RTL 7 op campagne interviewt Jan Marijnissen over het succes van de SP en de nieuwste armoedecijfers van CPB
RTL7, 16 november 2006
Vanmiddag was ik te gast bij ‘RTL 7 op campagne’, waar ik werd geïnterviewd over het succes van de SP. Ik heb er ook gereageerd op de nieuwste armoedecijfers. De armoedecijfers zullen – zo is de verwachting – het komend jaar dalen, met name de positie van ouderen zal verbeteren.
Heel mooi – maar onder het kabinet Balkenende is de armoede juist wèl toegenomen.
De wereldeconomie trekt aan, Nederland als open economie profiteert daarvan. Het was Balkenende’s politieke keuze dat de afgelopen jaren de armoede is opgelopen. We hebben het hier over mensen. Je zult het maar zijn, één van die honderduizenden kinderen die niet de mogelijkheid krijgt om zichzelf normaal te kunnen ontwikkelen vanwege armoede.
Hieronder te bekijken.
96 reacties
webmaster “spelfoutje” was is te gast?
is het eerste dat mij opviel in dit bericht/topic…
Reactie door iew — donderdag 16 november 2006 @ 14.54 uur
Prima timing het naar buiten komen van dit onderzoek.
Hoop dat de kiezers hebben opgelet, ook al proberen Balkenende en Rutte het nieuws te verdraaien.
Het gaat nu weer beter. Ja dat zal zo zijn, maar de armoede is er nog steeds.
En door de plannen met de huren, en de steiging van zorgkosten en de energieprijzen
zie ik het er niet van komen, dat het er voor de nu al arme groepen beter op wordt.
Mensen stem verstandig stem SP!!!
Reactie door kitje — donderdag 16 november 2006 @ 18.46 uur
Ik lees alleen maar in die berichten we verwachten en waarschijnlijk.
Maar met die woorden kan men alles omhoog praten.
Het gaat niet om wat misschien komen gaat op dit moment is de armoede gestegen.
De huidige cijfers zijn de keiharde feiten.
Ik kan pas kauwen als het vreten in mijn mond zit.
Reactie door De Hakker — donderdag 16 november 2006 @ 18.48 uur
De ooit zo wijze woorden…
Laat de feiten spreken en laat je niet verleiden tot nonsens.
Wat mij vooral zó verbaasd, is dat er nog steeds zovéél mensen nog een voorkeur voor Balkje III schijnen te hebben… terwijl ze vrijwel niets anders doen dan om de feiten heen draaien.
Moge ‘t Tij alles weer doen keren…
Reactie door Lezer — donderdag 16 november 2006 @ 18.57 uur
Nederland is toe aan een stabiel en sociaal kabinet.
Onder Balkenende zijn de rijken rijker geworden, de armen armer.
En elke vraag die Balkenende voor de kiezen krijgt, begint hij eerst met zijn bekende beginkreten,: ik heb altijd gezegd…., nee, u moet het zo zien…., nee kijk,…, we hebben zware tijden achter de rug…., enz.
En vervolgens gaat hij gewoon om de brei heendraaien, en geeft zoals ik van hem gewend ben, geen antwoord op de vraag die is gesteld.
Het VERBAASD mij werkelijk hoe zo ongeveer de helft van de bevolking dit slappe gepraat gewoon voor zoete koek slikt.
Bos geeft wel inhoudelijk antwoord op vragen die hij krijgt, Balkenende kijkt zuur en geeft nooit direkt antwoord.
En deze man moeten we dan weer 4 jaar in het torentje dulden ??
Een CDA dat onder zijn leiding naar de VVD lonkt, en hierdoor zich ook als een mak lammetje laat leiden door deze Aso-partij die geen enkel medelijden en begrip toont voor de situatie van de vele mensen die niet of nauwelijks kunnen rondkomen.
Een schande !!!
Bos heeft het TV debat met glans gewonnen, Balkenende daar moeten we gauw vanaf, bovendien slaan we hiermee een plee-figuur in het buitenland !!!
Degene die hier draait en asociaal is, dat is Balkenenende !
Reactie door socialist — donderdag 16 november 2006 @ 18.59 uur
Waar of niet ?
Uit een onderzoek van het Nibud (het nationaal instituut voor budgetvoorlichting) blijkt dat een op de vijf jongeren kampt met een schuldenlast van gemiddeld 1500 euro. In de door het Nibud onderzochte groep heeft één op de vijf zelfstandig wonende jongeren een schuld van gemiddeld 4500 euro.
Reactie door Lezer — donderdag 16 november 2006 @ 19.03 uur
Pas 5% voor premier Marijnissen daar ?
iew “Ik ben te gast bij”, gewoon Nederlands vriend!
Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 16 november 2006 @ 19.32 uur
Marktwerking betekend loon of koopkracht verlaging voor de gewone werknemer.Wanneer de werknemers uitgeknepen worden,betalen ze vanzelf minder AOW/WAO/ww premie.
Het groot kapitaal krijgt via infiltratie in de rechtse politiek de bevolking in een steeds grotere wurggreep, via de drukpers Euro.De brave pensioenbetalers,welke van toeten nog blazen weten,wordt straks de rekening gepresenteerd.Het zijn de ouderen,welke vroeger rentezegels geplakt hebben en die straks hun ziektekostenverzekering en huren niet meer kunnen betalen (zoals nu 2 van de 3 in de VS)
, die er voor zorgen dat de voedsel en kleding banken tot \”economische\”bloei komen. jan, gaat de schandalige (colijn)(als je honger hebt eet je maar vissenkoppen)tijd van de jaren 30 zich weer herhalen?
Reactie door Maan Arkenbosch,Fin.Ec.analist — donderdag 16 november 2006 @ 20.22 uur
Onder Balkenende 1 t/m 8 is de armoede eerst flink gestegen en nu zet zich een daling in. Dat wil zeggen dat de armoede terugloopt naar het oude peil, niet dat de armoede in Nederland afneemt. Hier wordt dus duidelijk (moedwillig?) het verschil in absolute en relatieve toe- en afname van de armoede over het hoofd gezien.
Daarnaast heeft het SCP een andere definitie aangenomen van het begrip armoede. Zo bezien lijkt mij de daling van de armoede redelijk makkelijk te verklaren.
Eens te meer blijkt dat er leugens, grote leugens en statistieken bestaan.
Reactie door Erik van Donk — donderdag 16 november 2006 @ 20.41 uur
Jammer is dat alleen ‘meetbare’ armoede bekend is. Er zijn heel veel mensen die jaren geleden een huisje kochten en nu, dankzij de enorme stijgingen van zorgkosten, energie en diverse heffingen en belastingen gewoon niet meer rond kunnen komen. Op hun loonstrookje zijn ze geen minima, maar als je kijkt wat er na de vaste lasten (ze vallen door dat loonstrookje ook buiten alle kwijtscheldingen!) overblijft aan besteedbaar geld, dan is dat soms nog minder dan de minima te besteden hebben. Ik zit zelf ook in zo’n situatie. Oplossing? Huis verkopen? Waar moet je dan wonen, want betaalbare huur- of koopwoningen zijn er gewoon niet. Ik ben geen minima, tel niet mee voor de statistieken en ik ben echt niet de enige die na het betalen van huur/hypotheek, zorgpremie, heffingen en energie eigenlijk niets meer overhoud…
Reactie door Monique — donderdag 16 november 2006 @ 21.21 uur
Ik ga deze voor de SP, want van die cda daar wordt ik doodziek van.
Jaren langer doorwerken tsja, tof laat balkje maar eens een weekje mee lopen met mij. Alles wordt duurder maar loon compesatie heeft balkje nooit van gehoord. Jan en kornuiten veel succes volgende week.
Reactie door ad b — donderdag 16 november 2006 @ 21.43 uur
Sorry voor mijn geklaag hierboven, maar soms word je wel even moedeloos. Er zijn in mijn woonplaats terecht allerlei hele mooie initiatieven om kinderen van de minima op sport te kunnen laten, naar het circus of op kamp. Mijn zoontje valt buiten deze regelingen, dus voor hem geen sport, geen vakantie… niets. En als je dan max. rood staat, feestdagen voor de deur en er dondert weer een tandartsrekening van 290 euro op je deurmat (tsja, dat is het enige wat nniet klopt in het filmpje van ‘de brief’: als je je tandartsrekening niet kan betalen moet je alles laten trekken want een gebit wordt wél 100% vergoed? Niet dus… 290 euro zelf betalen!). Sorry, maar dan wordt het zelfs mij, rasoptimist, allemaal eventjes teveel.
Reactie door Monique — donderdag 16 november 2006 @ 21.44 uur
Monique,
Ik neem je niets kwalijk, hoor! Je hart luchten, al is het digitaal, kan enorm opluchten.
Ik heb zelf met dit bijltje gehakt, toen ik mijn baan verloor. Zelfs al zijn er voorzieningen, is het nog maar de vraag of je er wat aan hebt. Nog afgezien van het feit dat je hele doopceel gelicht wordt, zijn de wachttijden enorm, terwijl je verder wegzakt in het moeras. Ik (en mijn gezin) zijn er weer bovenop gekomen, een ervaring en flink wat eelt op ons ziel rijker.
In ieder geval krijgt nu iedere telefonische aanbieder van een lening/hypotheek/levensverzekering/begrafenispolis van mij steevast “Nee, aan de telefoon wordt niet gekocht en bekeerd ben ik ook al” te horen.
Ik wens (en ik neem aan de overige SP’ers op dit weblog)jou en je gezin alle sterkte en succes voor de toekomst. LAAT JE NIET KISTEN!
Reactie door Erik van Donk — donderdag 16 november 2006 @ 22.05 uur
Hallo besta ik nog of heb ik iets verkeerd gezegd
Reactie door bertje — donderdag 16 november 2006 @ 22.08 uur
Het cda moet weg dat is voor mij een feit.
Als we nog 4 jaar cda krijgen wordt het nog een grotere hel dan wat we al hebben gehad.
Net zoals monique zegt hierboven, als alles betaalt is houd je niets meer over en waar moeten wij ons gezin dan van eten, kan ik dan bij balkenende aan de tafel schuiven, en met mij heel veel andere gezinnen.
Het is iedere maand iedere cent omdraaien en dan zeggen ze dat de armoede minder is geworden, wij hebben geen minima 1 1/2 job samen, maar iedere maand is het tellen en tellen voor rond te komen.
Ik kan dan wel nog een baan van 20 uur erbij nemen, maar we hebben ook kids, wat komt daar dan van terecht, wij als ouders hebben toch de plicht voor ze te zorgen.
De armen worden armer en de rijken, rijker waar zijn ze mee bezig in de dit land.
Ik heb mijn neus vol van het cda.
Dus wat het zal worden zal mij benieuwen maar geen cda meer.
Reactie door mirjam — donderdag 16 november 2006 @ 22.09 uur
@13 bertje,
Voor mij besta je nog, maar heb niets van je gelezen.
Reactie door bijdehandje — donderdag 16 november 2006 @ 22.16 uur
Beste Jan,
Ik heb net een kwartiertje van mijn tijd besteed om uit te leggen waarom ik vind dat jou programma wel klopt en dat ik daar achter sta maar, maar mag ik ook vinden dat jij de mensen allang had moeten oproepen hun brood zelf te gaan halen, en mag ik vinden dat jij (lees jullie in Denhaag) ook de moraal en de ethiek van het “volk”vertegenwoordigen en bewakers van de beschaving en democratie dienen te zijn, en dat is iets meer dan de onderbuik gevoelens van het “volk” te vertegenwoordigen en uitvoeren !!!
Nogmaals wil ik opmerken dat angst en honger slechte raadgevers zijn en geen onderwerp van welke campagne horen te zijn.
Ik stem niet eerst vreten voor iedereen, of leef ik in een democratie waar vreten voor het volk minder belangrijk is als 85 vliegtuigen voor 14 miljard !!!
de stem van Bertje
Reactie door bertje — donderdag 16 november 2006 @ 22.19 uur
Voor mij geen kabinet cda meer daar heb ik mijn neus vol van.
Ze zeggen de armoede is gedaalt laat me niet lachen, ik wordt er boos over.
Mijn man en ik heb 1 1/2 job en we moeten iedere cent omdraaien, iedere maand weer om rond te komen voor ons gezin 4 personen.
Ik kan nog wel een baan van 20 uur erbij nemen, maar we hebben kids, wat komt daar dan van terecht.
Als we alles betaalt hebben zoals monique schrijft moet ik dan op een houtje bijten of kan ik bij balkenende aanschuiven zoals veel gezinnen met mij.
De armen worden armer en de rijken, rijker, kijk eens naar de zorgpremie, dat is schandalig wat we daar iedere maand voor moeten neertellen.
En dan heb ik het nog niet over benzine, electriciteit, gas, de boodschappen, en dan doen we nog normaal met alles.
We letten op de kleintjes, en we letten op de verwarming en hebben al overal spaarlampen, moet ik dan in het donker gaan zitten en de verwarming uit, ja zeg, mag ik dan alleen mijn rekeningen betalen en verder niets meer.
Het roer moet drastisch om en zeker voor de minima en de middenmoot.
Grt mirjam
Reactie door mirjam — donderdag 16 november 2006 @ 22.28 uur
Jan heeft het bij het rechte eind.
Op dit moment is hij nodig.
Na vier jaar kunnen we evalueren wat er van terecht is gekomen en of we verder willen met Jan.
Nu moet het anders! en dat is in ieder geval duidelijk.
Heb in ieder geval heel veel vertrouwen in de persoon Jan en zijn opvattingen!!!!!
Stem SP!!!
Reactie door Nico — donderdag 16 november 2006 @ 22.53 uur
@17 bertje
Slim om dan niet te stemmen terwijl u er juist met uw stem iets aan kunt veranderen.
De armoede is een doorn in het oog van de SP, al jarenlang roepen we erover. Maar vanuit de oppositie kunnen we er weinig tegen doen. Mocht er echter een links kabinet komen dan ben ik er persoonlijk van overtuigd dat er binnen zeer korte tijd veel zal veranderen in Nederland, en zeker de armoede zal verdwijnen.
We zoeken zelfs ander vrijwilligerswerk voor de duizenden vrijwilligers van de voedselbanken die zich zo hebben ingezet om de echte armen het tenminste te laten overleven tijdens de CDA/VVD tirannie.
Stem dus wel, stuur anders uw stemkaart naar het lokale SP-huis, dan komt het ook goed!
Reactie door Irma — donderdag 16 november 2006 @ 23.02 uur
Dat de arme ouderen afnemen en er meer rijker ouderen komen, ligt o.a. aan het feit dat arme ouderen eerder sterven.
Armen sterven zo wie zo eerder dan rijken.
En Balkenende zich maar op de borst slaan dat er minder arme ouderen zijn.
Reactie door e.krul — donderdag 16 november 2006 @ 23.17 uur
VVD en CDA volksverlakkers!
Reactie door e.krul — donderdag 16 november 2006 @ 23.19 uur
@7 Sinne Tolsma
het is inmiddels verbeterd.
het was ook niet om te zeuren,maar het stond zo lullig.
Reactie door iew — donderdag 16 november 2006 @ 23.29 uur
Hallo,
Ik moet aan de ene kan lachen om Balk Elende en andere kant met kiespijn.
Ik weet ook hoe het zit als je met minimum moet leven , met 2 kinders, die ik niet fatsoenlijk een leuk dagje kan geven of wat dan ook. Spring soms net met d ehakken over de sloot iedere maand. Ik ben door een ongeluk vorig jaar gehandicapt. Ik kan geen kant op. Werk is er niet. Dus tja, wat moet ik? Ik wil wel maar er is niks. En dan nog durven te beweren dat er geen armoe is in Nederland????? En maar weg geven aan goed doelen terwijl in ons land zoveel nog moet gebeuren!!
Reactie door Ikke — donderdag 16 november 2006 @ 23.45 uur
M’n excuus voor wat ik tikte hiervoor maar het is wel zo. Eindelijk een partij die voor dit,ons, soort mensen op komt.
Reactie door Ikke — donderdag 16 november 2006 @ 23.57 uur
hoe ben je op deze site terechtgekomen ikke?
met uw eigen computer en internet aansluiting?
zoja, stop het internet en verkoop uw computer en voila u kunt uw kinderen een leuk dagje geven.
vergeet niet in 95% van de andere landen wordt je compleet aan je lot overgelaten als je gehandicapt bent!
het geld moet ergens vandaan komen, mooie verhalen van de SP mooie plannen, ook het feit dat JM weet wat er op de werkvloer speelt, super! ook ik kom rond van een min. loon. maar ik weet ook dat ik sommige dingen gewoon niet kan betalen.
net als jongeren van mijn leeftijd met schuld, oohw oohww ohhw wat zijn ze zielig, en we moeten ze helpen. nou had ze maar beter laten nadenken en niet dat geld moeten lenen voor die mooie dikke auto of die mooie plasma tv.
in dit land hoeft niemand van de honger om te komen, loop niet alleen te klagen, maar kijk eerst even bij andere landen hoe het daar gaat!
Reactie door sander — vrijdag 17 november 2006 @ 0.03 uur
ik bedoel dit overigens niet als persoonlijke aanval, maar gewoon om het feit dat we ook zonder al die materiele zaken (zoals dagjes weg ed) gelukkig kunnen zijn.
Reactie door sander — vrijdag 17 november 2006 @ 0.09 uur
jan zet hem op ga zo door jongen. Ik vind het erg dat bak ellende zo voor mensen zijn rijk zijn is leuk maar met een kleine inkomen vind bakellende niet erg om nog meer in de strond tevallen. maar ik zeg dit jan ik hoop echt dat je wind. groetjes
Reactie door skippy — vrijdag 17 november 2006 @ 0.10 uur
Sander,
Ik klaag niet en nee is niet mijn eigen pc!
Ik heb gelukkig geen schulden, voor de goede orde.
Maar het is allemaal wel zo wat ik tikte en met mij duizende! Ik ken mensen die het nog met minder moeten doen.
En we leven niet in een ander land maar in Nederland, dacht ik, waar heel nodig iets moet gebeuren.
Reactie door Ikke — vrijdag 17 november 2006 @ 0.24 uur
En ik weet niet of jij kinderen hebt maar dan denk je er wel anders over. We zijn godzijdank niet matrialistisch aangelegt. Want dat zou de das om doen zoals bij vele.
Denk eens na wat je roept.
Mensen met schulden, ja die vragen er om, maar in dit geval, ik vraag er niet om maar zit er wel in.
Reactie door Ikke — vrijdag 17 november 2006 @ 0.27 uur
Sander
Hoe oud ben je???
Heb je kinderen???
Heb je werk???
Gewoon belangstelling
Reactie door Christine — vrijdag 17 november 2006 @ 0.44 uur
@26 sander
Met respect…
ik volg je nu al een tijdje en waardeer je bijdragen vaak.
De laatste tijd bekroop me al wel het gevoel dat je jezelf met teveel onderwerpen bezig houdt.
Behoudt aub wel het overzicht! Veel info kan verwarrend werken en je blik vertroebelen.
Je kan dan uiteindelijk jezelf vergalopperen in zaken die je triviaal overkomen en deze simplificeren en bagatelliseren Dit meen ik nu uit je bijdrage te op te maken.
Kom op! Neem net als Jan op het juiste moment wat gas terug…
Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 17 november 2006 @ 1.02 uur
Jan Marijnissen wordt geen premier helaas, dus dan hoop ik dat Wouter Bos premier wordt. Anders wordt Balkenende premier en je hebt niks aan het onderbouwen van de schatkist als de samenleving niet deugd. LIEFDE IS ALS GELD EN MEESTAL NIET GENOEG. GEGROET.
Reactie door rogier — vrijdag 17 november 2006 @ 1.52 uur
@26 sander.,
je kunt met een heel simpele pc al internetten.,dus pc-verkoop is niet genoeg voor een dagje met de kinderen.,
veel pc’s die hier weggepleurd worden zijn met een netwerkkaartje erin toch wel geschikt voor internet., maar geen kwartje meer waard verder.
Reactie door Gerrit — vrijdag 17 november 2006 @ 2.09 uur
@13 Erik van Donk,
Die wachtlijsten zijn er inderdaad overal! Ik merk het zelf in mijn werk..Had al vanaf augustus iemand die uitstel van betaling vroeg omdat ie “in de schuldsanering” zat! Heb ik uitstel verleend, betaling in vijf termijnen, maar tot deze week nog steeds geen betaling! Na telefonisch contact (eindelijk, ging heel moeizaam) nu pas vernomen dat deze persoon pas eind deze week officieel in de WSNP zou komen..Ben je dus maanden verder vanaf het moment dat iemand zich daarvoor aanmeldt (hoe vervelend ook) maar duurt het nog steeds zo lang voordat je officieel de hulp van een bewindvoerder tegemoet kan zien..Tot die tijd moet je jezelf blijkbaar nog steeds maar redden!
Reactie door ToN — vrijdag 17 november 2006 @ 2.37 uur
Na 2014 komt er mogelijk nog MEER armoede: Het aow-hiaat, waarbij de eerste die 65 jaar wordt aow ontvangt (plus eventueel pensioen), maar de partner zijn/haar kont maar moet redden tot hij/zij ook 65 wordt (geldt voor diegenen geboren vanaf 1950) Ik hoor de SP hier ook niet over, maar hoop wel, dat de SP hier op springt als de bok op de haverkist. Verzekeren tegen dit aow-hiaat is voor velen, die nu ouder zijn dan 53 onbetaalbaar. Zou kunnen betekenen: NOG meer voedselbanken !
Voor elk jaar verschil in leeftijd kost dit de betrokkenen ongeveer E 8300 bruto per jaar.
Reactie door Peter — vrijdag 17 november 2006 @ 2.39 uur
Als je de peilingen moet geloven dan zijn we de komende jaren nog niet van Balkie en zijn CDA vriendjes af. Hoe kan het Nederlands volk nou zo stom zijn om op 22 nov. op het CDA te stemmen na 4 jaar afbraak van Nederland en de verloedering van de samenleving?! Normen en waarden waar die Balkie zo veel over praat heeft het CDA zelf totaal niet. En dat allemaal nog met een zogenaamde christelijke grondslag ook! Tip voor het CDA: haal die C voor je naam maar weg want dit kan je niet christelijk meer noemen. Ik zou me dood schamen als ik een CDA’er was. Maar gelukkig ben ik dat niet ;)
Zet hem op Jan, je bent de enige die dit lnd nog kan redden!!
Reactie door Bianca — vrijdag 17 november 2006 @ 4.49 uur
oeps…2 keer achter elkaar :S
Reactie door Bianca — vrijdag 17 november 2006 @ 4.58 uur
@ Sander,
Jij hebt makelijk praten, verkoop je PC, en hoe moeten die kinderen dan hun werk stukken voor school maken? In de bibliotheek zeker? En daar is ook al geen geld voor… Zo simpel is dit probleem niet op te lossen, en jawel er zijn in Nederland wel mensen die honger hebben en echt niet alleen omdat ze een dure auto hebben gekocht of een Plasma TV… Probeer maar eens een gezin te onderhouden van een minimum inkomen, ik wens je veel succes.
Zelf heb ik het zeker niet slecht, ik heb vorig jaar een fixse loonsverhoging gekregen, maar merk er helemaal niets van omdat alle andere dingen zoveel duurder zijn geworden. Kun je nagaan hoe het is voor mensen die er niets bij hebben gekregen, die zijn dus achteruit gegaan.
Ik vind het niet te verdedigen dat Top managers er weet ik veel hoeveel procenten bij krijgen en de mensen op de werkvloer er dus op achteruit gaan! Of nog erger, weg gaan wegens wanprestatie en er nog een mooie gouden handdruk bij krijgen… belachelijk!
Als ik mijn werk niet goed doe wordt ik gewoon ontslagen! Jammer dan…
Reactie door jessys — vrijdag 17 november 2006 @ 9.31 uur
@35 ToN
dit komt voornamelijk omdat er bij bv gemeentes maar 1 persoon bezig is met de aanvragen voor de WSNP.
bij bijvoorbeeld bevolking lopen 4 of 5 mensen in kleine gemeentes,terwijl dat vaak niet nodig is.
sociale zaken waar de aanvragen voor WSNP verzorgd worden moeten het vaak met 1 persoon doen die zich daar mee bezig mag houden.
daarbij komen mensen die zich in situaties bevinden met huurachterstand/gas en licht eerst aan de beurt,vanwege dreigende huisuitzetting en afsluiting.
er komt erg veel bij kijken zo’n aanvraag,maar er zijn onvoldoende mensen die er verstand van hebben en dus onvoldoende mensen bezig om de grote stapel aanvragen te verwerken.
ik hou mij er dagelijks mee bezig en sta over dit soort zaken bijna dagelijks in contact met de gemeente waar ik woon.
ook daar heb ik helaas met 1 persoon te maken die zich uit de naad werkt.
verder is er niemand bezig voor deze mensen met alle gevolgen van dien, vanwege het lang moeten wachten.
ook is mij verteld dat de aanvragen zich in een half jaar tijd hebben verdubbeld!
Reactie door iew — vrijdag 17 november 2006 @ 9.46 uur
Waar ik helemaal niet goed van word zijn de standaard leugentjes waar de zittende partijleiders steeds weer mee komen. NL zou voorop lopen in Nederland, het zou allemaal zooooo goed gaan en dat zou allemaal hun verdienste zijn. Maar de armen zijn nog armer geworden, de zieken nog zieker en de allochtonen worden nu helemaal in het hoekje waar de schoppen vallen gepropt. En dan nog durven zeggen dat er een recessie komt als links gaat regeren. Uh hallo, hebben we niet net een enorme recessie gehad onder rechts? De AEX is gekelderd en de koopkracht van de mensen enorm gedaald. Slechter dan B1, 2 en 3 het hebben gedaan kan niet.
Bovendien zijn het niet alleen leugens, het zijn ook leugens waar iets van blijft hangen. Mensen zijn te lui om uit te zoeken of het waar is en herinneren zich alleen de waarschuwing dat links slecht is. Zouden ze wel de moeite nemen onderzoek te doen, dan kunnen ze zien dat de SP juist beter is voor de economie dan de VVD. Maar ja…
Ik hoop dat we gigantisch gaan winnen komende woensdag. Aan mij zal het niet liggen. Ik heb het filmpje doorgestuurd, ik ontkracht alle leugens en vooroordelen over de SP die ik voorbij hoor komen, heb een SP plaatje in mijn MSN staan en ga zo maar door. Nou maar hopen dat het helpt.
Reactie door Chantal P — vrijdag 17 november 2006 @ 9.50 uur
Nee niemand hoeft van de honger om te komen maar zo is het toch wel.
Het is soms kiezen of delen of je rekeningen betalen of eten, en ik vind dat moet niet kunnen.
Waarom zoveel weg geven aan het buitenland, geef dat aan de mensen zelf terug.
Los eerst de problemen hier zelf maar eens op.
Dan hebben ze meer als genoeg te doen.
En dan kun je wel zeggen in andere landen hebben ze honger, wie helpt mij als ik niets meer heb.
Ik heb een aantal vrienden waar ik op kan bouwen maar niet iedereen heeft die, denk daar maar eens over na.(sorry dat ik zo reageer).
Ik heb schoolgaande kinderen zonder pc kunnen we hier niet, onze pc is 3 x kapot geweest dit jaar, en na de 3x is die afgeschreven, geen geld voor een ander, en met hulp van een goeie vriend hebben we een pc gekregen, anders had ik dit nu niet kunnen tikken.
Mijn oudste zoon werkt en studeert, en kan zich geen plasma tv en auto permiteren, met de ov kaart kan die reizen, ik wil zeggen, we roeien met de riemen die we hebben en we hebben het niet slecht, maar een beetje meer zou heel welkom zijn.
Gelukkig zijn hangt niet alleen van geld af, maar als je keuzes moet maken, en je weet dat die keuzes ten alle tijden gevolgen hebben voor je gezin, dan slaap je toch heel wat slechter.
Grt Mirjam
Reactie door mirjam — vrijdag 17 november 2006 @ 10.11 uur
Sorry voor mijn geklaag hierboven maar ik moest het eve kwijt.
Ik ga in ieder geval SP stemmen en ik zie wel waar het schip strand.
Grt Mirjam
Reactie door mirjam — vrijdag 17 november 2006 @ 10.21 uur
Volgens een grafiekje in Spits de eerste jaren onder Balkenende armoe toegenomen, de laatste jaren juist afgenomen door rijkere ouderen… maar daar zou @21 wel weer eens gelijk in kunnen hebben…
Reactie door Wim Kok, Haarlem — vrijdag 17 november 2006 @ 10.31 uur
U liegt. Lees arbeidsperspectief 2006 van het CBS maar. De armoede in Nederland neemt al jaren AF! U verdraait de cijfers en houdt uw achterban daarmee een leugen voor.
Reactie door jimmy — vrijdag 17 november 2006 @ 10.34 uur
@Ton 35:
Ik heb zelfs bijna een jaar moeten wachten voor ik geholpen werd met de schulden. En voor de criticasters: ik heb geen auto, geen dure tv, helemaal geen dingen die veel geld kosten. Ik ga nooit op vakantie en woon ik een relatief goedkope woning in een rottige buurt. Nog wel, want volgend jaar wordt mijn huis gesloopt en wordt het helemaal een probleem omdat ik gegarandeerd meer huur zal gaan betalen.
Ik raakte mijn baan kwijt door ziekte en kon daardoor mijn lening niet meer aan (een lening die ik afsloot om mijn woning op te knappen en in te richten; ik ging op mezelf wonen). Het werd gaten met gaten vullen tot ik er echt niet meer uit kwam. Had ik mijn baan gehad, dan was er niets aan de hand geweest. Maar ik viel terug naar bijstandsniveau en redde het niet meer, mede door medische kosten die ik elke maand voor de rest van mijn leven heb.
Ik had altijd nog de vaste lasten kunnen betalen, de huur enzo kwam toch op 1. De andere rekeningen kwamen daarna pas en bleven steeds vaker liggen omdat ik anders niet te eten had. Tegen de tijd dat ik aan de beurt was, liep ik inmiddels een maand achter met de huur. Het had niet langer moeten duren, dan was ik failliet geweest.
Reactie door Piekeraar — vrijdag 17 november 2006 @ 10.37 uur
@Jimmy: CDA stemmer zeker? Zou zo door Balkendende gezegd kunnen zijn.
Reactie door Chantal P — vrijdag 17 november 2006 @ 10.42 uur
De armoede is groter geworden.
Voor de gewone mensen zeker, die statistieken zeggen me niets, kijk maar eens om je heen praat maar eens met mensen om je heen met vrienden dan hoor je wel anders.
Veel mensen zitten in het zelfde schuitje, en je moet idd het ene gat vullen met het andere en op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.
Laat balkenende maar eens komen hier in ons gezin een half jaar hier meedraaien, dan ga ik naar hem zijn gezin dan gaan hem de ogen misschien open.
Als zijn ogen ooit open gaan, ik betwijfel het ten zeerste.
Grt Mirjam
Reactie door mirjam — vrijdag 17 november 2006 @ 10.55 uur
In tien jaar tijd is armoede minder geworden
Overigens, het zijn goeddeels alleenstaande ouders die “arm” zijn. Ipv 5% erbij, lijkt het mij beter dat we inzetten op normen en waarden en dat de SP relatiecursussen gaat geven.
Reactie door Klukkluk — vrijdag 17 november 2006 @ 11.04 uur
Ja Sander…zo kan ie wel weer.. Kijk eerst eens naar andere, arme landen etc… en Doe materiele zaken de deur uit…Beweer je en dat is juist wat de gevestigde (h)orde ook doet. Beginnend met; Als we kijken naar….etc..Vooral naar Amerika, naar buurlanden….etc
Als dit kabinet eens zegt; Als wij, als kabinet eens naar onszelf kijken en de kiezer gaan opzoeken en vragen wat ze van ons vinden en hoe wij het gedaan hebben… En niemand hoeft een blad voor de mond te nemen, niemand hoeft te vrezen voor zijn/haar baan; Ik vermoed dat er vervolgens een enorme berg onvrede over dit kabinet wordt uitgestort.
Ik zou één van de honderduizenden kunnen zijn… Ik doe het dus niet en stem simpelweg op SP.
Frans
Reactie door frans — vrijdag 17 november 2006 @ 11.17 uur
@Chantal P. Normaal reageer ik zelf nooit terug op reacties, maar ik maak een uitzondering. Leest u alstublieft het bovengenoemde document. Het is verkrijgbaar op de CBS site. Het is een leugen dat de armoede toeneemt. Daarbij ontken ik niet dat er armoede is.
Reactie door jimmy — vrijdag 17 november 2006 @ 11.27 uur
Jimmy
Het document zal niet liegen,en jij ook niet, maar er is wel degelijk armoede, ik kom er open voor uit maar niet iedereen gaat de vuile was buiten hangen.
Ik ga kijken naar het document grt Mirjam
Reactie door mirjam — vrijdag 17 november 2006 @ 12.24 uur
@ Chantal P
In je stukje van 9:50 kwam je met de bewering dat de armoede is toegenomen. Mee eens, geen discussie mogelijk. Verderop wilde je, om aan te geven hoe het met de economie gesteld is, de Aex gaan gebruiken om je mening te onderbouwen. WAT EEN ONZIN!!!
Zelf ben ik beurshandelaar, en ik kan je verzekeren de val van de beurs eerder dit jaar had te maken met de 4-jaar cyclus waarin de beurs beweegt. Inmiddels is de AEX opgeveerd tot boven het niveau van mei (niet voor heel lang volgende klap komt er aan).
In 2000 toen het economisch heel goed ging was er ook een enorme correctie.
Als je geen verstand van dingen hebt praat er dan ook niet over. Domste wat je kunt doen.
Reactie door johannes — vrijdag 17 november 2006 @ 12.34 uur
Jimmy
Ben gaan lezen op de site en je hebt gelijk het staat er zwart op wit in 2006 de eerste 8 maanden is de armoede niet verder gestegen.
Maar als je dan leest wat er tussen 2002/2005 gebeurt is, mensen met meer schulden van 27 % naar 44 % dat doet toch te denken.
Ik hoop echt voor ons en met andere gezinnen, dat het beter gaat worden, en dat zal zeker niet beter worden als we op het cda stemmen, die hebben ons uitgekleed, en wat meen je als er een nieuw jp kabinet komt, dan kunnen we het helemaal shaken.
Trouwens Klukluk ik ben het eens met je uitspraak van normen en waarden, ga maar eens naar de belgische scholen, (voorbeeld) kunnen ze hier nog wat van leren.
Maar ik ben het niet eens met je uitspraak dat het grotendeels een ouder gezinnen zijn die (arm ) zijn.
Grt Mirjam
Reactie door mirjam — vrijdag 17 november 2006 @ 13.02 uur
@johannes, de AEX noemde ik niet als bewijs dat het slecht gaat met de economie, een goed elzer zou dat hebben begrepen. Feit is wel dat de beurs deels een weerspiegeling is van onze eigen economie. Tegenvallende kwartaalcijfers bijvoorbeeld, kunnen de beurs flink doen dalen. En kwartaalcijfers worden weer mede bepaald door de consument. Dus zo’n dom voorbeeld is het nu ook weer niet. Ik vind het trouwens van weinig respect getuigen om mij op een halve zin op zo’n denigrerende manier aan te spreken. Ik heb misschien niet 100% gelijk maar zit er ook niet 100% naast.
Reactie door Chantal P — vrijdag 17 november 2006 @ 13.16 uur
wat de armoede betreft heeft Balkenende het ook steeds over de cijfers en laat de feiten spreken.
de feiten zijn ook dat de verdubbeling van schuldhulp aanvragen [WSNP] het laatste half jaar zijn verdubbeld,maar omdat het verwerken van die aanvragen zo lang duurt omdat er niet genoeg mensen zijn die hier mee aan het werk zijn binnen gemeentes,zijn die FEITEN en CIJFERS niet meegenomen door de vriendjes van Zalm bij het CPB/CBS.
de armoede is echt niet inneens gezakt,en Balkenende staat zoals gewoonlijk WEER te liegen.
dat zijn de feiten! Jan Marijnissen laat die feiten ook eens spreken aub…
Reactie door iew — vrijdag 17 november 2006 @ 14.32 uur
Velen gezinnen zitten tegen ondergang aan mensen zijn de afgelopen 4 jaar in grote getalen ontslagen, talrijke gaan bv. 2 jaar in de WW en zijn er nu uit maar zijn nog steeds werkzoekende maar wegens werkende partner niet meer in geschreven bij het UWV.
We worden bedonderd door de werkelijke cijfers.
Reactie door De Hakker — vrijdag 17 november 2006 @ 15.02 uur
zie je wel. balkenende liegt zelf alles aan elkaar om de stemmen te winnen. de voedselbanken zijn tijdens zijn regeerperiode gekomen en geeft de schuld aan de pvda. altijd al gezegd, dat balkenende de mensen een rad voor ogen draait en de boel belazert, zelfs tijdens de campagne. schandalig, vind ik dat. het wordt tijd, dat het cda weggestemd wordt. de leugenaars.
Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 17 november 2006 @ 17.13 uur
Het is toch erg dat de mensen naar de voedsel banken moeten om een beetje eten bij elkaar te schrabben. Diep triest is het. IK heb gelukkig nog geen schulden maar als we zo door gaan met bak-ellende dan ben ik bang dat dit misschien wel gebeurd. Ik ben voor 20% afgekeurt maar werk nu voor 20 uur en de rest bijvulling van de bijstand. Wat ik heel erg vind. Maar ja ik kan niet anders.En IK heb een bloedje hekel aan de bak – ellende die kop sta me echt niet aan. En de vvd ers precies zo.Het is goed dat we een andere kabinet krijgen. DUS SP ZET HEM OP. WANT DE RIJKE WORDEN RIJKER EN DE ARME WORDEN ARMER EN DAT MOET TOCH NIET. WIJ DIE MINDER HEBBEN ZIJN OOK MENSEN.EN DIE RIJKE STINKERS MOGEN WAT INLEVEREN VIND IK. wIJ HEBBEN GENOEG INGELEVERD. groetje skippy
Reactie door skippy — vrijdag 17 november 2006 @ 17.50 uur
Wie verdraait nu wat? Volgens Marijnissen is het oplopen van de armoed vanaf 2002 te WIJTEN aan het regeringsbeleid. De daling van de armoed nu is dan weer DANK ZIJ de economische groei.
Zo lust ik er nog wel een paar.
Wees verdomme eerlijk en consistent. Volgend jaar verwachten het CBS en het CPB de laagste armoede sinds 1995. Dat zijn resultaten.
Evenals de mythe van de voedselbanken die de indruk geven dat de overheid mensen moet bijvoeren. Iedereen die verder kijkt dan z´n neus lang is, weet dat de voedselbanken een goedbedoeld particulier alternatief voor weggooien is. Een mooi initiatief.
Maar niemand hoeft in Nederland afhankelijk te zijn van voedselbanken. Nederland betaalt naar koopkracht de hoogste uitkeringen ter wereld. Die zijn geen vetpot, maar je gaat er ook niet van aan de bedelstaf.
De uitkeringen met 5% verhogen zet minder zoden aan de dijk dan zoveel mogelijk mensen weer in het arbeidsproces krijgen. De SP wil daar niet aan. Ik hoop toch dat dat niet om electoraal gewin te doen is.
Solidariteit okay, maar maak er geen ordinaire diefstal van.
Groeten,
Reactie door Belfi — vrijdag 17 november 2006 @ 18.06 uur
@ 60 Belfi
Ga eens op Statline van CBS kijken. (www.CBS.nl) Kan je met je eigen ogen vast stellen dat de koopkracht van, bijvoorbeeld, het minimumloon in de afgelopen 25 jaar zo’n 30% DERTIG PROCENT) is gedaald, domweg doordat de stijging van dit loon stelselmatig achterbleef bij de inflatie.
Of kijk eens bij: http://www.sdnl.nl/armoede9.htm
Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 17 november 2006 @ 19.08 uur
@ belfi
“Wees verdomme eerlijk en consistent. Volgend jaar verwachten het CBS en het CPB de laagste armoede sinds 1995. Dat zijn resultaten.”
dus een verwachting is tegenwoordig al een resultaat??
“Evenals de mythe van de voedselbanken die de indruk geven dat de overheid mensen moet bijvoeren. Iedereen die verder kijkt dan z´n neus lang is, weet dat de voedselbanken een goedbedoeld particulier alternatief voor weggooien is. Een mooi initiatief.”
een mooi initiatief, ja.
den haag moet zich de ogen uit de kop schamen dat het nodig is, ik hoop overigens voor u dat u nooit in de situatie komt dat u het nodig hebt.
ga er eens kijken.!
als kleine toevoeging, lees eens waar een partij voor staat en ga niet af op dat stompzinnige geschreeuw van andere partijen, die een gewin proberen te halen met kreten als; met links komt er een rescessie, met links gaan we terug naar de jaren 70, etc.
zolang u de holle kreten blijft geloven vormt u nooit een EIGEN mening.
Reactie door rutger — vrijdag 17 november 2006 @ 19.16 uur
@60 Belfi
legt u mij dan ook even uit hoe het komt dat de WSNP aanvragen bij gemeentes,de laatste 4 maanden zijn verdubbeld?!
en waarom dit niet meegenomen is in de laatste berekeningen van het CBS/CPB ???
en u heeft het over verdraaien?!
de ingevoerde marktwerking,DAT is diefstal!
Reactie door iew — vrijdag 17 november 2006 @ 19.39 uur
De olie termijn markt staat flink lager door een daling van de olieprijs. Gisteren daalde de olieprijs onder de $57 per vat, het laagste niveau sinds 30 november 2005.Inmiddels is de olieprijs bijna 30% vanuit het hoogste niveau gezakt.De gasprijs welke ESSENT en NUON ons in rekening brengt is gerelateerd aan de olieprijs.Desondanks gaat per 1 Januari de gasprijs alweer met 10% omhoog.De aandeelhouders zijn de gemeenten en de provincies. Terwijl de ambtelijke gemeentelijke graaiers als aandeelhouders,NUON en ESSENT tot steeds hoger gegraai opzwepen,kunnen veel huishoudens en ouderen deze eerste levensbehoefte bijna niet meer betalen.SCHANDELIJK!!
Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 17 november 2006 @ 19.52 uur
Kabinet B1,2 en 3 hebben de werkman heel veel gekost.Geldelijk ongeveer €14.000,- in die vier jaar.( uitgaand modaal +/- €35000,-) Of tewel een procent of tien.
Afschaffing premiesparen en halvering van het spaarloon zijn naast het vernieuwde zorgstelsel met een premiestijging van bijna 400% de grootste klappers.Enkele premiestijgingen v/d loonheffing ,tot aan het belachelijke kerstpakketplafond volgen.
Voorts de sociale verarming, uitkleden van WAO,WW. Het liberaliseren van in mijn ogen overheidstaken.
Maar het allerergste vind ik dat deze kabinetten ons hebben beroofd van onze tollerantie.Tollerantie naar onze medemens,zodat voor sommigen zelfs artikel 1 in onze grondwet ter discussie staat.
Reactie door Tom — vrijdag 17 november 2006 @ 21.07 uur
Nog enkele dagen en het is zover.
De oude grijs gedraaide grammofoonplaat(CD) wordt weer uit de kast gehaald.
Dan horen wij het oude welbekende liedje.
http://members.home.nl/h.hiensch/BEZUINIGING.doc
Reactie door Henk.H — vrijdag 17 november 2006 @ 21.56 uur
@belfi, geloof jij alles wat zo’n bureau je op de mouw probeert te spelden ? jeetje…..
@sander, mag ik je roze bril eens ff lenen dat lijkt me zalig. Hier laat men je namelijk ook creperen als je gehandicapt bent. Plasma tv ? wasda. een lening ? die krijg je egnie met ons inkomen.Thank god voor voedselbanken al kun je er niet de hele week van eten met 4 pers. Hebben iig een paar dagen per week verse groenten.Inet, pc deze is al 10 jr oud inet tap ik met medeweten af bij de buren.
Jij scheert voor het gemak alles ff over één kam.Nooit geleerd verder te kijken dan je neus lang is ??
Reactie door Lisette — vrijdag 17 november 2006 @ 23.02 uur
Na het lezen van de reacties (en het was veel gelukkig!) ben ik versterkt in mijn opvatting. Mensen stem SP! Dan valt alles misschien nog mee. Meer gelijkheid en vooral die hongerige nietsontziende MANAGERS!! Een goeie trap onder hun decadente, egoistische achterste vekopen. Mensen op de werkvloer niet behandelen als slaven. Don’t get your cotton pickig fingers run through my curly hair. Bah. Jan ik hoop dat je 40 zetels haalt. Christelijke naastenliefde van JP is een masker.
Reactie door José Paulus — zaterdag 18 november 2006 @ 0.56 uur
Hmm In een film hoorde ik eens de uitspraak, Ik ben een politicus als ik niet lieg en bedrieg dan pak ik kleine kinderen op mijn arm en probeer hun lollie te stelen.
Waarom denk ik nu toch aan het cda en de vvd ????????
Reactie door richard — zaterdag 18 november 2006 @ 4.46 uur
Als je de redatie van het NRC moet geloven is dat niet waar Jan en zijn voedselbanken een goede oplossing voor leemtes in de sociale wetgeving die je nooit kunt dichten.
Dat de regeringen Balkenende er velen aan toegevoegd hebben, geen leemtes maar voorwaarden die leiden tot armoede daar hoor je ze niet over.
Alsof beleid geen oorzaak is maar een gevolg.
Tegelijk lees je op teletekst dat de kerken 1/3 e méér hulpvragen heeft gekregen in deze dit jaar. Ik zou zeggen.
De leugen regeert en op zeer hoog niveau tot in de landelijke dagbladen.
Op een ander topic heb ik uitgebreid mijn verontwaardiging laten blijken op een redactioneel stuk in het NRC handelsblad en n.a.v. Pauw en Witteman gisteravond ik zal dat nu niet weer doen.
Reactie door Henny — zaterdag 18 november 2006 @ 9.03 uur
Armoede? Meneer de Winter denkt daar toch heel anders over. Laat hij het nou nog onderbouwen ook…
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/artnr/126261/weblogid/4/index.html
Reactie door matthijs — zaterdag 18 november 2006 @ 13.00 uur
@mathijs
heb je wel goed gelezen?
of geloof je de heer de winter blindelings, er staat namelijk in het rapport omschreven wie er buiten beschouwing zijn gelaten.
dat zijn wel potentiele armoede klanten.
hier heb ik het over:
Onderzoekspopulatie
In 2004 is ruim 94 procent van de totale bevolking van 16,3 miljoen mensen in
de onderzoekspopulatie opgenomen. Tot de groepen die buiten beschouwing
bleven, behoort onder andere de bevolking die verblijft in instellingen, inrichtingen
en tehuizen, in totaal ruim 210 duizend personen. Evenmin zijn particuliere
huishoudens die niet het hele jaar door inkomen hadden en
studentenhuishoudens in de onderzoekspopuatie opgenomen. Hierbij ging
het om 550 duizend huishoudens met 860 duizend personen.
12 Armoedebericht 2006
dus er worden 1.070.000 personen buiten beschouwing gelaten………
ja goed onderbouwd hoor.
Reactie door rutger — zaterdag 18 november 2006 @ 15.14 uur
@mathijs
de heer de winter rept niet over de huishoudens die niet zijn meegenomen he?
en dan schrijft hij dit:
Definitie van armoede
In 1995, met een bevolking die bijna één miljoen mensen kleiner was, waren er 953.000 huishoudens die voldeden aan de definitie (ja, armoede in ons soort landen is een kwestie van definitie) van armoede.
Geëxtrapoleerd naar de huidige omvang van de bevolking zouden dat er 57.000 meer moeten zijn, en dan was het aantal, vergeleken met nu, ruim één miljoen geweest.
Nu zijn er 674.000 arme gezinnen – een krimp van EENDERDE in de loop van tien jaar. Een enorm succes.
ik kan natuurlijk net zo kort door de bocht gaan als de heer de winter door er nu 550.000 huishoudens bij op te tellen, ga ik niet doen.
ze zijn immers niet meegenomen in het onderzoek.
ik beschouw de uitsluiting van eerder genoemde mensen een grove fout in het rapport, het lijkt me ook zinnig om een onderzoek te laten doen naar alle mensen in dit land.
we praten namelijk wel over 1.070.000 individuen die niet gehoord zijn, mensen als jij en ik, met hetzelfde bestaansrecht.
Reactie door rutger — zaterdag 18 november 2006 @ 15.44 uur
[...] Ik zat zojuist dit filmpje te bekijken op het weblog van Jan Marijnissen en toen viel mij onderstaand shot op. [...]
Pingback door Marijnissen humor | Bakkel dot com — zaterdag 18 november 2006 @ 16.06 uur
Ik hoop dat sp wint. Want ik zie het echt niet zitten om weer eens 4 jaar tegen die kop van bak-ellende aan tekijken.Ik vind het niet gek met die bezuinigingen. zeeuwen zijn zuinig.Want hij komt van zeeland.En dan heb je dat. Mensen het is heel erg wat cda en vvd doen. Ze maken de grote man nog rijker en die kunnen best inleven hoor. En die rotte euro’s zijn we mooi ingetrapt met die gekken.Alles is veel duurder geworden. Ze hebben de gulden teken maar een euro teken voor gezet. Maar al bij al HUP SP ZET HEM OP.
IK ZAL DUIMEN EN BIJ DEZE IK STEM DUS NIET OP DIE CDA OF VVD. die koppen komen me strot uit.
groetjes skippy
Reactie door skippy — zaterdag 18 november 2006 @ 20.49 uur
Ja, het gaat goed met al die Balkende ellende om ons heen!!!
Ik ben werkzaam in het onderwijs, of liever gezegd: was. Want vlak voor de zomervakantie wordt je eruit gegooid en dan mag je weer heel veel solliciteren en er is helemaal niet dat beloofde lerarentekort dat ons steeds is voorgespiegeld… Het duurt lang, al die tijd geen werk en het is NIET leuk. Net een jaar van de Pabo en dan deze ellende. En weet je wat nou de grap is? De voorgaande regeringen hebben alles zó ingesteld dat ik, ondanks dat al mijn gegevens bekend zijn bij het UWV, nu nog steeds geen cent heb ontvangen! Dat is dus inmiddels bijna 4 maanden! Ik ben al vanaf augustus aan het lenen bij familie. Ik heb die mazzel, maar velen niet. Pas een bezwaarschrift weer ingediend en geprotesteerd dat het zo lang moet duren, een verzoek om een voorschot ingediend maar nee hoor! Ze proberen mij binnen 13 (!!!!) weken een beslissing te sturen. En ik heb ook twee kleine kinderen, maar omdat ik dus nergens iets krijg kan ik niet eens naar een voedselbank! Letterlijk tussen wal en schip… Wel eens over nagedacht, dat dit toch niet langer zo kan??? Nee, ik hoop echt dat met de SP de zaken wat duidelijker
en vooral sneller geregeld gaan worden; dat zou veel mensen al minder diep laten zinken. Want wat je leent…moet je wel terug betalen, dus ga me nou niet vertellen dat er straks een geldschip binnenkomt alsjeblieft.
Er is gewoon geen instantie die je fatsoenlijk helpen WIL! En dat moet veranderen!
Oja, en die vakantie die ik in de zomer heb als leerkracht, kost mij dus 30% van mijn inkomen (vooropgesteld dat ze me dat nou eindelijk eens gaan betalen, tot nu toe staat mijn inkomen nog steeds op nada, niente, nothing). Ook zo’n grap! Alsof ik het leuk vind dat scholen zo min mogelijk vaste personeelsleden aannemen willen! En dan die regeling “behoud pas afgstudeerden”, die ervoor moet zorgen dat leerkrachten boventallig kunnen worden aangenomen, zodat ze de school, werkwijze en visie in breder zin kunnen leren kennen, in kunnen vallen in alle groepen en op termijn de pensioengerechtigden kunnen gaan vervangen. Ik heb nog GEEN EEN SCHOOL bereid gevonden mij op deze basis aan te nemen. En dat terwijl de school daar op jaarbasis zo’n 35.000 euro subsidie voor krijgt volgens die regeling. Dus ik zou ze amper wat kosten!
Dus nu val ik her en der in als er leerkrachten ziek zijn, maar dan moet je dus een kopie van een salarisstrook inleveren bij je maandopgave voor de WW. En ook in het onderwijs werkt alles dan heel traag; vorig jaar duurde het zelfs 3 maanden voor de eerste betaling daarvandaan binnenkwam. Dus hoe moet ik dan aantonen dat ik heb gewerkt en wat ik heb verdiend? Tja, en als ik het niet meld, loop ik de kans dat alle WW wordt stopgezet, want daar zijn ze wel heel snel mee! Dus ik meld het, maar kan vervolgens niets overleggen. Dit heeft dat als gevolg dat er weer geen geld wordt overgemaakt omdat men “niet kan bepalen” of mijn recht op WW nog bestaat. Nee, het wordt tijd dat met dit soort situaties veel menselijker wordt omgegaan en dat geldt niet alleen voor mij maar voor zeer velen in Nederland.
Jan, zet ‘m op! Mijn stem heb je in ieder geval…
Reactie door Sassebas — zondag 19 november 2006 @ 1.40 uur
Rijker worden rijker???????
Dit is absoluut niet waar. De feiten zijn als volgt:
In 1969 kreeg de top 1% in Nederland nog 11% van het totale verdiende inkomen. Nu is dat 5%. Dit is verreweg het laagste percentage van alle onderzochte landen. Wij leven daarom al in een SP-walhalla.
Het wordt daarom tijd dat wij weer geld gaan teruggeven aan de midden en hoog inkomens! Deze groep is al behoorlijk aangepakt in de afgelopen jaren. De lagere inkomens hebben hiervan al geprofiteerd.
Dus mooie verhalen van SP en Jan maar laten wij de feiten niet verdraaien.
Reactie door Henk — zondag 19 november 2006 @ 9.03 uur
ZEG HENK JIJ HEB ZEKER EEN GOED INKOMEN.MAARJA EENMAAL EEN VREK ALTIJD EEN VREK. IK HOOP VOOR JE DAT JE NOOIT NAAR EEN VOEDSELBANK OF BIJ DE SOCIALEDIENST KOMT TEZITTEN WANT DAN LACH IK. VOLGENS MIJ HEB JIJ NOOIT IETS MEE GEMAAKT MAMA’S KINDJE ZEKER KRIJG ALTIJD ALLES WAAR JIJ OM ZEURT. GROETJES SKIPPY
Reactie door skippy — zondag 19 november 2006 @ 19.41 uur
Henk.
Maar de kloof tussen die 5% en de rest is wel groter geworden, en de minima hebben wel minder te besteden gekregen. Als de midden en hoog inkomens ook minder te besteden hebben gekregen komt dat vooral door de stijgende prijzen (Euro, olie, zorg, energie).
Reactie door peer — zondag 19 november 2006 @ 23.46 uur
In 1969 kreeg de top 1% in Nederland nog 11% van het totale verdiende inkomen. Nu is dat 5%. Dit is verreweg het laagste percentage van alle onderzochte landen. Wij leven daarom al in een SP-walhalla. (Bron: IEX.nl).
Reactie door Truus — maandag 20 november 2006 @ 15.02 uur
Truus dan heb jij niet goed gekeken en kom je met verkeerde cijfers aanzetten? Met opzet? Jij bent wel een echte vvd`er zeg! Oneerlijk tot en met! Maar dan nog er zijn mensen die niet meer rond kunnen komen en naar voedselbanken moeten om zo te kunnen eten..dat is normaal? eigen schuld? Ga maar met modder gooien dat is een teken van geen beschaving en een gebrek aan kennis! Langleve het oppervlakkige leven …
Reactie door cynthia — dinsdag 21 november 2006 @ 12.33 uur
JONGENS BEN BENIEUWD HOOR SPANNING STIJGT AAN TOP.WE DUIMEN DAT DIE BAK-ELLENDE WEER NIET WORD.BAL-ELLEND EN RUTTEN STUREN WE OP EEN BOOTJE NAAR CABOTJA. ZIJN WE GOEDKOOP VANAF. WANT DIE ROT KOPPEN HEB IK GENOEG GEZIEN AL DIE JAREN.JA ALS ZE BIJ DE BELOFTE HOUDEN 3% OPSLAG NAUW WARM AAN BEVOLEN HOOR GAAN WE TOCH WAT VOOR UIT IN 2007.VVD GAAT STEEDS MEER MET ZETELS ACHTER UIT NAUW HOOP DAN MAAR DAT ZE OP NUL KOMEN TE ZITTEN. pAKKEN ZE MAAR HUN EIGEN ZETEL THUIS GOED GENOEG VOOR RUTTEN. EN BAK-ELLENDE MOETEN ZE AL HUN GELD INTREKKEN EN DAN VAN EEN UITKERING ROND LATEN KOMEN. DRAAIEN WE LEKKER DE BOEL OM. mAAR TOCH BETER BOOTJE CABOTJA ENKELE REIS. LANG LEVE DE SP HOERA HOERA HOERA
Reactie door skippy — dinsdag 21 november 2006 @ 13.39 uur
Beste jan, vandaag heb ik op jouw partij gestemd maar je zult kunnen begrijpen dat ik als oud verpleegkundige mijn voorkeurstem aan agnes Kant heb gegeven.
Ik wens jullie veel geluk met de overwinning en hoop Agnes ooit nog eens als minister van volksgezonheid te zien.
Als er iemand is die voor de patienten opkomt dan is zij het wel en daarmee heeft zij mijn hart wel gestolen.
Ik hoop dat jullie ooit nog eens die arrogante CDAers voorbij streven en met de PvdA het land gaan regeren en redden van de ondergang.
mMet veel respect en groeten, Lita.
Reactie door Lita Kurvink — woensdag 22 november 2006 @ 23.48 uur
Elk kabinet had in moeten grijpen.
Werk bij de oude van dagen, zij zeggen:
we hebben er 7 jaren flink van geprofiteerd en nu moet de kraan dicht. Alles kon en mocht. En het is ook logisch als je met geld blijft smijten, (wat het vorige kabinet heeft gedaan, heb ik begrepen van de oudere vandagen) elk kabinet had de kraan dicht moeten draaien deze afgelopen 4 jaren. De plannen en ideeen geweldig, maar niet uitvoerbaar in mijn ogen. De oudere mensen waar ik werk hebben er vrede mee, moeten ook een stap terug doen. Ik hoor ze niet klagen. Dit was te verwachten…
We eten wel een boterham minder wordt er dan gezegd.
En dat de beurs inklapt en de euro ingevoerd wordt, jammer…
Kunnen we niets aan doen.
Geen enkele combinatie van partijen bijelkaar had dit de afgelopen 4 jaar gered met zijn/haar beloftes.
Hadden hun plannen waarschijnlijk niet waar kunnen maken, misschien nu wel..
Wie weet.
En armoede, ja dat is er.
Maar dat is er altijd al geweest.
Alleen het verschil met nu, je krijgt niet meer zoveel toegeschoven, alwel ik nog genoeg om me heen zie, die het wel krijgen van de sociale dienst.
Buurman gehad, werkte: toen kon er niets.
Kwam in de sociale dienst terecht: stond een caravan + auto voor de deur, ging op vakantie deed alles. Voorheen toen hij werkte kon er niets. Dat was de sociale dienst voor het kabinet Balkenende..
En daar is een stop op gezet.
En wij ons toen de tijd maar uit de naad werken, ga ook de sociale maar in.. kan alles, je krijgt alles.
Ik zie mensen om me heen die met geld smijten, terwijl ze niet zoveel hebben.
En de mensen die net boven de minima zitten,(het wel breed hebben) zijn vaak zuiniger op hun geld. Dat is mijn ervaring.
De mensen doen het over het algemeen het zelf.
De kids: heb er 3 op het voorgezet onderwijs zitten, die computer hebben ze echt niet veel nodig, je kunt ook naar de bibliotheek.
Om je huiswerk, verslagen te maken,heel veel studenten doen dat hier bij ons.
En dan al die mobieltjes, verschrikkelijk. Elke keer moet er een nieuwe komen, en maar schulden maken om het beltegoed op te waarderen. Laten ze die rotzooi maar eens aan de kant doen. Dat is luxe…
Of er beter mee om leren te gaan dan dat flut gebel na elkaar toe..
Mijn moeder heeft voorspeld en dat is niet af te geven op de vluchtelingen, want er zijn mensen die echt moeten vluchten en die zijn van harte welkom, voor deze mensen was de gezondheidzorg gratis, computers werden er neer gezet (zelf gezien), worden met de taxi naar de winkel gebracht om boodschappen te doen, ze schaffen autoradio’s aan (die vonden wij te duur)en wij moeten voor al deze dingen werken.
Zij kregen het..Computer konden wij niet aanschaffen.
Mijn moeder zei: je zult zien dat met de jaren alles duurde gaat worden, vooral de gezondheidszorg, het moet tenslotte toch betaald worden, door ons…
En ja, de gezondheidszorg is duur geworden, ik schrik me soms ook rot van de rekeningen.
Ik ben vrouw van 38 jaar (net weduwe) met drie opgroeiende kinderen, pubers.
Werk momenteel 2 ochtends in de week, heb niet veel inkomen, we zijn met meer als de helft gezakt van wat we hadden.
Ik moet ook roeien met de riemen die ik heb.
Mij hoor je niet klagen..
En natuurlijk zijn er mensen die door omstandigheden in de schulden komen en er niets aan kunnen doen, maar als het is opgelost (mijn evaring) dan smijten ze met het geld..en maar klagen, had deze mensen gewaarschuwd, stop ermee over een jaar zit je weer in de problemen.
Maar mensen willen zoveel…luxe om hun heen hebben..
Ik stem weer op de partij waar ik de vorige keer op hebt gestemd, ik vind dat ze het in grote lijnen goed hebben gedaan…
Ze konden soms ook niet anders, denk ik..
En met elke partij is er wel wat..
Ik weet niet of ik het wel allemaal bij het rechte eind heb, maar dit is mijn ervaring in mijn dagelijkse leven, dingen die ik hoor en zie.
Reactie door Caatje — donderdag 23 november 2006 @ 0.02 uur
HARTELIJK GEFELICITEERD MET JOU PARTIJ. iK ZAT OP HET PUNTJE VAN ME STOEL EN MAAR DUIMEN NAUW MIJN ZEGGEN HEBBEN JULLIE HOOR. DUS ZET HUM OP EN LAAT JE NIET KISTEN DOOR BAK-ELLENDE. EN WE HOPEN DAT WE VOOR UIT GAAN IN PLAATS VAN ACHER UIT. WANT DAT BEN IK NU WEL GOED ZAT.MAAR BESTE JAN ZOU ZEGEN LAAT ZIEN DAT JE HET KUNT MIJ ZEGEN HEB JE.
GROETJE EN TOY TOY TOY SKIPPY
Reactie door skippy — donderdag 23 november 2006 @ 0.45 uur
Ik als zwarte schaap van een ‘normaal’ christelijke familie kan verklaren waarom Nederlanders massaal CDA blijven stemmen. Ik zie het voor mijn ogen gebeuren, in de kerkblaadjes staat ‘stem CDA!’, als je de mensen persoonlijke vragen stelt blijken ze allemaal veel socialer dan de standpunten van het CDA, maar de sociale druk van de kerkgemeenschap is van essentieel belang. En het vermogen tot nadenken en het innemen van redelijke beargumentatie is uiteraard bij deze doelgroep vaak in de kinderjaren al stopgezet. Scheiding van kerk en staat? Mag die ‘C’ weg uit het CDA? Zeer suggestief. Sharon. SP GEFELICITEERD!
Reactie door sharon — donderdag 23 november 2006 @ 14.00 uur
Stond bij ons niets in het kerkblaadje,
doet de kerk niet aan, geloof mij..
Reactie door Caatje — donderdag 23 november 2006 @ 23.09 uur
Stond bij ons niets in het kerkblaadje, van stem CDA, niet gezien.
Heb niet gezegd welke partij ik heb gestemd..
Geen CDA misschien SP!!
Reactie door Caatje — donderdag 23 november 2006 @ 23.11 uur
Ht is toch van de zotte. willen ze SP er niet bij betrekken. nauw als dat door ga ga ik NOOIT van ze leven meer STEMMEN. want onze stem geld toch niet.Stelletje huigelaars die cda”s. Moeten we dan weer 4 jaar naar dat rotkop kijken. gelukkig zit er een aan en uit knop op de tv.
GROETJES SKIPPY
Reactie door skippy — vrijdag 24 november 2006 @ 9.40 uur
@ sander
Ik ben volledig arbeidsongeschikt en mijn vriend zit nu al meer dan een jaar in de ziektewet vanwege schouderproblemen,waaraan hij nu eindelijk geopereerd gaat worden.Ons inkomen is geen vetpot beslist niet.We zitten welgeteld net 125 euro boven de bijstandnorm.We hebben geen plasma tv,geen mooie dikke auto en al zeer zeker geen lening.Die krijgen we zowiezo niet omdat we beiden vanuit onze vorige relaties(getrouwd en gescheiden)schulden hebben meegekregen.Die wij dus met ons tweetjes netjes zoveel mogelijk proberen af te lossen van os inkomen.Ja we hebben een pc(een oudje waar we heel blij mee zijn)en internet.We hebben een gecombineerde telefoon/internet pakket,want telefoon zijn we nodig om de huisarts of een spoeddienst te kunnen bellen,want qua gezondheid van mij zijn we daar helaas regelmatig van afhankelijk.Internet is voor mij een manier om toch contact te hebben met mijn familie en vrienden,waarvan de meesten niet dicht bij ons in de buurt wonen.Ja we hebben een auto een oud beestje van 1988 maar die zijn we nodig,want zodra mijn vriend weer hersteld is zal hij toch weer naar zijn werk moeten en op het platteland zijn de busverbindingen niet al te denderend en wat dacht je van de kosten daarvan.We hebben geen luxe en daar kan ik ook heel goed zonder,de enige “luxe” die wij ons dus veroorloven is het internet en de pc.Het is beslist geen vetpot bij ons thuis maar ga niet lopen zeggen doe dan het internet en de pc maar weg,want dan kun je eens een dagje uit met je kids.Weet je wel wat een dagje uit kost?Ook al maak je het zo goedkoop mogelijk,je bent toch al gauw een euro of 25 kwijt.
@ Ikke
Jij zegt mensen met schulden vragen erom.Nou ik kan je verzekeren dat ik beslist niet om de schulden gevraagt heb en mijn vriend ook niet.Je kunt ook buiten je schuld om in de schulden raken.Zoals in ons geval dus.Roep niet dat soort dingen terwijl je bij de meeste mensen niet eens weet hoe ze in de schulden zijn gekomen.
Reken maar eens uit hoeveel alles duurder is geworden per maand,dan wil je nog wel eens schrikken.Alleen al voor ons ziekenfonds betaal ik al het dubbele van wat ik vorig jaar betaalde en dat per maand.Huur is gestegen,de energienota is gestegen dus tel uit je winst.
We redden het allemaal net met de hakken over de sloot,maar of dat volgend jaar ook nog zo is waag ik te betwijfelen.
@ Belfi
Jij zegt Nederland betaald naar koopkracht de hoogste uitkeringen ter wereld.Dat mag wel zo zijn,maar wij betalen ook veel meer belasting volgens mij dan in de meeste andere landen.En ik kan je verzekeren dat 30% van je inkomen verliezen omdat je volledig arbeidsongeschikt ben geraakt(waar je zelf niet om hebt gevraagd) een flinke tegenvaller is die er flink inhakt.
Overal wordt op bezuinigt in Nederland,op de zorg,op de uitkeringen en ga zo maar door.Maar wanneer wordt er eens bezuinigt op de hoogste inkomens want daar hoor je de regering niet over.Of de topmensen die weer eens dikke vette bonussen bovenop hun loon krijgen terwijl de minima en degenen net erboven eens weer flink de broekriem moesten aanhalen.Voedselbanken in Nederland,de regering moet zich schamen dat dat soort dingen in een land als het onze nodig is.
Dus inderdaad ja het is tijd voor een regering die eens wat socialer gaat denken en dan niet naar de rijkeren maar naar de armeren,want die zijn het nodig.
Groetjes Fina.
Reactie door Fina — zaterdag 25 november 2006 @ 12.45 uur
oke ik wil toch wel ff kwijt dat die kut regeltjes afschaffen wat met scholen te maken heb want ik heb eenzoontje van 9 jaar waar nu maar mee gegooit wordt van de ene plek naar de ander in een paar maanden heeft hij al 3 scholen gezien en nu zit hij niet eens op school maar bij de stichting herstart wat ook maar voor 13 weken is en waar hij eigenlijk nu naartoe zou moeten is naar het kurium een psychische dagopvang doordat hij te veel heeft meegemaakt in zijn eerste 5 levensjaren maar ja dat kan ook niet want daar staat een wachtlijst van een jaar je loopt dus kortom telkens met je snuit tegen een muur van burocratie op dus laat de sp het maar waar maken ik stem op hun want hier wordt je echt gek van
en als de mensen die kinderen hebben slim zijn en niet net als mij in de problemen willen komen met de scholen moeten ze echt op de sp gaan stemmen
Reactie door ikke — zondag 3 december 2006 @ 14.14 uur
NA LANGDURIGE WAO en betaald en onbetaald werk voor en met langdurige werkloze jongeren en na als pensionado in Azie.
1. een uitkering is een noodzakelijk kwaad maar voor sommigen langdurige door de arbeiders betaalde vakantie.
2. Het kapitalisme heeft meer plezier van zielige bijstandstrekkers dan bewuste arbeiders.
3. Werken al dan niet vrywillig of betaald
en zo een socialistischer samenleving opbouwen.
4.waarom is er nog woningnood terwijl duizenden mensen thuis zitten???
5. Als je gezond bent en je hebt geen werk doe dan vrywillgers werk of leer een vak.
Reactie door richard visser — maandag 4 december 2006 @ 6.23 uur
Als men nagaat dat heel veel hoge inkomens duizenden euries aan belastingterugaven krijgen van de belasting door middel van handige kapitaalboekhoudingen en alle lage inkomens niets maar dan ook vrijwel nada terugkrijgen. Is het dan gewoon niet beter de hele belastingteruggave voor alle inkomens af te schaffen en dat geld te storten in algemeen socialevoorzieningen als gezondheidzorg, onderwijs en arbeid?? Het is per slot van rekening gemeenschapsgeld in EERSTE ZIN.
Reactie door Servan Schreiber — woensdag 6 december 2006 @ 18.53 uur
Als Balkenende beweert dat de voedselbanken zijn ontstaan onder paars dan heeft hij gelijk.
Maar is het niet zo dat onder de 3 kabinetten Balkenende er een explosieve groei van de voedselbanken is ontstaan?
Als nederland wil doorgaan onder Balkenende zullen de verschillen tussen arm en rijk niet alleen groter, maar ook scherper worden.
Hoezo een sociaal CDA.?
Reactie door Jan — maandag 11 december 2006 @ 13.16 uur
Mensen, de armoedegrens is onder Balkenende bijgesteld. Dat betekent dat iemand die eerst arm was als hij maar 1 brood kon kopen, nu pas arm is als hij nog maar een half brood kan kopen. Degene die nu nog een brood kan kopen mag dus niet meer zeuren want die is officieel niet arm meer. Werken met de cijfers heet dat. Goochelen noem ik het.Het gebeurt te pas en te onpas maar er wordt weinig ruchtbaarheid aan gegeven. In kranten vind u het onder de kleine berichtjes.
Vroeger waren er 2 soorten arm: arm en straatarm. Onder het beleid van JP is de eerste soort bijna uitgestorven.
Reactie door G. — dinsdag 12 december 2006 @ 4.40 uur
Henk, eigenljk moet ik niet eens reageren op zo een hoop dommigheid, maar omdat je bljkbaar niet weet waarover je het hebt kon ik het toch niet laten.
Het aantal miljonairs in dit land is explosief gestegen in dezelfde tijd dat heel veel mensen rond probeerden te komen met steeds minder geld. Mijn ex is ondernemer en ook miljonair, en ik kan je vertellen dat van wat jij hierboven verteld niets maar dan ook helemaal niets klopt.
Reactie door G. — dinsdag 12 december 2006 @ 4.56 uur