Staking Smit in Rotterdam

vrijdag 09 maart 2007 :: 11.50 uur

Staking bij Smit

Twee weken geleden zijn de 240 havenslepers van Smit in de Rotterdamse haven met steun van de vakbonden in staking gegaan. Ze eisen een tegemoetkoming in de gestegen ziektekostenpremie, betaling van de volledige arbeidsongeschiktheidspremie door de werkgever, een goede ouderenregeling en een eenmalige uitkering nu de winst van Smit in 2006 is verdubbeld tot 75 miljoen. Toen het slecht ging, hebben de werknemers veel ingeleverd. Maar nu het veel beter gaat wil de directie niet over de brug komen.

Vandaag ben ik bij de stakers op bezoek geweest. Vandaag was de vierde stakingsdag. Eigenlijk wilde ik er al eerder toen al naar toe – maar de campagne liet me geen tijd.

De staking deed me denken aan de staking van 1979, ook bij Smit. Bij die staking – ook toen al actief ondersteund door de SP – ging het er heel hard aan toe, met ontruimingen, de ME, tot rechtszaken tegen het eigen personeel aan toe.

Stakers  bij Smit

Het weer was slecht, maar de stakers waren in een goede stemming. Hun eisen zijn redelijk. Velen van hen werken al jaren in de Rotterdamse haven. Ze houden van hun werk. Met hart en ziel draaien ze vaak diensten van 14 uur per dag. Het is niet te verkroppen dat de winst van Smit steeds verder groeit en de werknemers daar – nu het zo goed gaat – helemaal niets van terugzien.

Nadat ik de stakers had toegesproken, heb ik een gesprek opgenomen met Cees Bos, FNV-vakbondsbestuurder en onderhandelaar bij Smit. Hieronder te beluisteren.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cees Bos, onderhandelaar

In gesprek met vakbondsbestuurder Cees Bos

Zie ook de foto-reportage

Item op TV-Rijnmond (RealPlayer)

up-date:

ROTTERDAM – De slepers van het havenbedrijf Smit Harbour Towage hebben zaterdagmorgen om 7.00 uur hun werk hervat. De rechtbank in Rotterdam bepaalde in de nacht van vrijdag op zaterdag in een kort geding dat dat moest. (nu.nl)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

79 Comments

79 reacties

  1. Ik ben trots op jullie.
    Als we gaan dan gaan we!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 10 maart 2007 @ 1.07 uur

  2. Jongens hou vol, de aanhouder wint, en gun die graaiballen geen milimeter ruimte om verder hun zakken te vullen.

    Perfecte actie, we zijn trots op jullie.

    Reactie door Pool — zaterdag 10 maart 2007 @ 1.31 uur

  3. Tja… dat waren ook goede regelingen geweest voor hardwerkende alleenstaande moeders/vaders die hun kinderen dag in, dag uit hebben verzorgd, begeleid en voorbereid op de maatschappij. 7 dagen per week en 24 uur per etmaal stand by! Waarvan 14 uur per dag actief!!
    Alleen deze moeders/vaders kunnen niet staken!

    Mensen, wees maar blij dat jullie staken KUNNEN. En natuurlijk SUCCES gewenst.

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 maart 2007 @ 3.10 uur

  4. Helaas heeft de rechter uitspaak gedaan ,ik hoop dat er beroeps mogelijkheden zijn er is tenslotte stakingsrecht.

    Reactie door che — zaterdag 10 maart 2007 @ 6.53 uur

  5. Off topic;

    Ludieke actie van een 17 jarige vwo student uit Haarsteeg (Bron telegraaf) Het jochie heeft 2x met het stempas van zijn 80 jarige opa gestemt en 1x met het pas van zijn 49 jaar oude vader.

    1979, was er toen niet gelijkertijd ook een staking van vissers in Frankrijk? Staat me iets van bij, toen de eisen van de Franse vissers niet ingewilligd werden ging het openbaar vervoer meestaken. Kijk das solidariteit!

    Reactie door Lisette — zaterdag 10 maart 2007 @ 6.55 uur

  6. “nu het zo goed gaat – helemaal niets van terugzien.”

    Pure stemming makerij en goedkope retoriek van je Jan, er lag een aanbod van Smit waarbij ook de werknemers een deel van winst zouden krijgen (2750 euro bruto, maar het is weer eens niet genoeg).
    ——————————————–
    [i]
    “Een van de knelpunten is een eenmalige bonus voor de slepers. De bonden willen een uitkering van 2000 euro netto. Onredelijk, vindt Vree, want de overige 3000 werknemers van Smit krijgen 2750 euro bruto. “Elke medewerker heeft bijgedragen aan de winst van 75 miljoen euro over 2006. Waarom zouden de mensen in Rotterdam meer moeten krijgen?” Vooral de bergers hebben afgelopen jaar hard gewerkt, zei Vree. “De slepers willen daarvan meeprofiteren.””
    [/i]

    http://www.dft.nl/wirefeed/anpafx/1313804/Smit-topman_vreest_gevolgen_staking.html
    ——————————————–
    De stakers eisen recht op iets waaraan ze procentueel helemaal niet zo veel aan hebben bij gedragen.

    Reactie door Ronald — zaterdag 10 maart 2007 @ 7.34 uur

  7. Goeden morgen vrienden SP.

    De partijdige rechter heeft er een stokje voor gestoken, want er mag van hem niet meer gestaakt worden.
    Klasse justitie is van alle tijden!
    Nu heeft hij de multinationals voor z’n karretje gespannen, met het gewenste resultaat.
    Juist die multinational waar W. Bos vandaan komt.
    Gerechtvaardige eisen, aan m’n laars lappen.
    Daar wordt geen rekening mee gehouden, wel met de winsten van die ondernemingen.
    Hiermee is weer bewezen dat de strijd nooit gestopt kan worden, altijd zijn er haarden waar de aandacht aan moet worden gegeven.
    Dit is één van.

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 10 maart 2007 @ 7.51 uur

  8. tja, de raffinage van olie komt in gevaar daarom moest de staking verboden worden…..

    @ ronald.

    over retoriek gesproken.
    als het bedrijf geld moet betalen aan de werknemers, dan gaat het ineens over solidariteit “Elke medewerker heeft bijgedragen aan de winst van 75 miljoen euro over 2006.” etc.

    klein vraagje: hoe gaat het verhaal luiden dat gehouden gaat worden bij de uitkering van bonussen aan de top van het bedrijf?
    krijgen we dan dezelfde woorden te horen als de directie nu bazelt?
    gaat de directie straks aangeven dat zij een bonus hebben gekregen van 2750 euro?, of komt daar nog iets meer bij.
    let wel; “de winst is te danken aan elke werknemer”, maar ietsje meer aan de directie of niet?.

    daarbij roep je dat het weer eens niet genoeg is, hoeveel hebben ze eigenlijk ingeleverd toen het niet zo goed ging?.

    Reactie door rutger — zaterdag 10 maart 2007 @ 9.33 uur

  9. 6. Ouwe Dirk ook goedemorgen.

    Ik heb het zojuist gehoord. Wie zou de rechter in kunnen schakelen ‘tegen’de exorbitante zelfverrijking aan de top en derhalve uitbuiting van de werknemers op de vloer om dezelfde reden dat destijds de mensen op de scheepsvloer moesten inleveren, nl ter bescherming van het bedrijf op zich, de werkgelegenheid etc…en daardoor de ‘duurzaamheid’
    Zelfs bij verlies gaan ze ervandoor met een exorbitante beloning.
    Die goedgelovige vakbondstop levert bij een tegenslag wat al te gemakkelijk in denk ik. Laat de rechter bepalen ook hier dat er bij Smit bij tegenslag óók een eigen verantwoordelijkheid is van de top en die mensen destijds niet minder hard gewerkt hebben en derhalve niet ingeleverd zouden moeten hebben.
    Ik hoor Bakellende altijd spreken over marktwerking als het gaat om de top en geschillen daarbij met de vakbond. ‘We kunnen niets doen aan die hoge bonussen uitgekeerd aan het management want dat zijn marktmechanisme in het bedrijfsleven”
    Maar als het om die slepers gaat wordt er niet geaarzeld in te grijpen in datzelfde marktmechanisme. Door de rechter via de overheid die verantwoordelijk is voor de wetgeveing en interpretatie daarvan.
    Dit is de puurste rechtsongelijkheid gebaseerd op leugens die in Nederland al lange tijd opgeld doet.
    Er bestaat in Nederland geen recht van gelijke monnikken gelijke kappen.
    Het recht wat krom is wordt gekocht door het bedrijfsleven.
    De rechterlijke macht in Nederland is NIET onafhankelijk maar gekocht door of in bezit van kapitaal danwel zogenaamde ‘bekendheid’ danwel de ‘wettenmakende’overheid.
    Een bekende Nederlander met veel geld is een andere nederlander dan u en ik en de slepers bij Smit.
    En de top van het bedrijfsleven kan meer en meer ‘recht’kopen danwel vervolging ‘afkopen’
    Er zijn méér inspecteurs in dienst om bijstandgerechtigden te controleren dan de fraude in het bedrijfsleven en ga zo maar door.
    Recht is manipuleerbaar en wordt gemanipuleerd en manipuleert zelf de markt OOK.
    Wie mogen niet meer loon vragen als het goed gaat in het bedrijfsleven en er tekorten zijn op de arbeidsmarkt, terwijl ze jaren dankzij die overheid hebben moeten inleveren,nu de vraag naar arbeidskrachten groter is dan het aanbod?
    Juist de werknemer. Schaarste is duur volgens het matktmechanisme maar ook daar steekt de overheid een stokje voor.
    Het woord ‘marktmechanisme’ wordt te pas en te onpas gebruikt en misbruikt.
    Het poldermodel gaat dus bijna per definitie ten onder omdat het enkel nog de inkomens aan de onderkant drukt’omdat anderzijds de overheid ingrijpt om de bovenkant te beschermen danwel de rechterlijke macht.
    Een overheid die zeer selectief ingrijpt heeft dus niets met marktmechanismen als het iets anders oplevert dan zij wil.
    Poldermodel is inpolder-model geworden.
    Overheid= bedrijfsleven (zichzelfverrijkende managers) versus vakbond.
    De overheid heeft hier de macht.
    Wij kunnen niet m.b.t. managers etc is wij willen niet.
    Kan ik niet ligt op het kerkhof en wil ik niet ligt ernaast zei mijn moeder altijd, heel lang geleden.

    Reactie door Henny — zaterdag 10 maart 2007 @ 10.15 uur

  10. @5 Van die 2750 bruto blijft de helft van over na aftrek van belasting. Maar als Vree het onredelijk vindt dan geeft hij die andere 3000 toch ook 2000 netto.

    Moet kunnen met een winst van 75 miljoen euro procentueel is dat bedrag niet zo gek groot als je die winst hebt gehaald. Goed plan van Vree !!

    Reactie door Lisette — zaterdag 10 maart 2007 @ 10.26 uur

  11. Tel uit die winst!
    Een voor allen en allen voor een, hetgeen ook inhoud “samen delen”.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 10 maart 2007 @ 11.05 uur

  12. @5 Ronald.

    “De stakers eisen recht op iets waaraan ze procentueel helemaal niet zo veel aan hebben bij gedragen.”

    Zo!!!
    Die stakers bewijzen anders op dit moment dat hun “procenturele” bijdrage 100% is en was.
    Zonder arbeiders (bemanning) geen inkomsten.
    Het geïnvesteerde geld kan zich nooit, nooit, nooit, zelf terug verdienen, dat kan alleen door de factor arbeid die de echte intrinsieke waarde van een onderneming is.

    Kapitaal is niet meer en niet minder dan een hulpmiddel en aan dat hulpmiddel wordt in onze maatschappij een veel te grote waarde toegekend.

    Wellicht is de onderneming Smit als onderneming en niet als geld machine, via de arbeid van de bemanningen, voor de aandeelhouders, veel beter uit als de factor arbeid eens wordt gewaardeerd.
    Misschien zou zo een onderneming, met een zeer grote maatschappelijk waarde wereldwijd, beter uit zijn met arbeiders die de hele handel in goed vaarwater houden, dit overeenkomstig de situatie bij Lip in Beçanson in de eind jaren 60 begin jaren 70, een Franse horloge fabriek die door de Zwitserse eigenaren op de nominatie stond kapot gemaakt te worden. De arbeiders bezetten het bedrijf en gingen, zeer succesvol, zelfs beter dan ooit eerder vertoond, door met de productie van hun horloges, totdat een rechter ingreep en de gendarmes de arbeiders de fabriek uit werden gemept.

    Dus mensen bij Smit houd je poot stijf en laat die pakken brigade die zegt jullie bedrijf te runnen, maar alleen lippendiensten aan de aandeelhouders wil bewijzen en aan jullie duidelijk lak heeft, maar eens stevig zweten.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 10 maart 2007 @ 11.13 uur

  13. Goedemorgen!
    Ik hoor net via de radio dat Smit in innige samenwerking met de oliemaatschappijen de staking gebroken hebben.
    ‘Want anders zou de olietoevoer in gevaar komen…’ Stelletje boeven!

    Reactie door @bacus — zaterdag 10 maart 2007 @ 11.25 uur

  14. Het is een goede zaak dat een bepaalde bedrijfstak aanspraak maakt op een betere betaling. Dat is geen holle retoriek of stemmingmakerij maar gewoon afspraken na komen.

    Maar compensatie voor gestegen zorgkosten moet niet per bedrijfstak of via CAO’s geregeld worden. Mocht die compensatie er ooit komen dan dient dat te gelden voor alle mensen die er door die zorgverzekering financieel op achteruit zijn gegaan. En dat zijn er nogal wat. Maar er is licht aan het eind van de tunnel.
    Want was het niet W. Bos die glashard heeft gezegd: als de PVDA gaat regeren wordt het nieuwe zorgstelsel teruggedraaid?

    Reactie door Gandalf — zaterdag 10 maart 2007 @ 11.32 uur

  15. Prima Jan dat je daar je snuit laat zien en deze mensen een hart onder de riem steekt.

    Ronald@5

    Ja logisch dat Vree dit onterecht vindt.
    Deze eikel zit nl. in de directie.
    Heeft zelf niets te klagen wat inkomen betreft en zal zeker geen last hebben van de stijgende ziektekosten.
    Bekijk het eens van twee kanten, die mensen staan zich het leplazerus te werken 14 uur per dag in weer en wind, hebben in de jaren dat het met het bedrijf slecht ging behoorlijk ingeleverd.
    En nu? Laten verrekken? MOOI NIET!
    Ze eisen héél terecht een tegemoetkoming in hun stijgende kosten.
    Vree lult vanuit z’n makkelijke directiestoel en kruipt ‘s-avonds weer tussen z’n satijnen lakentjes.
    Ik vind de eisen van deze werknemers héél redelijk.

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 10 maart 2007 @ 11.32 uur

  16. @14 Gandalf,

    Daar geloof je toch zelf niet in hé?

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 10 maart 2007 @ 11.35 uur

  17. Bijdehandje@15,

    Van mij mogen ze dat ook wel hebben zoals loonsverhoging, tegemoetkoming ziektekosten etc etc

    maar wat mij in het verkeerde keelgat is geschoten is dat ze een hogere winstuitkering eisen dan de rest van Smit terwijl ze procentueel minder aan die winst hebben bijgedragen als de andere werknemers van smit.

    De hogere winst komt voort uit de bergings tak en niet de sleep tak.

    Reactie door Ronald — zaterdag 10 maart 2007 @ 12.11 uur

  18. Een uitspraakt van een rechter dat de politiek boven de wet staat is wel aardig ; dat betekent dat de politiek bepaalt of er wel of niet gestaakt wordt !
    Nu het huidige kabinet zal er niet mee eens zijn om te staken : men moet niet in eigen voet schieten is het advies : Bovendien blijkt ook dat de vakbonden kapitalisten zijn geworden en binding hebben met banken :wat betekent dan nog vrijheid om te staken ?

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 12.55 uur

  19. Wat goed Jan dat jij deze harde werkers mensen die tot het uiterste gaan en voor dag en dauw aan de slag moeten zo steunt.
    Al denk ik zelf dat het meer een zaak moet zijn voor de vakbonden.
    Maar wat moet het een teleurstelling zijn voor deze harde werkers als ze jou log lezen Jan.
    Waarbij iemand verteld dat hij geen zin heeft om te werken, en dat deze man lekker op vakantie gaat en profiteert van een uitkering.
    En dat hij aangeeft dat hij liever parkeer meters gaart plunderen.
    Nog erger moet het zijn dat ze lezen dat zijn vader hier hard voor gewerkt heeft, wat moet er van terecht komen Jan als alle zonen van deze harde werkers die jij zo juist een hart onder de riem heb gestoken er zo over denken.
    Nog droeviger is het dat deze jongen die niet wil werken door een groot deel van jouw log bezoekers als een held binnen wordt gehaald.
    Dat is teleurstellend Jan omdat de meeste SP mensen keiharde werkers zijn vaak nog met een klein inkomen en dat dit schijnbaar als een SP gemeengoed representeert mag worden en hiet door een groot deel met gejuich wordt ontvagen.
    Nog erger moet het zijn Jan voor de mensen met een uitkering die graag aan de slag willen om deze reacties te lezen is het de webmaster niet duidelijk dat deze mensen een enorme stempel hier opgedrukt krijgen.
    Wat ook erg is Jan dat 36 % van jouw kiezers aangeeft dat de grote vraagtekens zetten bij de twee paspoorten voor mensen in de regering of tweede kamer en als je hier ongezouten je er mening over geeft dat je IP adres geblokkeerd. wordt.
    Het is droevig om te merken dat de webmaster wel hier voor gevoelig is maar niet vevoelig is voor belediging van al die werkzoekende op de rand van armoe en met deze enorme bijval voor dit figuur een hevige pijn moeten voelen.
    Of wordt die 36 % aan de kant geveegd Jan omdat een ander menig hoe tegenstrijdig ze ook kunnen zijn niet gewaardeerd word hier.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.07 uur

  20. Ik vraag me af waar Ronald mee bezig is ? Kent hij de Heer Marijnissen wel ? Ik denk het niet De Heer Marijnissen is een eerlijke hard werkende man en die weet wat er in het bedrijfsleven gebeurd.En het is geen stemmingmakerij zoals die rechtse figuren beweren want die willen de waarheid niet horen die hebben niets voor de man in de bedrijven die het geld voor die lui verdienen over die denken alleen maar aan zichzelf vullen goed hun zakken en verder hebben zij lak aan de mensen want dan schermen zij als ze de gewone man een bonus moeten geven dat het slecht voor het bedrijf is Er is voor mij maar één partij waar me me heel gelukkig bij voel ik doe er ook veel voor en dat is de enige Socialistische Partij en dat kun je van de PvdA niet zeggen

    Reactie door Dirk Schuit — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.14 uur

  21. Uitbuiting van arbeiders en het tegen elkaar uitspelen , om te zorgen dat de Bonus weer eens wordt uitgekeerd is onder het menselijk fatsoen .

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.18 uur

  22. @17 Ronald, dat heet nu hoog inzetten. Ook een onderdeel van marktwerking. Je kan beter hoog eisen en een stapje terug doen, dan laag eisen en erachter komen dat je meer had kunne vragen.

    Reactie door patrick — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.31 uur

  23. Patrick@18,

    waarom hebben die stakers dan geen stapje terug gedaan?

    Reactie door Ronald — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.41 uur

  24. wat dacht men van aandelen te geven aan de werknemers ?

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.46 uur

  25. Wat een ontevreden zooitje. Gaat het een beetje goed met het bedrijf, willen ze meteen te grabbel gooien door belachelijke eisen te stellen. Reserveer liever wat bedrijfswinst voor slechtere dagen, zodat geen ontslagen hoeven te vallen.

    Reactie door lotteke — zaterdag 10 maart 2007 @ 13.49 uur

  26. Trots op de steun van de SP!
    Off topic

    De partij van de dieren is in financiele opspraak. Hier komt zeker nog een staartje aan. De SP was veruit de meest dier vriendelijke partij. Ik heb de oprichting van de PvvD ten tijde niet goed kunnen begrijpen en had in de SP campagne er graag meer aandacht daarvoor gezien.
    De Sp wordt daarin ook genoemd. Ik heb onderstaand gelezen maar het niet goed kunnen begrijpen.
    Het zou kunnen dat een campagne strateeg van de SP ook over andere schijven zou zijn gegaan?

    http://www.nrc.nl/binnenland/article654345.ece/Je_bent_voor%2C_of_je_bent_tegen

    Reactie door maria — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.00 uur

  27. @ 14 Gandalf

    Het PvdA verraad was al volop bezig voor de verkiezingen, eigenlijk moeten we dat ook eens die Tichelaar onder de neus wrijven, het verraad van hun Woutertje en de beloftes die hij gedaan heeft als hij op het pluche kwam te zitten.

    Hij heeft ons een roos voor gehouden en toen in z’n reet gestoken, en wil hem nu aan ons geven.

    Reactie door Pool — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.11 uur

  28. @16 bijdehandje,
    Beetje ironisch bedoeld.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.19 uur

  29. Off topic
    Ik hoop dat er eindelijk een keer scheiding mag komen tussen kerk en staat.Religieuze beginselen horen geen invloed op wetgeving uit te oefenen.
    Moe wordt ik ervan. De heeft nu in alle trots na de PS verkiezingen besloten niet langer te middelen tussen de PvdA en CdA.
    In mijn satires over de geheime formatie had ik al ‘gewaarschuwd’ voor de rol van de CU.
    Ze had al veel te veel macht. Dadelijk krijgen we nog een florerende ‘Veluwe’ geest en partij Wilders ervoor terug.

    Reactie door maria — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.25 uur

  30. Shell en Q8 boycotten.
    meneer Jeroen van der Veer heeft niks te klagen met zijn bonus.
    Die bonus heeft ie gekregen door afpersing van zijn personeel.

    Sta je met je rug tegen de muur als die rechter de staking afwijst.

    Reactie door sander — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.33 uur

  31. wat heeft de PvdA nu eigenlijk “gedaan “voor de arbeiders ? ==> Mede uitzuigen !

    Die top vergaderingen van de PvdA zijn precies dezelfde als de VVD !

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.40 uur

  32. Het centrale probleem is eigenlijk de ZORGPREMIE : zal dit ook niet in andere bedrijfstakken gaan leiden tot stakingen : Ik hoop van wel !

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.44 uur

  33. fred.

    Zou wel een stunt zijn.
    Gewoon landelijk een staking vanwege die zorgpremie.
    gewoon allemaal niet betalen.
    5 miljoen zaken bij deurwaarders.

    kunnen we gelijk de troepen terug halen uit afghanistan,waar een soldaatje 4.000 per dag kost.

    Reactie door sander — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.55 uur

  34. @32 Helemaal mee eens. Het staat nr. 1
    op de toennemende zorgkosten en daarbij nr. 1 op een
    beleid dat volksgezondheid niet serieus meer neemt.
    Hoe denkt men samen werken, samen leven nog op deze manier te kunnen ‘verbinden’.
    Bij wijze van spreke: liever met elkaar in het zelfde schuitje over dezelfde volksgezondheid en verander dat niet in marktwerking.
    Dan kunnen zorgverleners en zorgbehoevenden de overheid er tenminste nog over aanspreken als het naar ons aller mening niet goed verzorgd wordt.
    De nieuwe zorgwet is gelijk de Betuwe lijn maar dan helemaal zonder ‘einde’.

    Reactie door maria — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.55 uur

  35. @17 Ronald,

    En hoe zat dat met inleveren?

    Je gaat wel even aan wat zaakjes te gemakkeijk voorbij beste vriend.

    @25 Lotteke,

    Zorg liever voor wat tevredener werknemers en buit ze niet langer uit.
    Ben je nou helemaal van Lotje ******????

    Reactie door bijdehandje — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.57 uur

  36. Fred,
    Ik herinner me dat de regering bij invoering nieuwe zorgwet de regering zelf wel compensatie wilde voor inkomens verlies. Het actuele woord Schande, heeft onlangs een andere bestemming gekregen in de politieke vocabulair.
    Ik sta geheel achter iedere staking over de financiele en zorg gevolgen van deze wet, vanuit welke beroepsgroep dan ook!

    Reactie door maria — zaterdag 10 maart 2007 @ 15.09 uur

  37. 19

    Word tijd dat je op vakantie gaat,want je bent toe aan innerlijke rust.
    Ga een weekje fietsen door het bos en neem je tent mee.
    Beter nog schaf een huisdier aan.

    Reactie door sander — zaterdag 10 maart 2007 @ 15.13 uur

  38. Off topic

    Het grote graaien wordt nu wettelijk geregeld,……

    Het jachtseizoen is geopend,….

    http://www.nu.nl/news/1002959/36/Claim_van_de_baas_bij_veroorzaken_arbeidsongeschiktheid.html

    Wie gaat betalen als blijkt dat de wekgever schudig is aan het ongeluk op de werkvloer, want anders kunnen deze ratten wel alles met je doen, bijv. verbieden een sport te beoefenen, geen buiten activiteiten doen,… alleen maar eten en werken.

    Reactie door Pool — zaterdag 10 maart 2007 @ 15.15 uur

  39. lotteke

    Zie het centrale issue van Fred. De nieuwe zorgwet en ook mij reactie 33 en 34 over de gevolgen van en het ‘verbindings ‘issue.
    Voor je evaluatie valt slechts iets te zeggen inzake het voorkomen van ontslag. Qua ontevreden zootje kan ik deze mening van geen millimeter delen.Als je de politieke kern van deze richting niet begrijpt, vallen alle andere overwegingen daarmede in het niet.
    Regeren is toch vooruit kijken? En dat heeft geen maatschappelijke component?

    Reactie door maria — zaterdag 10 maart 2007 @ 15.39 uur

  40. Ik heb begrepen dat zij wilde staken voor een betere voorziening niet zozeer om loonsverhoging. Dat is dus door deze regering geblokkeerd. Hoezo dan een sociaal gezicht laten zien en aan wie.

    Reactie door Henk — zaterdag 10 maart 2007 @ 16.29 uur

  41. @40 Henk

    Hoe door de regering geblokkeerd?

    Volgens mij heeft de rechter verder staken verboden en dat is echt iets anders dan de regering.

    Maar wel vind ik het naar klasse justitie ruiken.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — zaterdag 10 maart 2007 @ 16.57 uur

  42. Men moet blijven staken, laat ze de kleren krijgen met die uitspraak, het gaat om deze mensen hun gezin en kinderen, en dan mag je gerust de rechtspraak aan je laars lappen.
    Door de jaren heen heeft het Rotterdamse havenpersoneel bewezen dat d.m.v. stakingen er altijd een ommekeer bewerkstelligd werd ten gunste van alle arbeiders van ons land.
    Dus blijven staken en laat die ratten zien dat jullie toch sterker en groter zijn.

    Hou de Rotterdamse haventraditie hoog, jullie kunnen Nederland veranderen.

    Reactie door Pool — zaterdag 10 maart 2007 @ 17.16 uur

  43. http://www.ad.nl/binnenland/article1163478.ece

    Stuur allemaal even een enail naar de redactie,om men ervan te overtuigen dat de SP geen commu partij is.

    Reactie door sander — zaterdag 10 maart 2007 @ 19.09 uur

  44. (C)DA rechtertje?

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 maart 2007 @ 21.57 uur

  45. Mijn zoon, die advocaat is, kan er alles over vertellen. Geloof maar dat de heren rechters chantabel zijn!

    Reactie door Gloria — zaterdag 10 maart 2007 @ 21.59 uur

  46. Dit is klassejustitie. Al ten tijde van de grote huurstaking werd aktie met geweld neergeslagen.
    Meer van zulk soort akties zijn er nodig om de heersende klasse de baas te worden en te blijven en het is goed dat Jan heeft laten zien dat ze gesteund worden.

    Reactie door Nicolette — zaterdag 10 maart 2007 @ 22.04 uur

  47. @45 Gloria,

    Geld praat recht wat krom is maar dat is nog niet algemeen bekent geloof ik (gelukkig gelt dat niet voor alle rechters).

    Reactie door Lisette — zaterdag 10 maart 2007 @ 23.15 uur

  48. Sander,sommige mensen willen gewoon(nog)niet begrijpen, maar die groep wordt gelukkig steeds kleiner, gelet op de uitslagen van 22 nov 06 en 7 mrt 07.
    Ik zelf heb ook een reactie achtergelaten bij dat artikel, daarin heb ik niet vermeld dat de SP geen commu partij is, dat heb jij al gedaan.Daar komt bij dat ik het op dit moment lastig vind om uit te leggen hoe het wel zit,want er waren een aantal reacties op dat artikel(eigenlijk meer reacties op reacties) waar ik me vreselijk kwaad over heb gemaakt en ik wilde daar op reageren.
    Maar bedankt voor je melding, misschien dat iemand anders nog de tijd vrij kan maken om een uitleg over het gedachtegoed v.d. SP in max.4oo tekens te geven op de site v.h. AD vermeld bij @ 43.Sander.

    Verder wil ik heel veel sterkte en succes wensen voor de stakers en hun gezinnen, dat ze er goed door heen komen!
    mvg

    Reactie door F. Smit — zaterdag 10 maart 2007 @ 23.50 uur

  49. Zou verstandig zijn ook eens het Europese recht eens hierop na te slaan !Dit rechtsysteem staat boven het Nederlands arbeidsrecht ; Kan gelijk toetsen of de Europese grondwet wel/ niet gunstig is voor de arbeider .

    Reactie door Fred — zondag 11 maart 2007 @ 14.33 uur

  50. wat heeft de PvdA nu eigenlijk “gedaan “voor de arbeiders ? ==> Mede uitzuigen !

    Reactie door Fred — zaterdag 10 maart 2007 @ 14.40
    ——————————————-
    En wat gaan ze voor hun arbeidende kiezers nog allemaal doen ?

    Reactie door Gonda — zondag 11 maart 2007 @ 15.09 uur

  51. 48 F.Smit.

    Misschien word het volk wakker en ziet wat er eigenlijk echt speelt.
    Zolang mensen alleen maar roepen commu,die hebben weinig mensenkennis.
    Die stemmen ook Geertje wilders.

    Reactie door sander — zondag 11 maart 2007 @ 15.26 uur

  52. @ 49 Fred

    Niet proberen, gewoon doen want volgens mij een rechter geen staking verbieden, hij kan alleen de strijdige partijen weer naar de onderhandelingstafel dirigeren.

    Reactie door Pool — zondag 11 maart 2007 @ 17.27 uur

  53. @ 51 Sander,
    De ommekeer is al bezig, maar gaat erg traag naar mijn zin.
    Dit klinkt raar, maar mensen als Wilders en b.v. Fortuin zorgen er ook voor dat bepaalde ontwikkelingen in een stroomversnelling terechtkomen, ten gunste van de andere partijen.
    Veel mensen die(uit protest/onvrede omdat er niet naar de burger met bepaalde problemen werd geluisterd) op Fortuin en later bv op “Leefbaar” hebben gestemd hebben blijkbaar hun weg teruggevonden in links en(minder extreem)rechts.
    Ikzelf heb toendertijd op Fortuin gestemd, niet omdat ik van bepaalde mensen afwilde, maar ik vond net als velen dat bepaalde regels wel aangescherpt moesten worden en dat de burger beter beschermd moest worden tegen bepaalde lieden die anderen het leven zuur maakten.Ik was toen nog niet zo bekend met de SP, had er wel van gehoord, maar jah, het zijn en blijven “rooie rakkers”.
    Ik ben opgegroeid met een rasechte VVDer in huis, misschien dat je je er iets bij kan voorstellen.
    Het erge was dat ik toen niet doorhad dat er meer tomatensap dan blauw in m’n aderen stroomde.
    Ze hebben me keurig klein weten te houden,(met alle gevolgen van dien, ik ga daar nu niet verder op in).
    Pas nu na ong.20 jaar(!)heb ik het gevoel dat ik diegene aan het worden ben die ik echt wil zijn en “durf” ik bij de SP “te horen”.
    Ik kreeg b.v.thuis de meest wilde verhalen te horen over Sp-ers,gelukkig kloppen bepaalde verhalen wel, maar je moet het dan wel even anders interpreteren:
    Ze zijn dwars en moeten altijd overal tegenaan schoppen(ze zijn kritisch en laten zich geen oor aannaaien,durven er vaak open vooruit te komen en zetten andere mensen aan tot denken, zodat ze een eigen mening ontwikkelen),Ze hebben communistische ideeën en willen “eenheidsworst”(ze willen gewoon o.a. gelijkheid voor iedereen, geen onderdrukking, redelijk loon voor iedereen).
    Zo kan ik wel even doorgaan, maar dat zal ik niet.
    Soms moeten mensen eerst een soort van(zo noem ik het, misschien slaat het nergens op, maar ik kan me wel vinden in deze vergelijking)innerlijke evolutie doormaken willen ze tot inzicht komen. Alleen…sommigen zijn bang voor veranderingen, want ze zijn vaak teleurgesteld door anderen en dan is (weer)vertrouwen hebben in anderen weleens heel moeilijk.
    Ik denk niet dat Dhr.Marijnissen bereidt had geweest de compromissen te sluiten met het CDA zoals Dhr. Bos wel heeft moeten doen, zou laatste last hebben van slapeloze nachten?
    Dan maar nog even in de oppositie…maar wel trouw kunnen blijven in dat gene waar je voorstaat.
    “We shall overcome..”
    Ik hoop dat ik zinnig overkom en niet teveel v.d. hak op de tak ben gesprongen.
    Mvg,

    Reactie door F. Smit — zondag 11 maart 2007 @ 17.47 uur

  54. @ 53. Reactie door F. Smit — zondag 11 maart 2007 @ 17.47

    Heel goed onder woorden gebracht, F.Smit…naar gelang de onvrede in de samenleving toeneemt, versnelt de ommekeer !

    Je zegt het; innerlijke evolutie doormaken..Nou, van mij mag het ook innerlijke Revolutie zijn, hoor. Volgens mij is dat de enige manier om verandering te brengen in innerlijke onvrede.

    De feiten zien we dagelijks en we zien ook dat er heel veel dingen goed gaan. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de dingen die niet goed gaan. Dáár is aandacht en kritisch kijken nodig.

    Ik heb in m’n leven al op heel wat partijen gestemd en iedere keer als, dat, wat ze beloofden, niet uitkwam, keerde ik mij er vanaf.

    Hoe komt het dan, dat ik nu SP lid ben, vraag ik me wel eens af?
    Op de eerste plaats door het sp-programma (in paspoort uiteengezet), maar ook door de eenvoud van mensen als Jan en anderen, binnen de SP.
    Als ik iemands woorden beluister tijdens een gesprek, voel ik het wáre binnen de uitspraken en dat mis ik bij andere partijen.

    Als antwoorden op gestelde vragen, ontwijkende antwoorden blijken te zijn, klopt er iets niet. Dan verbergt iemand iets en is daardoor verdacht van ónwaarheid.

    Ik denk dus dat de eenvoud, het oprechte, de duidelijkheid over ingenomen standpunten, dicht bij de mensen vertoeven….mede oorzaak zijn van mijn lidmaatschap voor de SP. Maar ook bij de SP blijf ik alert.

    Het gaat immers om politiek en de wereldpolitiek van de afgelopen 50 jaren heeft niet kunnen voorkomen dat de honger in de wereld is toegenomen, heeft ook niet kunnen voorkomen dat er steeds oorlogen uitbreken, heeft ook niet kunnen voorkomen dat de hebzucht gigantische vormen heeft aangenomen.

    Reactie door franslj — zondag 11 maart 2007 @ 20.28 uur

  55. 53 F.Smit.

    ik denk dat Franslj je het al verwoord heb voor wat ik wou zeggen.
    Eerst moet je het zelf meemaken om het te kunnen oordelen.

    Reactie door sander — zondag 11 maart 2007 @ 21.42 uur

  56. @. 55 Reactie door sander — zondag 11 maart 2007 @ 21.42

    Neem me niet kwalijk, Sander. Het viel zo uit m’n mouwen…spontaan !

    Reactie door franslj — zondag 11 maart 2007 @ 22.00 uur

  57. @ 54 franslj en @ 55 sander,

    Bedankt voor jullie reactie,helemaal top!

    franslj,
    Grappig dat je over revolutie begon(ik ben het met je eens, laat dat duidelijk zijn), want dat woord wilde ik in eerste instantie in mijn reactie @ 53 verwerken.
    Ik zal je daarom die ene zin die ik heb weggelaten niet onthouden:

    Een uiterlijke revolutie kan echt goed opgang komen als men inzicht heeft verworven door een persoonlijke innerlijke evolutie…

    Een beetje “too much” (hoogdravend?), dus heb ik ‘m weggelaten. Maar ik vond ‘m wel grappig…

    sander,
    Je kan inderdaad door het te ervaren tot inzicht komen,zodat je een oordeel kan vellen.
    Soms hoef ik niet door ervaring te weten te komen of iets goed of slecht is voor me b.v. het uit proberen van hard drugs, want het bewijs dat het niet goed voor me zal zijn heb ik al (te)vaak om me heen gezien.

    Maar in het geval v.d. SP:
    Klopt het in mijn geval helemaal.
    Ik zal je nu niet met mijn verhaal lastig vallen hoe ik bij de SP ben terecht gekomen, want dat heeft helemaal niets met het eigenlijke onderwerp de staking bij Smit te maken.
    Ik ben benieuwd hoe het nu met ze gaat nu ze weer paar dagen aan het werk moeten, gaan ze daarna weer staken, denk je?

    Mvg en weltrusten allemaal!

    Reactie door F. Smit — zondag 11 maart 2007 @ 23.33 uur

  58. @ 57. Reactie door F. Smit — zondag 11 maart 2007 @ 23.33

    Niets hoogdravends aan, F.Smit…de énige revolutie is de innerlijke revolutie; daaruit vloeien de noodzakelijke veranderingen uit voort…beginnend bij en in mezelf en zo verder verspreidend.

    Reactie door franslj — maandag 12 maart 2007 @ 13.55 uur

  59. 56 franslj.

    Nu nog in het parlement en we beginnen een apencircus.

    Reactie door sander — maandag 12 maart 2007 @ 19.18 uur

  60. @ 59. Sander 19.18 u

    ….lachen…hoor !

    Reactie door franslj — maandag 12 maart 2007 @ 21.50 uur

  61. Wordt toch eens tijd dat werknemers leren dat de winst niet van hen is.
    Loon staat min of meer los van de resultaten. Bij een slecht jaar storten werknemers toch ook niet achteraf een deel van hun salaris terug in de onderneming?

    Ook ergert mij het feit dat aandeelhouders en directie weer eens worden neergezet als zakkenvullers. De aandeelhouder(s) van Smit krijgen nu waar ze recht op hebben, een vergoeding voor de gedane investeringen en het gelopen risico. Moet ook wel anders willen zij geen risico meer lopen en zou er niet meer geïnvesteerd worden en zouden er nog meer mensen thuis zitten. Een investeerder loopt veel meer risico dan de werknemer die elke maand onafhankelijk van de resultaten zijn loon ontvangt en wanneer nodig nog gebruik kan maken van sociale voorzieningen…

    Wees blij dat een bedrijf goede resultaten behaald, blijft de werkgelegenheid tenminste instant en wordt er ook belasting afgedragen.Laat Smit ook een gezond bedrijf blijven door de kosten laag te houden, zodat men de concurrentie aan kan en ook in mindere tijden kan overleven.

    Het wordt tijd dat eens beseft wordt dat Nederland zijn internationale concurrentiepositie moet versterken door de arbeidskosten laag te houden. Is uiteindelijk beter voor alle partijen.

    Deze staking heeft wel wat weg van een machtsspelletje door het FNV. Met erg grote gevolgen voor Smit, de haven en de nederlandse economie. Rechters zouden dergelijke stakingen veel eerder moeten verbieden.

    Reactie door Chris — maandag 12 maart 2007 @ 22.46 uur

  62. Werken bij Smit

    Wisten jullie dat een kaptein +- 1700 Euro
    netto verdient bij 36 uursdienst.
    in de dag- en nachtdienst.En
    gedurende een weekdienst 14 uur varen cq stand-by dan 10 uur rust(en in die 10 uur kan men 4 uur roepen om te varen.)
    Die 10 uur is prive tijd (dus thuis zou men denken,DUS niet)Je kan naar huis (kosten reisgeld voor eigen rekening), als je thuis bent kan je na 6 uur weer geroepen worden,
    leuk als je in de buurt woont,maar niet als je vanuit de Europoort naar bv Utrecht moet
    en …dan weer terug.Dus de mensen blijven aan boord,Leuker is het toch niet voor een baas,je mensen op de werkplek. En als ze in de rusttijd niet opgeroepen worden om te varen, is dit prive tijd.

    Zo wordt het overal steeds erger,totdat de bom barst.
    Den Haag wordt eens wakker !!!
    De SP die heeft heel goed door wat er hier
    in dit land gaande is.
    Onze tijd komt nog wel.

    Wim

    Reactie door wim — dinsdag 13 maart 2007 @ 1.07 uur

  63. @ 61

    Waar heb ik dit meer gehoord,… wie was dat ook weer, ‘t kwam bij zo’n VVD kliek vandaan…. het was wel een politiek onbenul die dat zei en nu wordt dit door de kudde meelopers overgenomen.

    Hoe diep kan je zinken als je geen verstand van economie heb en al het gegraai aan de top maar toelaat.

    De goede bedrijfsresultaten worden behaald door uitbuiting en knechten van de arbeider, en de werkgever moet wel werkgelegenheid in stand houden, want wie gaat anders zijn geld verdienen ….kaboutertjes ???? of achteroverleunende managers zonder enig inzicht in bedrijfsstructuren en management, alleen maar lullen en zakken vullen.

    Ga dat verhaal van jou maar eens bij Smit aan de poort houden, …. neem wel pleisters mee.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 maart 2007 @ 9.12 uur

  64. @ 61. Reactie door Chris — maandag 12 maart 2007 @ 22.46

    Chris…Uitbuiten betekent, uitgebuit wórden ! Zie @ 62.

    Dit zijn geen incidenten…dit is structureel.

    Hoe kan ik, investeerder, zoveel mogelijk dividend uitgekeerd krijgen, binnen een zo kort mogelijke periode?

    Heb je wel eens gehoord van “de concurrentie is moordend?”, Chris?
    Ja…dan zie je dus ook in, welk menselijk gedrag hieraan ten grondslag ligt?

    Reactie door franslj — dinsdag 13 maart 2007 @ 15.02 uur

  65. Franslj, terwijl concurrentie niet moordend is want het is een normaal verschijnsel maar de houding van de mensen die hiervan overtuigd zijn. Wees dus het beste wat je kunt zijn met hart en ziel en je maakt je niet druk om concurrentie…

    Reactie door cynthia — donderdag 15 maart 2007 @ 12.18 uur

  66. Pool, dit is typisch krom redeneren en dat maakt voor die mensen de weg vrij om te graaien als je het mij vraagt. Hang een lulverhaal op( het liberale verhaal in mijn ogen) en geloof het en je geweten is gesust. Ik heb er recht op, ik ben de beste, ik moet en ik zal, andere mensen zijn te lui en te dom, ik werk er hard voor en anderen zitten op hun luie reet, ik geef er veel voor op, ik moet meer en meer want een ander heeft meer , ik moet de ogen uitsteken van alles en iedereen met een dure wagen en een groot huis…
    Zucht

    Reactie door cynthia — donderdag 15 maart 2007 @ 12.21 uur

  67. @ 65. Reactie door cynthia — donderdag 15 maart 2007 @ 12.18

    Klopt Cynthia…concurrentie zou niet moordend moeten zijn en dat is het in veel zaken/bedrijven ook niet. Voorbeeld: ik zie op een zaterdagmarkt tientallen kraampjes, die groenten en fruit verkopen en de eigenaren met elkaar staan keuvelen. Die zien elkaar als “collega-concurrenten”.

    Waar ik feitelijk op doelde, was, de moordende concurrentie van multinationals, die steeds maar weer in andere handen komen en vaak zie je dan, dat er na ‘n poos, weer eens tig aantal mensen op straat komen te staan.

    En dat alleen maar om dividend verhogingen.

    Zeker…er zullen ook genoeg uitzonderingen zijn, waar het wel sociaal en menselijk gaat, maar daar hoeven we ook niets aan te veranderen. Het gaat om de hyena-mentaliteit van sommigen.

    Reactie door franslj — donderdag 15 maart 2007 @ 13.32 uur

  68. leuk hoor dat staken. de klanten lopen weg bij de rederijen en dus heeft smit als het zo door gaat niets meer te slepen (althans geen containerschepen meer).

    Reactie door linda — donderdag 15 maart 2007 @ 19.08 uur

  69. Ik snap wat je bedoelt, maar ik bedoelde dus ook dat er een mentaliteitsverandering moet komen. Het is beter samen te werken dan te concurreren want in feite is er geen concurrentie….Iedereen heeft hetzelfde doel.

    Reactie door cynthia — donderdag 15 maart 2007 @ 20.15 uur

  70. Op bladzijde 93 van Doorbraak aan de Maas zie je mij staan met mijn motor. Twente Solidair met Rotterdamse Stakers houd ik voor mijn borst. Dat waren nog eens tijden. Wij in Twente haalde huis aan huis geld op om de stakers te ondersteunen. Het waren vooral de net ontslagen Turkse, Spaanse en Italiaanse (gast)arbeiders die hun knip gul trokken. Laten we dit never nooit vergeten. Nu 28 jaar later worden door sommige scribenten zowel de gastarbeiders als de werkers in de haven verdacht gemaakt. En dat op onze website.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 16 maart 2007 @ 18.08 uur

  71. Ik lees vaak de reacties op deze weblog. Ik houd ervan als mensen met elkaar in discussie gaan. Tot nu toe heb ik nog nooit de behoefte gevoeld om mij hierin te mengen, maar de reactie van Chris is er een die mij bevatting te boven gaat. In welke inrichting heeft hij gezeten? Of was het soms op een van onze hogere scholen (waarvoor je ouders krom hebben moeten liggen om je opleiding te betalen) waarop je al op jonge leeftijd leert hoe je de massa (arbeiders) klein moet houden. Ik heb zelf op zo’n school gewerkt. Gelukkig niet als leerkracht. Maar gewoon als kantine juffrouw. Bij die konden ze nog uithuilen als ze weer eens geleerd hadden hoe ze hun ouders moesten uitbuiten. Huilende leerlingen die nog fatsoen hadden. “De heilige economie”, laat me niet lachen. Het gaat dames en heren niet om een gezonde economie, maar om hoe kan ik zo snel mogelijk rijk worden. Dat is altijd zo geweest. En er is nog niets veranderd. Even wakker worden Chris! Als een bedrijf op de fles gaat is het niet de directeur die niet meer te eten heeft. Die heeft zijn winst wel weggezet op een of andere duistere rekening. Zijn villa en zwembad zijn veilig! Het zijn ook niet de aandeelhouders. Die konden het geld blijkbaar missen en dachten gemakkelijk rijk te kunnen worden. Het is Jan met de korte achternaam die de gevolgen moet dragen. Gek hé, ook die heeft al zijn energie gegeven om de dames en heren directeuren rijk te maken. Aan zijn bankrekening is dat niet te zien. Sociale uitkeringen? Geen mens wil daar graag gebruik van maken, maar ze zijn er voor iedereen. Ook voor de heren en dames directeuren als het nodig is. Dus ook zij komen van de honger om of kunnen hun rekeningen niet meer betalen. Toch nog gerechtigheid! Komen ze er ook eens achter wat sappelen is. Dus als mensen willen strijden voor hun rechten, inplaats van bang te zijn voor alle gevaren (die hun volgens de heren boven hun hoofd hangen) wens ik ze veel succes. Volgens mij kun je nog beter strijdend ten onder gaan. Houd je tenminste jezelf respect nog.

    Reactie door Gina — vrijdag 16 maart 2007 @ 19.42 uur

  72. Ik hoop dat de stakers krijgen wat zij verdienen,uit ervaring weet ik dat het keihard werken is!
    echter waar ik nooit iets over hoor is het inkomen van de gepensioneerden?als je 65 wordt ben je goed de klos.je inkomen word stukken minder,en er is niemand die zich nog langer druk maakt over de ouderen,wij kunnen niet staken.Ook van deze nieuwe regering,(waarvan ik veel verwachte)hoor je niets meer.Zij Wouter Bos niet,tijdens de verkiezings campagne dat hij de dure zorgpremie’s zou aan pakken?
    maar desondanks wens ik de stakers heel veel succes.
    hans.

    Reactie door hans — zaterdag 17 maart 2007 @ 16.06 uur

  73. zeg meneer Marijnissen, ga je dit nu ook doen voor de rijksambtenaren. Ga je voor die mensen ook op de bres staan, deze mensen willen ook graag gecompenseerd worden voor wat ze de laatste jaren ingeleverd hebben.

    groet Andre

    Reactie door andre — zaterdag 17 maart 2007 @ 23.09 uur

  74. Ik kan me goed indenken dat de medewerkers van SMIT knokken voor betere voorwaarden.
    ik ben zelf echter zelfstandig ondernemer, ik importeer uit Azie.
    Vergeten jullie niet wat een impact het heeft als containerschepen hun schema omgooien omdat ze rotterdam niet in kunnen?

    Reactie door Erik — dinsdag 20 maart 2007 @ 16.15 uur

  75. De geduppeerden van deze stakingen wijken uit naar andere havens.Beseft men wel wat de gevolgen hier kunnen zijn? Moet de Rotterdamse haven naar de knoppen ofzo?

    Reactie door Jennifer — donderdag 22 maart 2007 @ 12.38 uur

  76. Beste allemaal,

    Volgens mij hebben we de afgelopen jaren allemaal een pas op de plaats gemaakt, zodat we nu een betere tijd ervaren. Op deze manier zetten we de stijgende conjuctuur weer snel om in een dalende. Dat mensen graag wat gecompenseert zouden willen zien kan ik me indenken, maar dat zouden we allemaal wel prettig vinden. Is het niet handiger als we de mensen die nu aan het roer staan, hun werk laten doen!!! zodat we met z’n allen kunnen profiteren van een mooie en groeiende economie!

    Reactie door meisje — donderdag 22 maart 2007 @ 14.14 uur

  77. Meisje, ik vind het fijn dat jij zo positief bent..echter als ik kijk naar de loonverschillen, het gegraai in de top en de stijging van vaste lasten zonder kwaliteit daarvoor terug te krijgen is deze positieve kreet alleen weggelegd voor mensen die het toch al goed hadden. Mensen met een modaal inkomen en daaronder zijn de dupe. Ik hoop dat het je goed gaat en ondertussen gaan wij leden van de SP verder met het bestrijden van onrecht

    Reactie door cynthia — zaterdag 24 maart 2007 @ 11.28 uur

  78. De stijgende vaste lasten zijn de prijs die we als samenleving betalen voor de sociale voorzieningen, gezondheidszorg etc. Als we minder hoge vaste lasten willen zullen we genoegen moeten nemen met wat minder voorzieningen. Wellicht het gebruik van de gezondheidszorg wat afremmen door een hogere no-claim, of een eigen bijdrage bij elk consult zodat de gemiddelde nederlander tenminste bewust wordt van de kosten die er mee gemoeid zijn.

    ook de hoogte van de uitkeringen kan nog wel wat verlaagd worden. Zodat er echt sprake is van een noodvoorziening. Tegelijkertijd moet er ook gesneden worden in het overheidsapparaat. Verminder het aantal ambtenaren en zorg voor meer efficientie door onder meer marktwerking.

    Zo kunnen wij als nederland de collectieve lasten verminderen waardoor de internationale concurrentiepositie verbeterd. Dit zal pas leiden tot economische groei, meer werkgelegenheid en welvaart voor iedereen. De collectieve lasten zullen dan nog verder dalen.

    Je kunt niet altijd voor alle gestegen kosten compensatie halen bij de werkgevers. Dit leidt alleen maar tot een verslechtering van de concurrentiepositie waardoor er een negatieve spiraal ontstaat die nergens toe leidt.

    Reactie door Chris — donderdag 29 maart 2007 @ 0.07 uur

  79. @ 71, Nee ik heb niet in een inrichting gezeten. Maar ben wel afgestudeerd bedrijfskundige en nee mijn ouders hebben niet kromgelegen om deze studie te betalen. Dat heb ik zelf gedaan en heb daarbij ook meegemaakt wat het is om rond te komen van minder dan een bijstandsuitkering. Ik heb echter wel elke euro zelf verdiend aangezien de studiefinanciering ook te verwaarlozen is. Dat ging prima.

    Denk je nou echt dat elke directeur/aandeelhouder zijn zakken kan vullen? Dat valt nogal tegen. Komt er vaak op neer dat er gezien het aantal gewerkte uren en het gelopen risico weinig verdient wordt. Faillissementen zijn voor deze mensen vaak grote drama’s. Hun levenswerk gaat eraan en ook hun bron van inkomen. Het aantal gevallen waar sprake is van faillisementsfraude is maar beperkt. Wat betreft de uitkeringen is het zelfs zo dat zelfstandigen daar in nederland veel beperkter gebruik van kunnen maken dan werknemers. Zo is er geen WW en geen WAO voor hen. Rest slechts de bijstand als vangnet.

    Wees blij dat er nog mensen zijn die durven te investeren zodat er bedrijven zijn waar werknemers aan de slag kunnen. Als de FNV het zoveel beter kan moeten ze wellicht zelf wat ondernemingen starten of overnemen in plaats van te staken. Zijn we gelijk van het gezeur over zakken vullen af.

    Reactie door Chris — donderdag 29 maart 2007 @ 0.22 uur