgen, totaal wórst zijn!
Graag wens ik hen uithoudingsvermogen of kun-
nen de worstmakers intrekken bij collega’s in
Almelo,al heet de worst daar Gelderse worst!
Daar zegt men dan ‘hoy’ tegen elkaar en samen
ze dan misschien mogelijkheden het afzetge-
bied binnen de Benelux te vergroten?
Ach misschien kan onze grote caberetier,
Herman Finkers, day nog even ‘meenemen’ in de
nieuwe show die hij toch aan het voorbereiden
is, of ben ik nu in de bonen? Madelief.
Moet ik vanachter het ‘aanrecht’ dan zelfs
nog een oplossing helpen aandragen, nee toch?
Reactie door Madelief — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.04 uur
Alleen een beetje jammer dat Bob Fosko een prominent SP lid wel zijn zakken vult bij Unilever he.
Ook hier, links lullen, rechts vullen he.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/1066271.html
Reactie door Ronald — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.12 uur
Madelief, zouden ze kans zien die mogelijk-
heden speels te zien aandragen door onze
cabaretier Herman Finkers?
Tja, pech hebben veronderstel ik, want van-
avond ‘speelt’ hij in Nijmegen en de kaarten
zullen wel tot op het schellinkje toe geheel
zijn uitverkocht.
Na zijn 7 ‘magere’ jaren wensen we allemaal
ook hem betere tijden toe en hij kan ons even
onze zorgen doen vergeten en nu maar hopen
dat er een tv-registratie van gemaakt gaat
worden om ons in de koude wintermaanden een
beetje zonnenschijn te doen zien!
Toy, toy, toy, ook Herman !
Sterkte, allemaal, groetjes van Madelief.
Reactie door Madelief — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.13 uur
Gewoon de boel overnemen ; zoek wat investeerders en zet het bedrijf gewoon voort .
Dat Unilever subsidies verkrijgt van Oostbloklanden om zich daat te vestigen is toch in overterding wegens concurentei-vervalsing in de EU :
Een land uit het Oostblok stort minder geld in de EU-schatkist en haalt daar wel de sunsidies uit en JAT daarmee Hollandse-industrie ; Die Eu-schatkist wordet wel mede gevuld door de NL-btw .
Reactie door Fred — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.20 uur
Tomatensoep van Unilever, mag ik aannemen?
Reactie door Nolleke — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.23 uur
Gloria en Pool,
Als jullie zo heel ontevreden zijn over de werkgevers die jullie zouden uitbuiten.. waarom starten jullie dan zelf geen bedrijf op? Een bedrijf voor werknemers, door werknemers. Als dat gelukt is kom dan maar terug om te klagen over werkgevers!!
groet, peit
Reactie door peit — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.31 uur
Voor al diegen die denken dat onze wel bedruipte aandeelhouders het zonder personeel af kunnen.
Stel je eens voor een robot in de energie centrale en nu net een storing tijdens een WK voetbal finale. Lachen man.
Zit je lekker te surfen op internet ligt de kabel er ineens uit welke robot lost het probleem op.
De robot vakkenvuller in de supermarkt en achter de kassa. Prijs verkeerd en die robot maar beepbeepen.
Eeen robot als treinmachinist of als buschauffeur.kedeng kedeng. Niks stoppen lekker door rijden na een ongeval!
en niet te vergeten al die ijzer of glas splinters in de hemaworst en andere producten, die robot zal het worst wezen, het formaat is goed en het gewicht is goed.
In de slogan van duyvis: Oké!
Misschien inderdaad toch maar over op robots, dan kunnen wij die aandeelhouders gigantisch leegplukken met schade claims, dat ze spijt hebben dat ze het ooit hun zakken zo over de ruggen van de werknemers hebben gevuld en uiteindelijk zelf onder aan de ladder staan.
Reactie door sinne — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.33 uur
tot die tijd blijf ik bij mijn eigen werkgever die WEL gestudeerd heeft.
Reactie door peit — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.33 uur
Beste mensen, de realiteit is dat hier in Nederland veel hogere lonen betaald moeten worden. Daar hebben vakbonden e.d. altijd voor gezorgd. Keerzijde van de medaille is dat je dan wel echt iets veel beter moet kunnen dan in lage lonen landen. Dat dit niet leuk is begrijp ik.
Echter, wij kopen ook de goedkope auto als de duurdere niet veel beter is. Zo werkt het nou eenmaal.
Als je jezelf dus wilt behoeden voor dit soort dingen, die je echt ruim van te voren aan kan zien komen, moet je zorgen dat je uniek en onmisbaar bent. Dus zorg daarvoor.
succes
Reactie door Gerard — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.38 uur
Godzijdank dat jullie heren en dames van de sp het niet voor het zeggen hebben.
Als een arbeider daadwerkelijk zo goed is in z’n werk vindt hij snel genoeg een andere baan.
Reactie door matthijs — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.39 uur
Ik las gisteren, dat werknemers geen enkele binding meer hebben/voelen met het bedrijf waar ze werken. Hoe zou dat toch komen. Vroeger waren mensen trots op ‘hun’ bedrijf en dus gemotiveerd. Nu is iedereen onzeker over zijn toekomst. Bedankt Balkenende!
Reactie door frank — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.45 uur
@ ronald 59,
Ik denk dat wel meer SP leden en/of stemmers op de loonlijst staan van Unilever.
Ook SP leden werken voor hun geld en niet zelden voor een werkgever.
Wat jij suggereert is zoiets als dat wanneer de SP vind dat Nederland niet militair aanwezig moet zijn in Afghanistan jij alle SP-ers verwijt dat ze Nederlander zijn.. ;-)
Maak je dus maar niet te druk over die blaaskaken van geenstijl..
Reactie door Janneman — donderdag 25 oktober 2007 @ 10.57 uur
Anja (B) reactie 47
Laat ik nou denken dat JM het chinese systeem altijd zo mooi en goed heeft gevonden ……Hij wil(de) het zelfs in nederland introduceren ! En U durft het “niet socialistisch” te noemen ? Als dat maar goed afloopt met Uw lidmaatschap !
Reactie door Teun — donderdag 25 oktober 2007 @ 11.18 uur
Goedzo, werknemers van Unilever, blijf strijden, ik ben er van overtuigd, dat er meerdere actie’s komen.
Strijden helpt altijd, de geschiedenis heeft het altijd bewezen, en,de geschiedenis is gemaakt dóór mensen.
Als alle mensen die oprecht zijn, dan beslissen zij ook over de toekomst.
Mensen die voor het rampkapitalisme zijn. deze kijken niet verder dan hun neus lang is.
Reactie door Ben tarici — donderdag 25 oktober 2007 @ 11.19 uur
nou, flink hoor om een staking te misbruiken voor politieke doeleinden.
ik wou dat marijnisse eens wat meer zijn neus liet zien de 2de kamer. dit is de plaats waar hij als eerste hoort te zijn. en als hij dit kan niet wegens zijn lichamelijke problemen, dan kan dit. maar dan kan je zeker niet bij een staking aanwezig zijn en het woord voeren! dat is nog veel meer belasting voor het lichaam!
(Ha sjef, leuke reactie. Het is reces, vandaar. Verder alles prima! JM)
Reactie door sjef de vries — donderdag 25 oktober 2007 @ 12.13 uur
Als je grote bedrijven wilt dwingen, dan zul je hun spel moeten meespelen. Geen werkgelegenheid in nederland? Dan ook geen klanten in nederland…dus een permanente koopboycot. Geen animo genoeg onder nederlanders voor dit idee? Helaas worstkaas. Deze toespraak van Jan, steekt dan mensen misschien een hart onder de riem, maar levert niets op. Het is een huilverhaal waar machteloosheid uit spreekt en het effect = 0
Reactie door Wim — donderdag 25 oktober 2007 @ 12.20 uur
@ 64 peit
Jongen, je kan zien dat jij hier nieuw op de weblog ben, maar ik ben altijd werkgever (vies woord) liever ondernemer geweest, dus je hoef mij niet te vertellen hoe de vork in de steel zit.
Ik heb mijn bedrijf verkocht en daar leef ik nu van, maar de jaren dat ik nog als ondernemer in touw was heb ik genoeg meegemaakt om te kunnen oordelen dat vele maar dan vele werkgevers ratten zijn.
Het netwerken met stripteasedanseressen, zakelijke bespreking in bordelen enz. enz. je wil niet weten wat er tijdend die orgies en zuipfestijnen besproken wordt, en dat alles over de ruggen van de werknemers.
Bijna elke werkgever is een slavendrijver en valt dood als er een cent extra voor z’n personeel betaald moet worden.
Knechten en uitbuiten is de standaard in ons land wwar marktwerking alles stuk maakt.
Reactie door Pool — donderdag 25 oktober 2007 @ 12.33 uur
Sjef de Vries,
Beste jongen je zit er toch echt naast hoor,
het is gebruikelijk dat poltieke Socialistische partijen op dergelijke bijeen-
komsten aanwezig zijn en maak je geen zorgen over de aanwezigheid van Marijnissen in de
de kamer.
Wim @ 74 heeft het beter gezien, het is inderdaad een hart onder de riem van de stakers,het is inderdaad een verhaal van machteloosheid maar beste Wim wat wil je er
zit een zooitje ongeregeld in vak K,waaronder
de kwazie socialisten Bos,Tichelaar,etc en
de z.g. CHristelijke Rouvoet de boel voor
ons soort mensen te verkwanselen, het zal
voorlopig machteloosheid blijven.
Reactie door Henk c.s. — donderdag 25 oktober 2007 @ 12.39 uur
Zolang als dat wij blijven gebakkenlucht verkopen, aankopen, doorverkopen, komt dit land geen centimeter verder.
Ook de tomaatsoep smaakt niet dezelfde. De reden dat slavernij nog leeft in dit land heeft te maken met een zwakke linkse partijen.
Veel te veel en veel te lang zachtjes zachtjes politiek. Nederland wordt niet meer concurrerend door slavernij praktijken in dit land.
Reactie door khosrow — donderdag 25 oktober 2007 @ 12.43 uur
Demonstreren tegen het verdwijnen van industrie uit Nederland…… met je in China gemaakte petje, fluitje en hesjes.
Hypocrisie anno 2007; wel lekker profiteren van goedkope producten uit Azië en gaan huilen wanneer je eigen baan verdwijnt. Welcome in the real world!
Reactie door richard — donderdag 25 oktober 2007 @ 13.56 uur
@73 Meneer Sjef de Vries. U gaat er vanuit dat de heer Marijnissen z’n prioriteiten niet
zou kunnen stellen.
Vragen stellen doet de SP meer dan genoeg in de Kamer en de Kamer dient daar antwoord op te geven, al dan niet schriftelijk.
Het is de taak van dit Kabinet om te regeren
en de post af te werken, in plaats van als
promotionteam het land te bewerken. Misschien dat dit Kabinet meent de ‘aarde’ te
bewerken, maar bij regeren geldt ‘vooruit
zien’: first things first ! In ieder geval
is de Socialistische Partij wel die mening
toegedaan…om u even uit uw droom te helpen!
Madelief.
Reactie door Madelief — donderdag 25 oktober 2007 @ 14.01 uur
Wim, als men kamerlid is, dan is het bij de sp de gwoonte dat men ook het land ingaat, gelukkig doen deze kamerleden dit.
Als deze kamerleden in de kamer moeten zijn, dan zijn zij er ook.
Steun aan de stakers helpt altijd.Heeft u wel eens gehoord van solidariteit?
Reactie door Ben Tarici — donderdag 25 oktober 2007 @ 15.11 uur
@71 Teun,
Laat dat denken maar aan anderen over, lijkt me gezonder, je zou er nog hoofdpijn van krijgen jongen van die rare kronkels.
En maak je over mij en mijn lidmaatschap maar geen zorgen Teun, doe ik ook niet.
Het beste met je
Reactie door Anja (B) — donderdag 25 oktober 2007 @ 15.41 uur
(60)neem aan dat je zo goed geinformeerd bent dat je kunt bewijzen dat bob lid is ? bijv met een lidmaatschap nummer .want het is GEEN STIJL ! om dit te beweren zonder onderbouwing.en staken voor je recht!DAT ZOUDEN MEER MENSEN MOETEN DOEN !
Reactie door h.verbeek — donderdag 25 oktober 2007 @ 15.43 uur
@74 Wim als jij denkt dat het effect 0 is,
dan vraag ik me af waar jij wél tranen over
zou hebben. Is het je wel (ooit eens) over-
komen en getuigt dit dan van jouw optimisme
en meelevendheid? Bij de pakken neer gaan zit
ten helpt al helemaal niet, nooit trouwens!
Hoe moeten mensen, dit lezende, door jou dan
bemoedigd worden?
Reactie door Madelief — donderdag 25 oktober 2007 @ 16.10 uur
@77 Richard.
Wat is er nou op tegen om met een in China gemaakt hesje,fluitje,petje te lopen, jouw
C en A ‘tje, Wibra’tje, je Schoenenreus-
schoenen komen ook uit een lage lonenlanden
en toch zie er netjes uit….en dan is het
toch niet tof,(we wilde eerst schrijven stom,maar dan weigert de webmaster ons postje misschien,) om via dit blog de SP van
hypocrisie te beschuldigen en beste Richard
zo dikwijls kom jij ook niet in de PC Hooftstraat,toch?????
Apropos,wij dragen ook een overhemd van een onbekend merk,wij vinden dat geen hipocrisie
maar euriebesparend.
Verder voortzetting!
Reactie door Rinus c.s. — donderdag 25 oktober 2007 @ 16.17 uur
@ Pool: Je schrijft:’Ik heb mijn bedrijf verkocht en daar leef ik nu van,’
He, is dat niet een vorm van ‘zakkenvullen’, Heb je je personeel netjes laten meedelen in de opbrengst? Zitten die nu ook allemaal thuis niks te doen met het geld dat ze toen hebben gekregen?
Dat zou echt netjes zijn!
Ik ben ook ondernemer en ik verdien mijn geld omdat ik op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar ben. Ik voeg mijn eigen kunstje toe (ik heb iets geleerd!) en daar word ik rijk mee. Niks mis mee toch? Vervolgens betaal ik in dit land 52% belasting en dat vind ik wel genoeg bijdrage aan een sociale maatschappij.
Zolang armoede hier betekent dat er parkeerproblemen (sic.) bij de voedselbanken zijn (men komt het allemaal met de AUTO halen) is er niets aan de hand.
Reactie door Redliv — donderdag 25 oktober 2007 @ 16.19 uur
En waarom geen aandacht voor een goedlopend bedrijf uit het noorden waar zo even tussen neus en lippen 660 plus toeleveringsbanen de straat op worden geschopt???????????????????????????
tja…Cordis klinkt niet zo hip als Unilever zeker. Het wordt tijd dat we als noorden eens gaan afscheiden van de rest van het land. En neem dat import in die Blauwe stad ook maar mee
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=69097
(Rene, je hebt volkomen gelijk. Even belangrijk en even schandalig. Komen de mensen daar ook in actie? JM)
Reactie door ReneR — donderdag 25 oktober 2007 @ 16.19 uur
@75 Pool, mag IK natuurlijk niet vragen, maar
was jij dan de uitzondering op die regel?
Staat je netjes, in dát (positieve) geval en
intussen weten veel mannen, en vrouwen genoeg
die daar graag gebruik van maken, dat niet
alleen zij niet langer het alleenrecht hebben
op de door hen vermeende poligamie, maar clai
men dat recht zelf ook!
Vraag maar eens aan het Hollandse entertain-
volk van 40 jaar terug, dat er nu lekker
warmpjes bij zit aan de Rivièra, hoe ze op
uitnodiging van menig Nederlandse zakenman
méé mochten op ‘zakenreis’ t.b.v. de te ont-
moeten zakenrelatie die ‘versierd’ diende te
worden. Tja er zitten nu heel wat wijfjes op
hun oude dag te kleumen van de kou, die ze
ook willens en wetens zélf hebben opgelopen,
maar je mams heeft je er vroeger vast wel
voor gewaarschuwd,,,,in het ‘bolwerk’ waar je
vandaan komt of nog woont misschien?
De ‘zaken’-wereld wist bijv. destijds ook
enorm goed zaken te doen met het Roemenië van
toen, dat nog eens 2 x zo arm was als nu!
Ach, als je wist te bewerkstelligen hoe niét
voor één cent te zingen, maar voor een smak
geld dan was je toch lekker fortuinlijk aan de bak gekomen. Helaas maakten velen hun kapi
taaltje te snel op en werd bijna elk opper-
vlak waar men mee te maken kreeg té rimpelig.
Tja, dan kan ik goed woest worden, als mensen
fatsoenlijk hun brood willen verdienen met ge
respecteerde arbeid en dan zo ‘belazerd’ te
worden. De werknemers van ook bijv. Unilever
zal zich wel afvragen zo af en toe, waarom
zij zich toch altijd ‘zo keurig wisten aan te
passen en te gedrágen’…géén drankgelach,
maar hárd gelag, zonder één druppel alkohol.
Zovelen gingen hen al voor in deze vorm van
te verwachten grote onrust. Zelfs heeft het
bedrijf niet een ‘natuurlijk verloop’ kunnen
bewerkstelligen? Ook als zaken failliet gaan
komt de afrekening voor het personeel niet
zelden pas 18 maanden later en intussen moe-
ten ze dan op een houtje bijten in afwachting
van…..dan is er niets meer om te lachen en
zo moet je dan de vrolijke decembermaand zien
door te komen, drama, na drama! Dag Pool !
Reactie door Madelief — donderdag 25 oktober 2007 @ 17.23 uur
@85 Rediv.
Lieverd ben je jaloers,mogelijk heeft de man zich een mensenleeftijd de tering gewerkt en
op een goed moment zijn negotie verkocht.
Wat is hier nou het probleem, moet hij uit de losse pols de kosten van Afganistan, het
studiekosten probleem,de zorg sector etc
gaan betalen,^%&$ doe gewoon,malloot.
Iedereen die hier vragen over stelt weet
niet hoe het in de wereld werkt.
Dus Rediv,Madelief niet ouwerothoeren en probeer zelf te bereiken wat die Pool heeft
gepresteerd,hij heeft toch geen uitkering?
By the way …jullie ook niet ???
Wij weten,als vaste gebruikers van dit blog dat die gozer behoorlijk veel aan charitatieve instelling stort,zouden jullie ook eens moeten doen,begin nou met het Ronald Mc Donaldhuis, € 4.50 per maand DOEN DUS. Geef aub geen commentaar op ons postje,
hou je bij je onzin.
Voor de goede orde wij wonen in Rotterdam,waar Pool woont of wat hij is weten wij niet,dus aub geen domme insinuaties.
Reactie door Henk c.s. — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.05 uur
@60
Beste Ronald,
Volgens jou redenering zou een SP-lid bij geen enkel bedrijf kunnen werken of bovenmodaal mogen verdienen. Je reactie en die van Geenstijl is onbegrijpelijk en zoals gewoonlijk Stijlloos.
Reactie door a.bos — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.05 uur
@85
Redliv,
Om te beginnen komt lang niet iedereen het met de auto halen en vervolgens staat er niet op of het de Eigen auto is of die van een goedhartige buurman. Daar heb jij vast nog nooit bij stilgestaan als antisocialist.
Reactie door a.bos — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.08 uur
@ 85 Redlight
Jij schrijft,…
…Zolang armoede hier betekent dat er parkeerproblemen (sic.) bij de voedselbanken zijn (men komt het allemaal met de AUTO halen) is er niets aan de hand…
Ik dacht al dat ik met een rat te maken had alleen maar lopen zeiken en klagen hoe slecht het wel niet gaat, en dat alles de schuld is van de inactieven.
Mijn personeel heeft bij de verkoop een flinke enveloppe meegekregen als dank voor hun jarenlange 100% inzet en trouwe dienst, en dat zij nu zelf het bedrijf verder runnen is alleen maar door eerlijk en goed zaken doen, en niet met dit soort goedkope klote uitspraken te komen waar jij met je aso-gedachte worstelt.
Een goede raad als je ondernemer mocht wat ik betwijfel,… geef je personeel 75% meer loon boven de CAO en je hebt een gewldige groep mensen waar je de toekomst mee veilig stelt, geef je je mensen te weinig geld dan zullen ze je bestelen.
Dit laatste zal wel meer in jou straatje passen gezien je uitspraken.
Reactie door Pool — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.18 uur
Paar mensen vergeten geloof ik 1 en ander. Pakje boter kost 1 euro in de winkel waarvan 4 cent loonkosten. Hoeveel lager dank je dan nog dat de loonkosten kunnen om die winst zo enorm op te krikken. Even tig miljoen investeren in landen waar de lonen per jaar met 15% stijgen (polen bv). Nou reken maar uit of je de investering terugverdient. Nee Unilever wordt onroerendgoed handelaar want de grond in NL is nu lekker veel geld waard. Vervolgens investeren in landen waar de grondprijs flink stijgt de komende tijd.
Nog zo 1. Een Chinees is goedkopen. Ja, een chineese directeur/manager ook. Waarom worden onze lonen met die van een Chinees vergeleken en die van de directeur met die van Amerikaanse collega’s? Denk je nou echt dat een Amerikaans bedrijf een Europeaan aan de top zet? Dacht het niet dus waarom stijgen onze lonen de afgelopen 10 jaar dan per jaar 2.5% en die van de top >10%?
Sterker nog, ik wil gerust een paar % inleveren net als zovelen MAAR dan moet de top dat ook doen en daar loopt het even mis.
Unilever moet al netto 1% meer winst halen per jaar om de verhogingen van de top te kunnen financieren.
Reactie door Sub — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.24 uur
@ 87 Madelief
Ik heb mij altijd gedistancieerd van die “zakelijke meetings” en als ik merkte dat er escort-dames kwamen, of wat maar ook, dan hield ik het voor gezien, voor mij was het dan einde zaken doen op zo’n basis met zulke figuren.
Vaak waren het mensen waar je het totaal niet bij zou verwachten, maar achteraf waren ze nergens vies van.
Zaken(snoep)reisjes naar Thailand of de Fillipijnen werden regelmatig georganiseerd z.g. om de aziatische automatiseringsmarkt te verkennen.
Enfin, breek me de bek niet open, vandaar dat ik met recht dit soort figuren ratten noemt.
Reactie door Pool — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.42 uur
what is de debt in de neverland?
goh! hebben zij meer autos dan alochtones,hoe komt dat? netherland is ruim in het rood terwijl zij een jointvainture met inc USA durven te gaan.
“Zolang armoede hier betekent dat er parkeerproblemen (sic.) bij de voedselbanken zijn (men komt het allemaal met de AUTO halen) is er niets aan de hand.”
luxe hondjes hé?
Wie zit in afghanistan te parkeereren?
Reactie door gaf — donderdag 25 oktober 2007 @ 20.57 uur
@74
Wim heeft wel gelijk, met Carnavals optochten bereiken we niets.
Als dat de enigste daadkracht is hou dan maar op.
(Hakker, carnaval is in het voorjaar. De mensen staken al drie weken! JM)
Reactie door De Hakker — donderdag 25 oktober 2007 @ 21.11 uur
@ Ronald op 60: Het grootste probleem van Unilever is de gebrekkige groei van het marktaandeel. Bob Fosko doet daar tenminste wat aan. De stakers zijn dol op ‘m.
Reactie door Sam — donderdag 25 oktober 2007 @ 21.25 uur
Gaf, je vroeg ons in perfect Nederlands je uitleg te geven over onze deelname aan dit log.
Wij hebben dat netjes gedaan en je lult er in buitengewoon slecht Nederlands weer
overheen zie @ 94.
Als je nou
perse mee wil doen met de grote mensen doe dan gewoon en kom niet steeds met vragen en opmerkingen die kant noch wal raken.
Probeer een grote jongen te zijn.
Wel te rusten Gaffie.
Reactie door Joop 1 — donderdag 25 oktober 2007 @ 21.46 uur
@83 en anderen
Leuk al die tranen en meelevendheid. Maar aan het einde van de dag zijn het de resultaten die tellen. Voor “Schone schijn” kun je de tv aanzetten. Leuk al die ondersteuning maar geen baan die overblijft. Klagen, huilen en jammeren en de banen gaan weg. Geven we dit alles dan zo gemakkelijk weg of wordt er gevochten? Ik zou verwachten dat de SP vecht in plaats van jankt. Eerst vechten en dan de wonden likken. Niet andersom dus.
Reactie door Wim — donderdag 25 oktober 2007 @ 22.00 uur
@76:
ik weet wat je bedoelt.
Maar ik zoek geen armoede alternatief (dit is het niet, dus dan maar dat) , slappe zwets.
Staat iemand ergens voor of niet?
Dus geen gejank, maar maar een goed alternatief en goede richting.
Zet frustatie om in gerichte actie, alleen dan bereik je wat
Reactie door Wim @ehvn — donderdag 25 oktober 2007 @ 22.08 uur
99@ Wim
Sorry hoor beste man,maar zou je eens goed uiteen kunnen zetten wat je nou eigenlijk probeert te zeggen.Je postje is zo verwarrend,oke 22.08 uur is al laat,maar toch?
Wel te rusten,Wim.
Reactie door Rinus c.s. — donderdag 25 oktober 2007 @ 22.21 uur
@99 cq rinus dank je. Het spijt me dat je me niet volgen kan. Het zijn vast je genen, dus er is een excuus. En als het al laat is, dan kan je daar vast wel iets aan doen.
Voor de anderen, die wel ‘ausdauer’ hebben: het gaat me om wat Jan zegt… wat hebben we eraan dat ons gezegd wordt dat grote bedrijven tegen ‘ons’ zijn, de overheid werkt ook al niet mee, “ik ben klein en jij bent groot”.
Nogmaals (99) Jan zegt zoveel maar er volgt niets uit.
Reactie door Wim @ehvn — donderdag 25 oktober 2007 @ 22.43 uur
@101
Het volk en de werknemers in Nederland zijn als het puntje bij paaltje komt meestal laf.
Het valt nog mee dat de bekenden klaag moeders zich al niet bezorgt gaan maken hier dat hun zoontjes geen pindakaas krijgen.(zie staking openbaar vervoer)
Het interesseert bijna niemand in Nederland of zijn buurman crepeert en vecht voor zijn boterham.
En zijn deze niet laf dan draait de vakbonden ze wel de nek om.
De bedoelingen en uitspraken van Jan zijn prima ,maar het volk slaapt,de SP is wakker maar voor je het volk uit de narcose heb dat duurt nog wel even,voor zover ze al niet in coma zijn.
Bezetten die fabriek,directer gijzelen en alle potten pinda kaas gratis uit delen voor het gejammer begint van,ze mogen van mijn wel staken maar ik wil niet mijn pindakaas missen,dat is zo lastig.
Reactie door De Hakker — donderdag 25 oktober 2007 @ 23.02 uur
Teun…in tegenstelling tot andere partijen zijn we honkvast….
Reactie door johan kivits — donderdag 25 oktober 2007 @ 23.44 uur
Tja….als ze dat harde actie voeren noemen nog bij de bonden, dan kunnen we snel rekenen op de versnelde uitverkoop en uittocht van de rest wat ons nog inkomen verschaft om vervolgens een derde wereldland te worden. Eigenlijk zijn we daar al flink mee bezig.
Veel muziek en plezier. Ik denk dat de FNV de cathering ter hand genomen heeft en broodjes hamburger verkocht heeft om de actiekas weer aan te vullen.
Het is tijd voor de revolutie
Reactie door ReneR — vrijdag 26 oktober 2007 @ 0.39 uur
Ik geef McC helemaal gelijk.
Huilen over Rijkman Groenink die een paar miljoen pakt bij zijn vertrek. Het is het uitzonderlijke talent en leiderschap van een Groenink die ons land in de huidige economische voorspoed heeft gebracht.
Hoewel een balans gevonden moet worden zijn bedrijven uit op winst en niet op liefdadigheid. Dat is per definitie eigen aan een bedrijf en om deze reden is het in eerste instantie mogelijk dat we vandaag de dag sociale zekerheid hebben.
Als het niet aan de leiders en pioniers in de industrie en het bedrijfsleven had gelegen en ligt, dan lagen de doppendraaiers bij unilever nu in de goot te verhongeren in plaats van broodjes worst van belastingcenten te eten.
Voordat men weer gaat oordelen; ben zelf jong, studeer en heb daarnaast zelf een bedrijf en probeer op die manier succes te behalen. Het risico van mensen in loondienst is vele male kleiner dan het risico dat ik in mijn zaak loop. Vind je het risico van loondienst in een sociaal zekere staat als Nederland al te groot, ga dan lekker de WW in.
Reactie door Riz — vrijdag 26 oktober 2007 @ 3.28 uur
Ik vind dat de overheid de plicht heeft om industriële werkgelegenheid te behouden uit sociaal oogpunt. Per slot van rekening kan niet iedereen ambtenaar of ondernemer worden, en niet iedereen is commercieel.
Per slot van rekening (jawel de rékening!)wordt de overheid zelf ook beter van arbeidskrachten die een tevreden boterham eten: gezinnen varen er wel bij, hun kinderen zijn meestal harmonieuzer opgevoed omdat ze minder tekort komen, er wordt meer geconsumeerd en dus aan belastingen ontvangen en het scheelt miljarden aan uitkeringen. Of zie ik dat verkeerd?
Het egoïstische gezeur van een meute hebbers hier is respectloos jegens mensen die op straat gedumpt worden omdat gierige baas Winst goedkoper kan produceren in communistisch China. Maar wel meent dat hypocriete slag hier op het log te moeten komen brallen dat socialisme achterhaald is.
Het zijn waarschijnlijk dezelfden die beweren Trots op Nederland te zijn maar het wel prima vinden dat er voortaan gefabriceerd wordt in Ierland, Polen en Bulgarije, landen die zich ook nog lachend laten spekken door absurd hoge Nederlandse EU-contributies.
Ooit waren we het land van Daf, Fokker en Hoogovens, lucratieve bedrijven die als eerste zijn verkwanseld aan vreemd vluchtkapitaal, hele reeksen middelgrote firma’s in kleinmetaal en producenten van kleding & gebruiksgoederen zijn gevolgd. Om van de misdadige ontslaggolven wegens fusies en privatisering van nutsbedrijven nog maar niet te spreken. De overheid had beter geld in eigen industrie kunnen steken ter subsidie die nu naar wingewesten in `arme’ EU-landen gaat, ja, Ierland is inmiddels zo welvarend dat het onbetaalbaar is voor de toerist.
De enige industrie die in Nederland overblijft is helaas die voor dure speeltjes van de superrijken zoals Spyker auto’s van zeven ton en allerlei shipyards voor megamiljonairsjachten. En daar worden nota bene meestal buitenlandse arbeidskrachten aangenomen omdat de Nederlandse medewerker niet up to date geschoold zou zijn, dat krijg je als je overheid bezuinigt op onderwijs ten gunste van grootgraaiers die voor grof geld onze administraties in dienst- en zorgverlening zijn komen managen, ja, die zouden zulke exorbitant hoge beloningen verdienen omdat we ze anders kwijt zijn aan het buitenland. En is dat een gemis? Onze hele nationale identiteit aan toonaangevende merken en industriële boegbeelden is immers al uitverkocht aan buitenlandse multinationals?
Reactie door Haq — vrijdag 26 oktober 2007 @ 8.31 uur
@88 Henk c.s. 25 oktober 2007, 19.08 uur, om
misverstanden te voorkomen, gelezen hebbend:
Insgelijks!
Mijn eigen bijdragen aan minder bedeelden/
‘hulpbehoevenden’ zijn stukken meer en veel
meer en intensiever omvattend, trouwens ook
eeuwig durend (totdat mijn leven wordt be-
eindigd)dan een simpele donatie die jij en
c.s. voorstellen.
Niet relevant is ook of IK wel of niet een
inkomen/uitkering zou hebben, maar ik sta op
eigen benen en ben niet van bijv. de sociale
dienst afhankelijk, om die vraag dan toch
maar even te beantwoorden.
Opnieuw je conclusies erg kort door de bocht en je taalgebruik jegens mij onacceptabel.
“Lieverd” waarmee je elke keer je re-
acties doorspekt, klinken wat eigenaardig nu.
De insinuaties die je mij in de mond probeert
te leggen zijn ver onder de maat en overigens
heeft Pool hier zelf al verteld wáár hij zou
wonen en heb ik geen behoefte om je op dat
‘spoor’ te zetten, maar betreur dat je niet
écht goéd léést op dit log.
Overigens zal het me een zorg zijn of je nu
in Rotterdam zou wonen, Stadskanaal of Lutje-
broek, dus welke ‘goede orde’ dat zou moeten
diénen, weinig interessant!
Tenslotte, af en toe is het even nodig dat ik
niét monddood gemaakt wordt op ‘bevel’ als
figuren die jij vertegenwoordigt en heb ook ik récht op een weerwoord en zelfs jouw ‘on-
zinnig’ antwoord mag ook even worden weer-
legd! Trouwens je aanbevelingen, opdrachten,
verzoeken vróegen daarom, je was toch weer
uit op een antwoord?
Houd je taai Henk met je c(um) s(uis),degenen
die dus zijn zoals jij, of consorten: je mede
standers/sters! Stel ze hier eens voor, toch?
Even zien wie er weer om de hoek komen kijken
om jou hulp en bijstand te verlenen. Dag.
Reactie door Madelief — vrijdag 26 oktober 2007 @ 9.22 uur
@ 105:
Zo’n talent is nu uitgerekend Groenink ook weer niet. Hij heeft zijn beloftes aan de aandeelhouders niet waargemaakt, dus een gouden handdruk is niet echt op zijn plaats.
Ook ik vind dat er niks mis is met geld verdien op zich, maar anderzijds is het wel zo dat (veel) geld verdienen ook verantwoordelijkheid met zich mee brengt. Deels wordt dit verrekend met een hoger belastingtarief, deels zal je dit als werkgever ook moeten tonen in de manier waarop je met je personeel omgaat.
Ik ben het wel met je eens dat je als ondernemer veel risico loopt (met name als kleine ondernemer), vooral als je je eerste personeelsleden aan moet nemen (in de regel heeft je bedrijf dan te weinig vlees op de botten om risico’s te kunnen dekken).
Met name dat laatste is de reden dat ik (nog) geen personeel heb.
Reactie door Grueber — vrijdag 26 oktober 2007 @ 9.42 uur
Wim @ 101, Het is nog vroeg,we zijn wel zoals gewoonlijk uitgeslapen maar je postje blijft onduidelijk, bedoel nou met genen,
Deze en GENEN dus wij en jij ??
Riz @ 105
Riz wij nemen aan dat je ook de tafel van tien uit je hoofd kent! Rijkman krijgt niet een paar miljoentjes mee…nee… de zakkenvuller krijgt een berg miljoentjes mee,
niet van de belastingbetaler maar van de klantjes van zijn bank.Welk talent heeft de man en welke voorspoed heeft hij jouw en ons land gebracht. Over een maandje gaan er honderden eenvoudige werknemers de straat op bij die bank zonder een miljoentje en zonder een toekomst. Leuk Riz???????????
Wat ons opvalt in je stupide deelname aan dit log is je tering opmerking dat “dan lagen de doppendraaiers van de Unilever nu in de goot te verhongeren inplaats van broodjes worst van de belastingcenten te eten” einde citaat.
Je respect voor die “doppendraaiers” is
uitermate onbeschaafd of beter gezegd je moet toch eens naar het RIAG.
Afsluitend enorme mafketel wij hier zijn blij dat je het eens bent met McC o.d. ja..
mogelijk zijn het beiden aliasjes of pseudo’s
Riz…he….Rijst….he…bittere rijst.
Rizje studeert en heeft een eigen zaak.
Dag Riz con sambal.
Reactie door Rinus c.s. — vrijdag 26 oktober 2007 @ 9.49 uur
@ 107 Rinus c.s.
Rinus, je slaat de spijker precies op de kop.
Wat wil zo’n broekie ons nu eigenlijk wijsmaken, meneertje Riz en al z’n andere aliassen zou student zijn, eigen bedrijf, enz. enz. ik denk gezien het tijdstip van z’n reactie dat hij in ploegendienst werkt voor een reïntegratiebedrijf en geheel als zelfstandige dagelijks de bezems en papierprikkers moet uitdelen aan mensen die deelnemen aan zo’n traject.
Een tijdje terug was hier precies zo’n figuur, had zich uit het niets opgewerkt tot directeur met 32 man personeel, hij was eerst student toen personeelchef toen weer bedrijfsleider bij een maffia bollenboer enz. enz. na 2 reacties op hem viel hij al door de mand.
Ik denk dat we weer met dezelfde persoon te maken hebben.
Reactie door Pool — vrijdag 26 oktober 2007 @ 10.21 uur
@93 Pool, 25 oktober 2007, 18.42.
De reakties willen nogal eens verschuiven en
ach, sommige mensen kunnen al vroeg hun bakens verzetten en de achterliggende motie-
ven kunnen geheel verschillend zijn en ook
verschillende doelen alsnog dienen.
Voor zover ik ieders verhaal voor waar aanne-
men zou, heb jij hier al zoveel verschillende
uitspraken gedaan dat ik ze gewoon of geloof,
of voor kennisgeving aanneem en goede wijn
behoeft toch geen krans?
Het zal de kunst zijn en blijven goed te door
zien wié er op jouw prestaties denkt mee te
kunnen liften en dan zeg ik het nog zeer een-
voudig. Ook dat soort bewegingen zie je op
menig weblog, als je intensief zo hier en
daar mééleest. Je liet je trouwens nog erg
miniem uit over decadent gedrag van mensen,
ik had nog wel wat aanvullingen voor je gehad
die mij in de loop der jaren ter ore kwamen
en men dat middels de camera’s en gsm’s nu
wereldwijd moet gaan inperken, om ongeretou-
cheerde en ongecensureerde publikaties te
voorkomen. Heel wat deelhebbers knijpen ‘m
dus nu als een ouwe…jeweetwel!
Vormen van allerlei soorten maffia waren ook
overal rond, natuurlijk, ook in ‘geestelijke’
zin (lees: niét religieus maar spiritueel)
zal dat het geval zijn, in het algemeen of in
het bijzonder. Trouwens daar had laatst ook
Anja (B) het al over, een terechte vaststel-
ling van haar. De ervaring leert dat zij die weten daarin (indirect?) betrokken te
zijn zullen al ras tot de aanval overgaan,
ook een oeroud bekend verschijnsel, jou onge-
twijfeld bekend.
Vaak wordt een mens door derden, zijn eigen
intuïtie op tijd gewaarschuwd en dat lijkt
elke keer weer nodig te zijn (achteraf dan
door hen toegegeven).
Graag is een mens goed van vertrouwen (voor
sommigen mag dat goed-gelovig heten) en zal
regelmatig blijken, daarin erg teleurgesteld
te worden. Als je dat mensen te vaak niet
overkomen werkt die radar ook al voortijdig
en zie je het in fases aan je eigen ogen dan
ook voorbijgaan en worden voltrokken, wel
even wat ánders dan ‘dat er iets moois zou
groeien’. Integendeel in deze consumptiemaat-
schappij, waar men uit is op meer dan het
broodje kaas is het zorg niét te verliezen op spiritueel kapitaal, de handhaving ervan,
het uitdelen ervan zonder juist dáárop in te teren. De aanspraken op het materiële zul-
je talrijk overkomen, maar gelukkig werd me-
nigeen ook goed opgevoed met woorden als:
ál het mijne is het uwe….maar mag de te ontvangen partij nooit uitgaan van: ál het
uwe is óók het mijne. Vaak schijnt men zich
niet te realiseren, hoe de verhoudingen (behoren te) liggen, die men zégt na te willen streven…..
Fijne dag Pool, met allen die bij jou horen!
Alles alles naar wens en plan verloopt is
zorg en zekerheid toch het meest op de eigen
leefplek te verkiezen en ben ik dinsdag weer
terug en zal dan vast wat leeswerk in te halen hebben. Tja, ook ik had liever mooie
foto’s gemaakt van de Heuvelrug hier of die
Vale Ouwe daar, reken maar.
(Rekening en verantwoording afleggen aan mij
is al helemaal nooit nodig in jouw situatie,
ik reken derhalve maar even op de reakties
van de afgelopen járen, de indicatie die het
mij dient te geven lijkt me heel duidelijk!)
Madelief.
Reactie door Madelief — vrijdag 26 oktober 2007 @ 10.22 uur
@107
Totale onzin alle risico’s zijn in het uurloon aan de klant door berekend.
Je loop geen enkel risico al jij je eigen goed met de verzekeringen indekt.
Maar de instelling van de meeste ondernemers is niet ik moet er 30 jaar over doen om binnen te zijn ,nee ik wil binnen 5 jaar binnen zijn.
En deze inhaligheid probeert men bij de werknemer neer te leggen.
Niet de ondernemer betaalt de risico’s maar de consument dus hou op met klagen.
Dat je geen personeel heb is omdat je het werk niet heb.
Want elke werknemer in Nederland verdient de kost voor zijn werkgever en niet omgedraaid.
Reactie door De Hakker — vrijdag 26 oktober 2007 @ 10.59 uur
112…Hakker, je bedoelt vermoedelijk Haq,
begrijpelijk, want door interne omstandig-
heden blijken de nrs te verschuiven, begrij-
pelijkerwijs.
Goed weekend allemaal, zelf ga ik dus even
met zorg en zekerheid op stap of zij met mij
aan de haal, het is maar hoe je het bekijkt!
Groetjes aan allemaal en wie er wat heeft
uit te delen, uit welke voorraad danook, be-
denk dat zelfs ook kinderen van Unilever-
werknemers dringend op onbetaalbare school-
boeken kunnen zitten te springen, geef je
boeken belangeloos door, dat kunnen dus ook
jongeren voor jongeren doen en ouderen voor
ouderen weten exact waar al heel vroeg de
schoen gaat wringen! Sterkte allemaal!
Reactie door Madelief — vrijdag 26 oktober 2007 @ 11.31 uur
Als ik kijk naar alle goed lopende bedrijven die enorme winsten maken in dit land over welk risico praat je dan eigenlijk wat betreft werknemers.
Die bedrijven die naar de kloten gaan is niet te wijten aan de inzet of de risico van de werknemer.
Het is meestal een maffia achtige opzet bij het failliet gaan van de werkgever of wanbeheer van deze gepaard gaande met een enorme inhaligheid.
Het grootste risico is de werkgever zelf en niet de werknemer.
Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn die kapot zijn gegeaan aan de inzet en het risico van het hebben van werknemers.
Reactie door De Hakker — vrijdag 26 oktober 2007 @ 11.43 uur
@ 111
Ik klaag niet hoor.
Verzekering dekken helaas niet alles, en als ze dat al wel zouden doen kan ik dié premie niet betalen.
Wat u aangeeft, geldt waarschijnlijk wel voor grotere bedrijven, maar niet voor hele kleine onderneminkjes, zoals de mijne.
Kleine ondernemers lopen wel degelijk risico’s, die niet in te dekken zijn.
Het ligt er, denk ik, maar net aan wat voor soort bedrijf je hebt en in welke bedrijfstak je zit.
Reactie door Grueber — vrijdag 26 oktober 2007 @ 11.49 uur
Madelief volgens mij bedoelt Hakker Riz in 105.
De Riz die meent dat ondernemersschap meer risico kost dan iemand die voor loon werkt. In Riz’ optiek is salaris ontvangen zoiets als uitkering trekken.
Nou het is eerder omgekeerd, een open dag op de Kamer van Koophandel leerde me dat ondernemers in spé talloze voordeeltjes genieten en zelfs een faillissement nog kunnen afwentelen op de gemeenschap, om nog maar te zwijgen van de snoepreisjes, kortingen en de feestjes die ondernemers ten deel vallen als ze met Gemeente & Provincie en zelfs Rijk en EU deals sluiten.
Reactie door Haq — vrijdag 26 oktober 2007 @ 11.50 uur
@gaf 34 zonder arbeiders zouden er geen rijke mensen en aandeelhouders bestaan. Zij zouden dan eindelijk moeten proberen zelf de handen uit de mouwen te steken. Maar dat kunnen ze natuurlijk niet,
Reactie door Dik Evertse — vrijdag 26 oktober 2007 @ 11.58 uur
@116, Haq, ik weet op dit moment niet beter,
dat iedereen die wat zou willen verkopen en
het formeel aanpakt, laat zich inschrijven
voor een paar tientjes bij de K.v.K.
Geruchten, hoorde ik al 15 jaar terug, dat
een gedwongen faillissement niet iedereen
meer bankroet maakt, zoals vroeger…en het
fijne dáárvan (en hoé) weet ik dus niet, maar wie weet legt iemand van ‘financiële’
komaf, hier, het ons nog eens omstandig uit!
Ja, ik weet ook niet of tegenwoordig de zgh
‘sundries’, ‘daily allowances’, of betaling
‘in natura’ nu definitief en consequent door
de fiscus al dan niet wordt meegenomen én
aangepakt, want evt. wordt een slechts een
gedeelte daarvan voor ‘rekening van de baas’
gezien. Wel erg, als onwetenden op dit ter-
rein zich ineens voor een extra heffing door
de Belastingdienst zien geplaatst, en zo is
er al zo veel, dat ‘selectie’ heel ‘slordig’
werd aangepakt, en wel of niet afgehandeld in
de afgelopen 40 jaar. Maar deze regering, ik
zeg, déze regering (ook weer) weet kennelijk
niet dat alleen zuinigheid mét vlijt huizen
als kastelen doet bouwen,….en ik zal nooit
aanspraken maken om iemand te pushen mij in
een paleis te zetten. Daar woon ik al in,nl.
de onmetelijke vrijheid die ik feitelijk in
het evt. bewegen en denkruimte héb!
Regelmatig eet ik ook daarom een boterham-met-tevredenheid, en ook symbolisch is dáár
niets mis mee.
Goed weekend, allemaal, ondanks de nu bij
velen tegenstrijdige gevoelens, sterkte en
een hartelijke groet van Madelief.
Reactie door Madelief — vrijdag 26 oktober 2007 @ 12.31 uur
WOW, wat een agressie tegen ondernemend Nederland is er toch te vinden in dit panel. Jongens/ meisjes ‘socialisten’, wat is er nou toch mis met ondernemen en geld verdienen? Iemand moet het toch doen om het vervolgens via belastingdiefstal aan jullie achterban te kunnen uitkeren?
Een kritisch postje wordt hier direct beloond met agressief taalgebruik. We zijn het niet eens met Pim of Geert? We knallen hem gewoon af. Eng hoor, maar ja, wat wil je met Lenin en Mao als grote voorbeeld.
Reactie door Redliv — vrijdag 26 oktober 2007 @ 13.50 uur
Redliv @ 118,Opgemeld postje is NOG dommer dan je bijdrage @ 85.
Waar staat nou dat socialisten tegen het
ondernemen en geld verdienen zijn,leg uit Redliv (‘hoeveelste pseudo’tje is dat ?)Waar haal jij nou in Godsnaam vandaan dat de scibenten op dit log agressie hebben tegen ondernemend Nederland,je bent niet op de hoogte hoeveel zakenmensen op dit blog mee-
discusieren.
Je wordt nog enger in je domme uitlatingen als je schrijft dat;de belastingdiefstal aan
jullie achterban uit te keren.
Kijk Redlivje, toen jij nog vloeibaar was
voeren wij,mijn maten en ik al op de wilde vaart, er zitten hier varensgezellen die meer dan 40 jaar gevaren hebben altijd netjes
zoals alle mensen op blog (jou uitgezonderd
overigens)onze sociale afdrachten gepleegd.
Dus kom nou geen onzin vertolken op dit blog want het enige effect dat het heeft is dat wij ons hier het lazerus lachen,Redje want je bent ons er eentje,hoor jochie.
Wij nemen aan dat je de hele dag werkt dus
zit je in je baas zijn tijd onzin uit te kramen OF de doet de hele dag NIKS.
En wij knallen noch de goede Pim af noch
Geert, dat er mensen zijn die kritiek op Geert hebben, dat mag toch of niet,zal je toch aan moeten wennen.
We zien je respons wel weer mogelijk onder een ander leuk pseudo’tje.
Wij als socialisten wensen je een rustig week-end want dat hebt je wel verdiend met zo’n drukke baan.
En doe Lenin,Mao,Stalin,Hitler,Pol Pot,
etc.etc. de groeten want als er iemand is die hen kent dan ben jij het wel,toch, jij betrekt ze er in ieder geval bij je onnozele mailtje.
Reactie door Henk c.s. — vrijdag 26 oktober 2007 @ 18.12 uur
Vilder of, moderner, Viller — vrijdag 26 oktober 2007 @ 13.50:
Eerst hier komen zieken en je dan over de verontwaardigde reacties beklagen: het zijn lieden als jij die met hun vildersmentaliteit voortdurend verontwaardiging en woede oproepen bij mensen die zich nog door moraal en ethiek laden leiden i.p.v. uitsluitend gewetenloos door hun egoisme, hoe mooie praatjes je daarover ook ophangt.
In jouw kringen heet zulk niemand ontziend egoisme immers “ondernemerszin”?
En over een groot deel van ondernemend Nederland en aandeelhouders gesproken: zij zijn het die in wezen met hun nooit-genoegmentaliteit dit land en zijn bewoners naar de verdommenis helpen: maar, de kruik gaat zolang te water tot ze barst…!
Harrie V.
Reactie door Harrieke — vrijdag 26 oktober 2007 @ 18.14 uur
@119
Ik zie alleen maar agressie tegen werknemers in Nederland
Afbraak ontslagrecht,afbraak banen en de werknemer steeds bestempelen als een risico last.
Vind je het gek als je de hond slaat dat deze een keer terug bijt.
Of maak jij hem liever voor dat hij terug bijt af.
Of een muilkorf kan ook nog.
Helaas moet ik constateren dat je vrij dom bent in je reacties en dat zelfs een gezonde werkgever om een teiltje vraagt als hij jou stellingen leest.
Groet Hakker
Reactie door De Hakker — vrijdag 26 oktober 2007 @ 19.21 uur
Jan heeft gelijk!!!!
Het sluiten van gezonde bedrijven omdat de productie in een ander land veel goedkoper kan is iets wat we met z’n allen niet moeten willen. Op korte termijn wordt er lekker winst gemaakt (ten koste van schaamteloze uitbuiting van arbeiders en locaal milieu). Maar dan. Kijk naar de grote merken, als je tegenwoordig twee dingen koopt moet je er 1 terug brengen omdat het stuk is of niet meer naar behoren werkt.
En na nog een tijdje produceren die landen met dank aan alle kennis die ze gratis krijgen om goedkoop te kunnen produceren, dezelfde producten onder een andere naam voor bodemprijzen…
Unilever, bewijs je medewerkers en aandeelhouder een grote dienst en snij jezelf niet in de vingers voor een paar euro meer voor je aandeel.
Reactie door Joachim — vrijdag 26 oktober 2007 @ 20.08 uur
Iedereen weet precies te vertellen hoe en waarom we in Nederland te duur worden. We vinden allemaal dat de aandeelhouders te veel verdienen. We vergeten alleen dat ons salaris voor bijna 50% naar de staat gaat waarmee we alles wat niet wil werken financieren, over verspilling gesproken. Zorg eerst maar eens dat we alles dat wel kan maar niet wil aan de gang brengen en anders het land uit. Uitkering stoppen heeft geen zin want dan stelen ze toch alles bij elkaar en kunnen we het politie apparaat weer gaan vergroten. Verzorgingsstaat zijn we allang genoeg geweest. Salaris en kosten naar beneden is de enige manier om het land er weer bovenop te helpen. Ik denk dat FNV bondgenoten er heel veel zielen bij krijgt als ze zich eens om deze dingen druk gaan maken. Kijk maar weer naar de ziektekosten, iemand die nooit ziek is gaat het meeste betalen. Alleen een idioot kan zoiets bedenken. Ook zijn kinderen gratis, leuk als je ze niet hebt. Meebetalen doe je wel aan gezinnen met 3 of meer kinderen. Laten we wel zijn dat dit een keuze is van de personen in kwestie en deze moet hier dus ook maar voor betalen. Dus meneer L.Vermaat ga dus niet proberen om via de bedrijven die nog mensen aan het werk hebben je gram te halen. Probeer liever de politiek aan de tand te voelen of zie je hier voor jezelf nog een toekomst?
Reactie door Raadslid — vrijdag 26 oktober 2007 @ 21.27 uur
@ 124, goed punt raadslid! we worden uitgemolken in dit land! eerste belastingschijf en de btw fors omlaag, daar profiteert iedereen van! bezuinigen op ontwikkelingshulp, afganistan, ambtenarenaparaat en kansenwijken!
Reactie door peit — vrijdag 26 oktober 2007 @ 22.52 uur
@raadslid 124
Je moet de zaken niet omdraaien.
Want het zijn de beursnoteringen en de aandeelhouders die de sfeer in veel bedrijven bepalen en dat is zoveel mogelijk winst per aandeel genereren. Dat houdt in; dat produktiebedrijven zoveel mogelijk oprotten naar landen waar arbeiders geen rechten hebben.( Beschamend ook zoals de werkgevers bij koningin in India voorhouden om maar vooral het niet te hebben over die kinderen die kilo’s zware keien op vrachtwagens moeten tillen. Het is gewoonweg tuig van de richel) Bovendien kappen ook veel boeren ermee. De eerste en de tweede sector verdwijnen in rap tempo. Dit land schept werkgelegenheid in opvreters. Dit genereert de werkelozen die jij zo smalend noemde voor het grootste deel althans.
Wat overblijft in Nederland dat zijn veelal dienstgerichte bedrijven; verzekeringen en kantoorkomplexen waar niks wordt gemaakt en waar alleen maar emailtjes en papierwerk wordt geproduceert. Ambtenaren en ziekenhuispersoneel en politici brandweerlui en agenten en soldaten voor Afghanistan voor de carriere-planning van de huidige politici in Den Haag. Ik dacht toch dat we dat met zijn allen als arbeiders die meerwaarde toevoegen aan ruw materiaal; moeten opbrengen. Maar waarvan denk je dat te kunnen betalen als alle produktie hier verdwijnt? Of gaan en kunnen we elkaar in leven houden door elkaar diensten te bewijzen?
Het is tijd voor de revolutie
Reactie door ReneR — vrijdag 26 oktober 2007 @ 23.46 uur
UNILEVER ITEM MAAKT EEN HOOP LOS WAT EEN HOOP ONDERNEMERS INEENS OP DEZE SITE NOG NIET EERDER GEZIEN.
Reactie door wem — zaterdag 27 oktober 2007 @ 9.07 uur
Leuke sociale gedachte maar ook hier zijn het niet alleen de bedrijven die de fout maken maar ook de regering. Deze lieden vullen hiermee de staatskas. In Nederland gebeurt precies hetzelfde. Mensen uit oostbloklanden worden met duizenden binnengehaald om te werken en uitgemolken te worden. Regel dit eerst maar eens goed. Maar wat gebeurt er in Nederland? Hier hebben we problemen dat mensen die de hele week hard werken en in het weekend uit hun bol gaan teveel overlast veroorzaken. Wat we terloops vergeten is dat we te bang zijn om al die hangjongeren en ander gespuis aan te pakken. Deze zijn een minder makkelijke prooi. Maar in Nederland zijn er teveel instanties en politieke partijen die hier te soft mee omgaan. Maar het is net wat je zegt, er wil in Nederland geen bedrijf meer blijven omdat er teveel regels zijn. Kijk eens naar Unilever in Rotterdam. Een fijne fabriek die al meer dan 100 jaar op deze plek staat en met prima winsten. De gemeente wil hier liever huizen bouwen omdat dit beter is voor het stadsgezicht. Het wordt dus bijna onmogelijk gemaakt om nog rendabel te produceren. Laat deze fabriek lekker op zijn plek en bouw je huizen maar ergens andres. Ga hier maar eens over nadenken en kijk dan wat je hieraan kan doen. Regering onder druk zetten misschien???
Reactie door Raadslid — zaterdag 27 oktober 2007 @ 9.22 uur
Jan je hebt een formidabele speech gehouden voor al deze mensen.
Zou wat vaker moeten gebeuren dat je op de barrikaden klimt.
Want het is erg rustig de laatste tijd.
Te rustig !
Ben erg benieuwd naar je reactie op het plan van Wilders om ook in ons democratisch landje Nederland een soort van Guantamo Bay te crieeren ?
Dus de AIVD oftewel de CIA van Nederland bepaald dan wie er wel of niet in moeten.
Nou en van de CIA weten we inmiddels hoe die te werk zijn gegaan.
Het word hoog tijd dat Wilders eens goed aangepakt word.
Reactie door Peter Grootheest — zaterdag 27 oktober 2007 @ 9.25 uur
Raadslid @ 124
Aandeelhouders VERDIENEN niet aandeelhouders ontvangen en hoe kunnen ze ontvangen, als het
bedrijf in kwestie winst maakt…en… hoe
komt dat bedrijf aan die winst door de werk-
nemers.
Wij hebben meer dan 40 jaar gewerkt,geen prestatie hoor,het moest gewoon anders was er geen bikken op de tafel,wij zitten hier nog met zijn zevenen dus 7 x 40jr x 50% van ons katje, nou dat is nogal wat,we hebben
al die tijd onze sociale lasten netjes afgedragen zijn allemaal rond de tachtig,
kerngezond,althans gisteren nog en recht van lijf en leden, nimmer een ongemakje gehad
en toch zijn we niet jaloers dat onze centjes naar de mensen gaat die het verrot hard nodig hebben.
U wilt iedereen die niet wil/kan werken het land uitgooien dat riekt naar opvattingen van
een zeker iemand,noem nou de groep eens die
je eigenlijk bedoeld want Nederlanders kan je het land niet uitgooien,oudere Nederlanders ik bedoel de slachtoffers van het ouder worden gaan” vanzelf wel het land
uit” ,daar ben je als raadslid toch wel van op de hoogte.
Uw minachting voor je medemens is helder
“anders stelen ze het toch wel bij elkaar”
die uitspraak is niet alleen frappant maar ook nog beestachtig LAF.
Salaris en kosten naar beneden????????
Heel leuk opgemerkt, de salarissen voor de
MP en vak K gaan ruim 30% (lees dertig procent) omhoog en raadsleden zullen daar ook
wel van gaan profiteren,er is een oud spreekwoord”verbeter de wereld,enz.enz” dus
trek je plan.
Om kinderen te krijgen moet je ze wel kunnen maken,bij jou twijfelen wij daaraan!
Volgens ons ben jij geen raadslid maar een Praatslid, maaaaarrrr vriendelijke vriend
Mary Zeldenrust Noordanus zei “een goed lid verslapt nooit”, je moet dit wel begrijpen
als je niet door hebt,vraag het ons.
Wij kunnen het toch niet nalaten beste Raadslid om je een uitermate prettig sociaal
week-end te wensen.
Wij gaan om 10.30 uur weer naar ons kleine
karweitje in de zorg.
ciao!
Reactie door Joop 1 c.s. — zaterdag 27 oktober 2007 @ 9.47 uur
@ 130 Joop 1 c.s.
Prima vertaald hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, ik denk dat ons Raadslid meer een Dorpsgek is.
Reactie door Pool — zaterdag 27 oktober 2007 @ 10.10 uur
Ach ondernemers en hun meelopers op dit log zoals o.a. brallerd Raadslid zijn angsthazen geworden: doodsbenauwd dat het proletariaat gaat stáken!
Dat krijg je als je op dubbeltjes wilt beknibbelen, als de natte droom van de ondernemer is om woekerwinsten over de rug van zwoegend personeel te genereren dat per toegift nog eens door de overheid wordt uitgebuit en aggestraft ook. Slechte ondernemers voelen zich altijd zielig en maken zich druk over dat ze niet genoeg gerespecteerd worden in een maatschappij waar ze zich boven verheven voelen. En dat moet worden afgewenteld op socialisten in dit land, op mensen die bereid zijn te willen délen.
Ik wens zulke besmuikte zakenlieden een serie krachtige stakingen toe, de vakbonden hebben geld genoeg in de stakingskassen, nu de vakbondskopstukken nog aansporen tot behartiging van de belangen belangen van de leden. Komt wel.
Dreigen met staken en koopstaking is al genoeg om dit malafide slag `ondernemers’ een nachtmerrie te bezorgen. Dus op mij maakt het corporatieve gebral van `ondernemend’ Nederland hier op dit log niet zoveel indruk. Het zijn stuiptrekkingen van louche geldkloppers die eigenlijk bang zijn voor het leven zelf, maar nog meer een onfortuinlijke einde vrezen doordat ze als vrekkige en manische controlfreaks geen controle meer hebben over zichzelf.
Reactie door Haq — zaterdag 27 oktober 2007 @ 10.34 uur
Joop, er wordt nog steeds niet geleerd van het verleden. Maar wat je zaait zul je oogsten en dus mensen die andere mensen uitpersen en afdanken zullen bloond worden met protest, actie en vernielingen. Is dat de wereld waarin we willen leven? Is dat wat de zogenaamde elite wil? Een onveilige wereld met dood en verderf? Wat heb je dan aan je bezittingen? Die worden kapot gemaakt of gestolen. Denk eens verder dan de neus lang is…mensen kun je niet te ver in een hoek drijven. Joop, ik heb medelijden met dit zogenaamde raadslid..hoe kun je zo bekompen en verbandsloos denken, denk ik dan. Het wordt tijd dat bugers/medemensen/wij gaan beseffen hoeveel macht wij hebben!!! Wij bepalen wat groot wordt en ook wat klein blijft.
Reactie door Cynthia — zaterdag 27 oktober 2007 @ 13.28 uur
Raadslid, bedrijven gaan weg uit Nederland omdat er in ontwikkelingslanden niet zo precies wordt omgegaan met regels. Wij hebben hier uitgebreide milieuregels bijvoorbeeld. Oneerlijke concurrentie dus!
Hangjongeren en gespuis…waarom altijd dat gegeneraliseer? Je kunt toch ook gewoon jong zijn en met vrienden willen afspreken zonder dat je ouders daar bij zijn? Doe hier cultuurverschillen bij en het onbegrip en de boosheid zijn compleet. Wat u zegt over Unilever, dat is typisch Nederlands en om erg boos van te worden. Maar of het helpt om onze regering/multinationals onder druk te zetten….
Wij moeten onze macht gebruiken om niet meer te kopen bij multinationals en om dit te verspreiden..
Reactie door Cynthia — zaterdag 27 oktober 2007 @ 13.34 uur
Redliv, mag ik je even wakker maken? Er zijn namelijk meer dan genoeg SP leden met een eigen zaak en dus de discussie is niet of geld verdienen niet goed is maar de discussie is of geld graaien wel of niet goed is en je raadt het al! Verdienen is goed maar graaien neit want dat is fraude
Reactie door Cynthia — zaterdag 27 oktober 2007 @ 13.37 uur
ReneR, ga jij voorop? ik ga met je mee
Reactie door Cynthia — zaterdag 27 oktober 2007 @ 13.38 uur
117, Dirk Everse..die macht bedoel ik! Mensen die met hun handen kunnen werken staan eigenlijk heel sterk! Zij die met het hoofd werken zijn afhankelijk van hun! Laat je dus niet uitbuiten maar begin zelf een zaak en werk samen..een nieuwe macht, die van het volk..
Reactie door Cynthia — zaterdag 27 oktober 2007 @ 13.41 uur
Ik denk, dat stakingen- en demonstratie’s zullen toenemen.
De uitverkoop van bedrijven naar lageloon-landen gaat zo hard, dat het niet anders kan, dat men wel moet vechten, dit heeft de geschiedenis vaak genoeg bewezen.
Ik vraag mij af,een slimme kapitalist die zijn personeel fatsoenlijk behandelt, die krijgt er toch veel voor terug.
Bij onrust, is deze toch ook niet bij gebaat,denk ik.Lijkt mij ook moeilijk, om alle bedrijven naar buiteland te verhuizen.
Reactie door Ben tarici — zaterdag 27 oktober 2007 @ 13.52 uur
Kom op en verzet u tegen deze uitverkoop, want dit kabinet en ook de werkgevers/aandeelhouders zetten alles in de uitverkoop.Koopjeskelder,enz.
Maar ook het versoepelingen van het ontslagrecht hangen boven ons, dus protesteer!
22 november Regionale bijeenkomst Geleen/Maastricht s-avonds
22 november Regionale bijeenkomst Eindhoven s-avonds
24 nvember Regionale manifestatie Rotterdam 11.00-14.00 Coolsingel
24 november Regionale manifestatie Groningen
24 november Regionale manifestatie Zutphen Hanzehal
Reactie door Ton Koot — zaterdag 27 oktober 2007 @ 23.08 uur
@ 139 Ton Koot
Bedankt,wisten wij echt niets van.
Wij gaan er naar toe,zeker weten!!!
Reactie door Henk c.s. — zondag 28 oktober 2007 @ 10.25 uur
@ 144 Hakker
Misschien kan ik een voorbeeld geven om uit te leggen welk risico ik bedoel voor een kleine ondernemer:
Stel: een kleine ondernemer die zijn eerste werknemer aan wil nemen. Hij vindt iemand met wie het goed klikt en werkt hem/haar in – dat kost een paar maanden, zeg een half jaar. Omdat het bedrijf nog klein is, kan hij een redelijk salaris aanbieden, maar geen extra’s zoals bijvoorbeeld een laptop of een auto van de zaak. Totdat de werknemer geheel zelfstandig kan werken, is het voor de wergever een (goede) investering – extra kosten om in de toekomst wat meer winst te maken, zodat het bedrijf wat kan groeien (winst blijft in de zaak). Stel dat na 6 maanden de werknemer een veel beter bod krijgt van een groot bedrijf: hoger salaris (wat de kleine werkgever echt niet kan betalen), mobiele telefoon, laptop, mooie auto, etc, etc. De werknemer accepteert dit aanbod (en kun je hem/haar – misschien – moeilijk kwalijk nemen), en de werkgever blijft achter met lege handen en een gedane investering die niets oplevert (salaris, verzekeringen, maar met name ook tijd).
Dit is niet te verzekeren, maar voor een kleine ondernemer die zijn eerste werknemer aan wil nemen, echt een reëel probleem.
Andere voorbeelden: de enige werknemer wordt ziek of krijgt een ongeluk of de enige werkneemster wordt zwanger en gaat met zwangerschapsverlof. Afgezien van de invloed die dit heeft op de werknemer, zit de wergever in dit geval met een groot probleem: zijn enige werknemer is er niet en hij kan alleen nooit dat “gat” vullen. Er nog iemand bij aannemen (tijdelijk) is moeilijk in verband met de inwerktijd.
Maar u heeft natuurlijk gelijk dat dit voor grotere bedrijven geen (of misschien een heel klein) risico vormt. Maar voor een ondernemer die overweegt om voor het eerst iemand in dienst te nemen, zijn dit moeilijke keuzes.
Reactie door Grueber — zondag 28 oktober 2007 @ 10.55 uur
@ 141 Grueber
Als ondernemer ben je ook risiconemer, dus als je dit soort zaken niet incalculeert, kun je beter geen personeel aannemen, maar aan de anndere kant is de werknemer ook bang dat jij op een gegeven moement ook de deuren kan sluiten en dan staat hij daar, je goede werkkracht.
Het mes snijd altijd aan twee kanten, ‘t hangt er alleen vanaf met welke kant er gesneden gaat worden.
Reactie door Pool — zondag 28 oktober 2007 @ 14.26 uur
@141
Voor de werknemer is er ook een risico om bij zo klein bedrijf in dienst te gaan, leg jij het loodje dan kan hij zijn baan ook vergeten.
In alles zit een risico natuurlijk,je zult toch dat risico moeten nemen wil je als ondernemer groeien.
Het liefst hebben we natuurlijk een robot in dienst, maar ja, die kan zelfs nog kapot gaan.
Ik begrijp wel dat je de sombere dingen ziet maar het kan natuurlijk ook heel goed gaan,en dat jij een fantastische werknemer krijg want hoe je het ook wendt of keert een goede werknemer verdient voor zich zelf en voor jou de centen.
Probeer de risico’s van de verzekering is het uur tarief bij de klant neer te leggen dat doet ieder bedrijf en dat werkt prima.
Misschien verdien je op dat moment wel wat minder aan je werknmer maar je ontloop het door jou genoemde risico.
Natuurlijk ben ik me van bewust dat je met een werknemer kwetsbaarder bent.
Maar vergeet niet dat alle bedrijven zijn begonnen met dat risico en dat het later het helemaal geen risico bleek te zijn integendeel zelfs.
Het door Donner gepropagandeerde afbraak van ontslagrecht maken de door jou genoemde risico ook niet minder.
Ik denk juist dat de door jou genoemde factoren aangeven dat je juist heel goed met je personeel om moet gaan en zekerheid en waardering moet geven, daar krijg je altijd veel voor terug ,en geef je de door jou genoemde risico’s geen kans.
Groet Hakker
Reactie door De Hakker — zondag 28 oktober 2007 @ 16.28 uur
@ Pool en Hakker:
Helemaal gelijk, dit risico hoort bij het ondernemerschap en het is een kwestie van afwegen en het juist moment kiezen. Juist dat laatste is het moeilijkste!
En het mes snijdt inderdaad een 2 kanten, een reden te meer om wederzijds netjes met elkaar om te gaan. Een goede voorbereiding maakt de kans kleiner dat er überhaupt met het mes gesneden hoeft te worden.
Overigens Hakker, het is niet zo dat ik het somber inzie. Ik ben alleen wel voorzichtig en probeer in ieder geval goed op een rijtje te hebben welke risico’s ik loop. Als het allemaal soepel loopt, en ik misschien overweeg meer mensen aan te nemen, dan wordt het allemaal, denk ik, makkelijker. Je weet dan beter hoe het in de praktijk werkt met werknemers (ben dat niet gewend, werk al 10 jaar alleen).
En ik moet er niet aan denken om een robot rond te hebben lopen, dat is sowieso niet gezellig :-) Daar komt bij, uiteindelijk is alles mensenwerk, zelf in deze tijden van e-commerce en zo.
Reactie door Grueber — zondag 28 oktober 2007 @ 23.37 uur
@ 144 Grueber
Ga af op je gevoel, niet op iemand z’n blauwe ogen.
En als gezegd wordt dat je met meer personeel makkelijker en soepeler werkt, nou vergeet het maar 10 mensen 10 zorgen want als het allemaal klikt ben je een grote familie, waaraan jij je hart verpand, en dat deze mensen er op rekenen dat jij voor hen zorgt en die druk is zwaar.
Een gouden tip kan ik je geven….. betaal je mensen een zeer goed salaris en je hebt of krijgt een team waar mee je een toekomst kan bouwen en dit zal uitstralen op het product of dienst die je levert, en weet je dan is die laptop of leasebak van de concurent ineens niet meer interessant.
Succes met je keuze.
Reactie door Pool — maandag 29 oktober 2007 @ 0.52 uur
YES EINDELIJK EEN EINDE AAN AL DIE BIGGELEED
Reactie door Dierenbeschermer — maandag 29 oktober 2007 @ 18.48 uur
Ik wens de mensen van unilever alle succes toe. Over loyaliteit gesproken.
Reactie door Henny — dinsdag 30 oktober 2007 @ 9.03 uur
@ 145 Bedankt Pool!
Reactie door Grueber — dinsdag 30 oktober 2007 @ 9.59 uur
Ze hadden die Donner een pot pindakaas moeten geven , waardoor hij eens sterk aan de loop gaat ; en grote winden gaat laten , dan kan de rest er een vuurtje bij-houden .dar maakt van de minister van A-sociale zaken eens wat actiever .
Reactie door Fred — donderdag 1 november 2007 @ 9.25 uur
De werkgelegenheid wordt dus in Brussel gregeld , via EU-subsidie verstrekking ?
De Lokale Overheid moet eens wat minder de burger gaan belasten met alle soorten leuke belastingen en heffingen en wat minder uitgeven aan geldzuipende projecten door slecht management .
Reactie door Fred — donderdag 1 november 2007 @ 9.28 uur
[...] stakers Unilever Je kunt de stakers bij Unilever steunen: SMS het woord: ‘Succes’ naar 2211. Daarmee steek je de stakers een hart onder de riem. En [...]
Pingback door Weblog Ger Wouters » Steun stakers Unilever — vrijdag 2 november 2007 @ 21.57 uur