Dit opinie-artikel verscheen dinsdag 23 augustus in NRC Handelsblad.
Als het kabinet onze arbeidsvoorwaarden serieus neemt verheft het zijn stem in Europa om de uitbuiting van Polen en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt te stoppen, vinden Jan Marijnissen en Paul Ulenbelt.
De toestroom van Polen op de arbeidsmarkt werkt ontwrichtend: de Polen worden uitgebuit, Nederlandse werknemers worden verdrongen, en kleine ondernemingen en zelfstandigen worden uit de markt geduwd. Het kabinet moet beseffen dat het `nee’ tegen de Europese Grondwet ook een `nee’ was tegen de ongebreidelde liberalisering van de internationale arbeidsmarkt en de oneerlijke concurrentie die daar het gevolg van is.
Een aannemer heeft tekeningen en een offerte gemaakt voor de verbouwing van een woonhuis in Leiden. Na drie maanden heeft hij nog geen reactie en als hij poolshoogte gaat nemen, ziet hij vijf Polen aan de hand van zijn tekeningen het werk uitvoeren.
Een transportbedrijf in Oss heeft een personeelsstop voor Nederlandse chauffeurs, maar heeft in zes jaar tijd wel 1.100 Poolse chauffeurs in dienst genomen, want een Nederlandse chauffeur kost hem 3.600 euro per maand en een Pool de helft. Een tuinbouwbedrijf op Texel betaalt 30 Polen 200 euro per maand, eenvijfde van ons minimumloon.
Polen kunnen hier gerust werken, maar dan wel volgens de Nederlandse wetten en regels, want deze zijn geen belemmeringen voor een gezonde arbeidsmarkt, maar noodzakelijke voorwaarden hiervoor. Het kabinet moet de huidige ontwrichting stoppen en de negatieve gevolgen van de Europese liberalisering van de arbeidsmarkt inperken door vast te houden aan de bestaande wetten, regels en afspraken. Eerste belangrijke stappen zijn overheidstoezicht op naleving van CAO’s, een vergunningenstelsel voor uitzendbureaus en gemeentelijke controle op wie de verbouwingen uitvoert waarvoor vergunning is verleend.
Polen willen lange dagen maken tegen lage lonen en houden het rustig een half jaar vol op een camping. Dat is begrijpelijk: de werkloosheid in Polen bedraagt 20 procent, en onder jongeren is dat 40 procent en een uurloon van 1 euro is in Polen normaal.
Het kabinet verwachtte dat de toestroom vanuit Polen beperkt zou blijven en in de hand kon worden gehouden met behulp van tewerkstellingsvergunningen. Dat bleek niet het geval. Van mei tot oktober 2004 werden meer dan 25.000 tewerkstellingsvergunningen verleend aan Oost-Europeanen, merendeels Polen. Een tewerkstellingsvergunning is nodig voor mensen die alleen een Pools paspoort hebben en bij een Nederlandse werkgever of uitzendbureau aan de slag willen.
Er is echter ook een grote groep Polen die tevens de beschikking heeft over een Duits paspoort en zij kunnen door het vrije verkeer van werknemers in de EU gaan en staan waar ze willen. In westelijk Polen zijn zo’n 100 Nederlandse uitzendbureaus actief voor de tuinbouw en inpakwerk, en inmiddels ook voor de bouw. Zij werven timmerlieden, loodgieters, stukadoors en elektriciens.
En ongeacht hun paspoort kunnen álle Polen zich in Nederland vrijelijk aanbieden als zelfstandige. Volgens schattingen van de Raad voor Werk en Inkomen waren in 2004 tussen de 29.000 en 53.000 Polen werkzaam in ons land en dat aantal groeit rap.
Om paal en perk te stellen aan illegale arbeid door Polen en anderen zijn de boetes verhoogd: 4.000 euro per werknemer voor een particulier en het dubbele voor een bedrijf. Het lijkt een ferme aanpak, maar het haalt niks uit. De boete is te laag in vergelijking met de winst die kan worden behaald en ook de pakkans is nog steeds zeer gering. Het kabinet gaat onze CAO’s ook van toepassing verklaren op buitenlandse bedrijven die in Nederland actief zijn. In de bouw was dat al zo.
Een Pools uitzendbureau is straks dus gehouden aan de Uitzend-CAO. Maar de uitzendbureaus die `gespecialiseerd’ zijn in Polen, hebben een sluipweg gevonden om de Uitzend-CAO te ontduiken. Ongeveer dertig van deze bureaus zijn sinds maart 2004 verenigd in de Vereniging van Internationale Arbeidsbemiddelaars (VIA). Deze club heeft een jaar later een ,,CAO Arbeidsbemiddeling buitenlandse werknemers” afgesloten met de Landelijke Bedrijfsorganisatie Verkeer, een onbekende en onduidelijke organisatie die zich vakbond noemt.
De CAO zou moeten gelden voor 30.000 buitenlandse arbeiders en stelt dat het nettoloon gelijk moet zijn aan lonen die vaste werknemers in het bedrijf verdienen, maar dat er zaken van kunnen worden afgetrokken zoals huisvestingskosten, autokosten, woon-werkverkeer, vervoer van en naar het land van herkomst, ziektekosten. Voor pensioenen is niets geregeld en belasting en premies worden in Polen betaald. Dat is geen Uitzend- maar een uitbuit-CAO. De VIA heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om dispensatie van de Uitzend-CAO gevraagd, zodat ze deze uitbuit-CAO kunnen doorzetten.
De VVD wil met Bolkesteins dienstenrichtlijn de Europese arbeidsmarkt liberaliseren, waardoor de lonen in Nederland verder onder druk komen te staan, en we in heel Europa rondtrekkende paria’s krijgen. Inmiddels doen nu Oekraïeners het laagstbetaalde werk in Polen. De VVD in de Tweede Kamer wil niet dat voor buitenlandse bedrijven die in Nederland werken onze CAO’s gelden, zij hebben liever dat Nederlandse werknemers `stevig’ beconcurreerd kunnen worden op loonkosten.
`Otto Werkt’ is één van de grootste leden van de VIA. In haar Raad van Advies zitten onder anderen VVD-coryfeeën Hans Wiegel en Frank de Grave. De liberale `godfather’ Wiegel helpt dus om een uitbuit-CAO in elkaar te timmeren die de wens van de meerderheid van de Kamer onderuithaalt. VVD-staatssecretaris Van Hoof zou vervolgens de dispensatie moeten verlenen. Dit is een goed gecoördineerde aanval van de liberalen op de lonen, rechten en bescherming van Nederlandse werknemers en kleine ondernemers en zelfstandigen. Als het kabinet onze arbeidsvoorwaarden serieus neemt, slaat het deze aanval af en verheft het zijn stem in Europa om de uitbuiting van Polen en oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt te stoppen.
De EU wil dat Nederland zijn systeem van tewerkstellingsvergunningen voor buitenlanders opheft. Het kabinet gehoorzaamt gedwee en wil slechts een slappe meldingsplicht invoeren. Als we niets doen en in 2011 alle grenzen opengaan, is de ramp niet te overzien.
128 reacties
Ja wat we hadden voorspelt wordt praktijk waarheid.
Reactie door e.krul — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.13 uur
Voss logistics heeft al 35% Polen in dienst. Da’s leuk voor die Polen maar betekend dat er 35% Nederlandse schauffeurs geen werk hebben. En dit is nogmaar het begin.
Reactie door Gandalf — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.31 uur
http://www.sargasso.nl/?p=1210 een zeer goed en verheldered verhaal
Reactie door berty — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.33 uur
Hallo Jan,
Het is weer precies als ten tijde van de V.O.C., die door uitbuiting van economisch zwakkeren haar eigen doel nastreefde. (rijkdom voor de kapitalisten).
Is dit nu ook weer het doel van de mensheid? Een doel waar wij allemaal meer of minder aan meewerken, geleid door ons eigen ego???
Groet
Amita
Reactie door Amita — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.50 uur
Wat nu? “eigen werknemers eerst”?
Alle mensen zijn toch gelijk(waardig)?
En dan kom je op het vlak van de werkgevers en werknemers en dat in combi. met afkomst en wat is men gewend, aan salaris.
Wel als je bijv. 6 maanden in Polen bent, dan is je 48.000 euro dus meer waard dan in NL 12 maanden lang.
De SP en andere partijen rennen dan ook achter de verkeerde afleding aan.
Waarom gaat het china nog goed?
Wat was de ENORME fout de leerscholen te sluiten áan fabriek’?
AIQ, vraag de econoom er maar na.
Echter, wat nu gaande is, en in deze topic tot mijn verbazing ook binnen de SP, is het steeds sneller rennen en harder roepen om compensatie.
Die compensatie bestaat uit “meer geld”
En dat is een negatieve spiraal waar we vanaf moeten. (net als van de EURO).
Iedereen kan doen wat ie doet, heeft recht op alle basis fasciliteiten, kosten plafonds aan alle producten en desnoods een variabel loon (ipv inflatie correctie)
Meer, meer, meer is niets oplossend, ja waarde-oplossend.
SF, toekomstmuziek?
Nee hoor, waar een wil is is een weg.
Nu blaft men gewoon tegen de verkeerde en aangewezen bomen.
Het tij dient werkelijk gekeerd te worden, oftewel de werksalarisbasis rechten verbeterd. Dat kan je niet in salaris uitdrukken, sterker dat zou de boel verder ontwrichten.
Een anders systeem dus? Ja en nee.
Wel een veranderd systeem.
Bijv. 80% van je inkomen dekt alle kosten, 20% moet zat zijn voor de standaard luxe van uit eten, uit gaan, sport, tv, wasmachine e.d.
Maar de pest is, dit werkt altijd top-down in beginsel en die lui geven niks op, die willen meer meer meer.
Zoals veel mensen redeneren: het leven kost meer, dat los ik op door het werk neer te leggen en meer geld te eisen. Ik noem dat inmiddels toch echt kleuterschool groep 1 en 2 denken, op termijn dan.
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.55 uur
“Iedereen kan doen wat ie doet, heeft recht op alle basis fasciliteiten, kosten plafonds aan alle producten en desnoods een variabel loon (ipv inflatie correctie)”
Idem voor de prijs van huur (0 procent is al te veel verhoging) brood, en andere basaal noodzakelijke dingen, maar ook tegen woekerwinsten op wat dan ook.
Met andere woorden, je inzet is altijd gelijk beloond. l zou je 1000 euro pm verdienen, waar het eerst 2000 was, je huur, verzekering e.d. zijn flexibel.
Zo kom je altijd uit. Op het eerste gezicht lijkt het te simpel, maar het kan echt.
Stel dat 5 jaar terug de producenten en middenstand de prijzen hadden bevroren of niet stelselmatig te erg verhoogd hadden. Velen waren dan nu nog in business.
Je kan de taart maar 1 keer uit- en verdelen……
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.00 uur
5. “Wel als je bijv. 6 maanden in Polen bent, dan is je 48.000 euro dus meer waard dan in NL 12 maanden lang.”
Dit klopt niet Barend. In Polen is zijn eten, kleding en huisvesting nagenoeg even duur als in Nederland. De Polen moeten hierdoor met hele families in kleine flatjes wonen. Dit is ook de reden dat je nu alweer Polen terug ziet keren naar het eigen vaderland, als ze daar namelijk een baan kunnen krijgen, kunnen ze de hoge huren delen. De ratrace to the bottom is niet meer te stoppen, ondanks het NEE. Een revolutie is denk ik de enige weg, anders winnen we het nooit van de kapitalisten.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.18 uur
en wat krijg je door dit eu/en regerings gedonder,rotzooi
banden lek steken polen,vernieling van auto’s bedrijgingen polen,vechtpartijen,met polen,
maarja als dat is wat de regering wil,dan heeft het mijn zegening.
Reactie door ad — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.30 uur
8. Inderdaad, dit gaat leiden tot rassenhaat daar kan je op wachten. Ik verdenk ze ervan dat dit een internationale neo-conservatieve, liberale opzettelijke koers is. Het verdeel en heers principe, als het gepeupel zich maar tegen elkaar richt, blijven ze van de kapitalisten af. Ik ken veel mensen uit de transportsector, die hebben het nu al over ” die kut Polen.”
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.38 uur
@ 7,8,9 Goed, foute aanname van mij dan, als Polen net zo duur als Nederland is.
Echter kun je de pool kwalijk nemen dat hij of zij hier werken wil? Lijkt me niet.
Pak dus niet ‘de boodschapper’ aan, maar diens heren.
Zou jij niet hetzelfde doen als je met vergelijkbare situatie in belgie meer kan verdienen dan hier?
Immers, men roept om meer geld, omdat dat geld nodig is.
En dat denken leidt ons linea recta naar een modern jaren ’30 scenario / crisis.
Top-down moet inleveren en de ondernemers en producenten met minder winst genoegen nemen, desnoods een jaar of 2 kiet draaien.
(Veel kleinere ondernemers doen de stap terug al al ‘gedwongen’.
Die snappen het: minder verdienen is de enige manier om het uit te houden.
Die ondernemers zien dat hun klanten namelijk top-down uitgeperst worden (verzekeringen, woonlasten, belasting, gas water licht etc.) En wat elders aan euro’s uitgegeven wordt, dat komt per definitie al niet meer bij die of die ondernemer terecht.
Zo kan een geheel vrije markt, dus echt goedkoop concurrerende, en niet ons lobby-polder-karteletjes-afspraken-model, helemaal niet, dan zou er maar 1 bedrijf overblijven op de lange duur…
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.47 uur
Dit zegt Aad Buller van Forsag ( ondernemingorg. Van schilders) over de enorme werkloosheid onder schilders: Poolse arbeiders verschijnen steeds vaker op de schildersmarkt. Je kunt je afvragen of de Nederlandse schilders niet de duur zijn.!
Koren op de molen van de neo-liberalen!
Reactie door Gandalf — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.52 uur
@ Barend (!0):
Het gaat helemaal niet om het aanpakken van de Polen als zodanig, maar om het beleid van het Nederlandse kabinet!
Ziehier de resultaten van de Heilige Vrije Markt van de neo-liberalen. Water zoekt het laagste punt op. Zo ook het vuile badwater van dit kabinet, dat tegelijkertijd het kind weggooit.
Reactie door Olav Meijer — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.14 uur
12. even wat anders, wat ik niet kan laten lopen.
Net een half uur met het uwv aan de telefoon gezeten, want mijn centjes zijn niet overgemaakt. Wat blijkt het uwv Hilversum heeft eventjes Utrecht en Flevoland erbij gekregen, ze hadden Noord-Holland al. Ze kunnen blijkbaar het werk niet aan, want je kunt niet eens iemand aan de telefoon krijgen. Kotsziek wordt ik ervan, want nu kan ik mijn huur niet betalen. Wat mij betreft mag er een bom op dit kabinet, ik trek dit niet meer.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.16 uur
@Barend: wat een volstrekte nonsens, als je beweert dat de Polen hier aangevallen. Het is, om eens een oud begrip te gebruiken, “het systeem” dat hier bekritiseerd wordt, en terecht. Ook de Polen hebben er belang bij dat er paal en perk wordt gesteld aan de “liberalisering” van de arbeidsmarkt, want ook zij zullen in de toekomst geconfronteerd worden met nòg goedkopere arbeidskrachten, als er niks veranderd.
Maar goed, van iemand die “eigen werknemers eerst” roept, en ene EZ uitgebreid aan het woord laat om de SP in extreem-rechtse hoek te duwen (hoezo paranoïde), valt zoiets waarschijnlijk te verwachten. Al ben ik het wel met opmerkingen op je site over de weblogs van JM en AM eens, maar dat is een ander onderwerp.
Reactie door Johnito — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.18 uur
Voor een passende aanpak en oplossing van bovenvermelde problemen misschien toch maar weer even naar Brazilie ?
Reactie door Criticus — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.32 uur
@12 en 14 De ironie ontgaat kennelijk deze en gene.
Die ironie is in deze dat we het dus eens zijn. Ik voel mij nu wel even onbegrepen! :)
Wat de polen betreft, iemand schreef dat men ze al kut polen noemt. Echter die mensen werken hier, zij maken het systeem niet.(ze maken het systeem (EU o.a.) wel mede moeglijk, maar kunnen we hen dat kwalijk nemen?)
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.33 uur
Ik heb een uitzendbureau met Poolse uitzendkrachten. Wij zijn ook lid van de Via. Ten eerste wil ik opmerken: Indien u een opinie stuk schrijft moet u zich wel op een juiste manier informeren omtrent bepaalde gang van zaken. U schrijft dat de belasting en premies in Polen worden betaald. Dit is absoluut niet waar en pertiment onjuist. Ten tweede noemt u de via-cao een uitbuit-cao. Ik ben van mening dat mijn Poolse uitzendkrachten een beter netto salaris hebben dan hun Nederlandse collega’s, omdat zij gratis huisvesting hebben en in een auto van ons bedrijf rijden. Het heeft niets met uitbuiten te maken, eerder een voordeel voor de Poolse uitzendkrachten, die de moeite nemen om stad en land te verlaten om hier een inkomen te verdienen. Ten aanzien van Pensioenen wordt de pensioenvoorziening volgens de ABU gevolgd, dus deze opmerking raakt ook kant nog wal. Het enige nadeel van de Poolse uitzendkrachten is dat zij niet in aanmerking komen voor de AOW omdat zij niet ingeschreven staan in Nederland. Echter hieraan kan ik op dit moment niets betekenen voor onze buitenlandse uitzendkrachten.
Reactie door Olaf Smit — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.40 uur
Zo Jan,is dat even een koekje van eigen deeg…….
Reactie door Pontius Maximus — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.46 uur
@13.Kaatje : Ga gewoon iets nuttigs doen i.p.v.jammersessies.
Reactie door Pontius Maximus — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.48 uur
Het tegen elkaar uitspelen van Polen, Hollanders, Duitsers etc. was voor mij de hoofdreden NEE te stemmen tegen de Europese Grondwet. Helaas komt mijn angst uit, namelijk het zg, Vrije Marktsysteem, lees het Kapitalisme zet mensen tegen elkaar op, doet de sociale zekerheid nog verder verkruimelen en Europa verwordt op deze wijze tot een soort Verenigde Staten van Europa. We weten, hoe het in de echte VS is gesteld met de sociale voorzieningen. het idee aleen al.. Jan, ik sta achter je betoog
Reactie door Hans Stoop — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.49 uur
16. Barend, even goed lezen. Dat kut Polen wordt veroorzaakt door de overheid, niet door de Polen.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.54 uur
door mijn vakkennis (zelfstandige )kan ik mijn zaak nog draaiende houden .maar het kabinet steunt het witwassen van crimineel verkregen geld door geen tot weinig controle uit te oefen op bedrijven die zich vestigen .groente boeren ,horeca,auto(poets)bedrijven ,vastgoedbedrijven, boeren /tuinders deze bedrijven maken zich op grote schaal schuldig aan uitbuiting van zowel buitenlandse en nederlandse werknemers .ook de vakbonden (op enkele lovenswaardige iniatieven van plaatselijke afd na )hullen zich in stilzwijgen .het is hier colombia aan de maas !!!!!. willen we nog een toekomst opbouwen voor onze kinderen dan zullen we er met zijn allen tegenaan moeten om dit kabinet weg te krijgen .dus kom naar den haag 24 sep http://www.keerhettij.nl
Reactie door texas henkie — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.56 uur
19. Ga zelf iets nuttigs doen triesteling. Ik mag best even jammeren als het leven me zuur wordt gemaakt. Begin zelf een weblog als het je niet bevalt.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.57 uur
@21 dat zei ik gelijk al ‘schiet niet de boodschapper neer’.
Is het die polen hun schuld? (nee)
Zou jij hetzelfde doen, wellicht wel?
De polen zijn het systeem niet.. enz.
Dus waar jij uithaalt dat ik de polen ergens schuld van geef (anders dan ook een EU regering gekozen te hebben blijkbaar) is mij een raadsel.
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.01 uur
Als het nog even zo door gaat begin ik mijn eigen land !
Reactie door Don — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.01 uur
olaf smit (17)zet die via – cao even op internet en vertel even waar en hoe die polen hier wonen .dan ik ikzelf beoordelen of het zogoed geregeld is voor die mensen .
Reactie door texas henkie — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.02 uur
24 wat ik bedoelde is dat jij aangaf dat het aan de overheid lag en niet aan de Polen, maar dat was voor iedereen al duidelijk. Gewoon een misverstand dus.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.05 uur
17 Olaf Smit, de barmhartige sameritaan die het beste voorheeft met de Polen. Ze zouden netto een beter salaris overhouden dan de Nederlandse werknemers. Laat me toch niet lachen! En mensen in een tent douwen of op een brits in een hooischuur, ga je schamen!
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.09 uur
kaatje beter even jammeren,dan wat meneer?? max doet,met zijn vvd/cda streken
Reactie door ad — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.11 uur
Dit is gewoon een taktisch spelletje van de meneertjes om de slavenloontjes van de gewone arbeider zo laag mogelijk te houden en te krijgen.
Als wij zogenaamd te duur zijn en te veel verdienen, waarom is dat bij hun zelf dan nooit het geval. Zij zijn nooit te duur, of verdienen te veel. Kunnen zij niet goedkoper werken?. Tuurlijk wel, maar dat staat altijd nooit ter discussie, nu niet en over 50 jaar nog niet, daar rust een enorm taboe op.Ik heb het al vaker gezegd, alles wordt tegen elkaar uitgespeeld of tegen elkaar opgehitst, en zij kijken rijkhalsend toe hoe het finacieel voor hun weer goed uitpakt als lachende derde. In Duitsland had je het ook al dat Duitse jongeren een klere hekel aan buitenlandse werkers kregen omdat die de baan van hun vader overgenome(ingepikt) hadden omdat zij goedkoper waren. En de duitse vader, daar was geen werk meer voor (te duur). Zoals Ad en Kaatje al aangaven, gaat dit inderdaad leiden tot rassenhaat. Ik vindt dit ook uitlokking en stimulering van meneer tot rassenhaat. Want op deze manier ziet de eigenlijke bewoner van dat land zich bedreigd in z’n bestaan en toekomst,(z’n baan) en zal dat natuurlijk gaan verdedigen. Het gaat meneer maar om één ding, spotgoedkoop produceren en peperduur verkopen, en met de mens als tussenproduct. Het loon dient voor iedereen gelijk te zijn,(in dezelfde tak van beroep) want dan loont het zich niet voor meneer de werkgever om een pool of een andere buitenlander te verkiezen boven een nederlander. Op deze manier stellen ze alles in het werk om onze slavenloontjes maar onderuit te krijgen en hier wordt straks door hun weer behoorlijk op doorgehamerd en doorgezeikt. Gaan we weer meer van horen, dat we weer te duur zijn, is niet de eerste keer. Ik hoor de ego’s nu al in mijn hoofd, jullie zijn te duur, duur, duur. Laten deze minimaterorristen zich eerst maar eens in de eigen buidel grijpen. Want dit zijn de echte terorristen van Nederland met hun ziekelijke terreur naar de gewone arbeider en minima. Want deze terorristische aanslagen die op onze portomonee wordt gepleegd zijn werkelijk moordend en letterlijk levensbedreigend. Ze hebben voor ons werkenden straks maar één regel, motto en boodschap waar we ons dienen te houden, het moet goedkoper, goedkoop, en aan het eind het liefst gratis aan het werk. Laat je niet de markt uit prijzen, maar laat je ook niet ophitsen tegen andere mensen.
Ps: Wie weet nog een leuke naam voor deze minimaterorristen,(geen hofstadgroep, want die hebben we al) zelf noemen ze zich de regering. Moet beter kunnen!.
Reactie door The Scarlet Pimpernel. — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.13 uur
@29: Al Minimah?
Reactie door Johnito — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.21 uur
@29 The Scarlet Pimpernel jouw nickname verwijst naar een karakter die de adel en onschuldigen in de franse revolutie hielp.
Een soort superheld uit die tijd.
Echter minimaterroristen? Is iemand in de USA met een bord om: ‘will work for food’ ook een minima terrorist?
Nee, jij bedoelt de ‘wekgever’ die zo goedkoop mogelijk zijn AIQ wil hebben.
Niks mis mee, opzich….
Het gaat mis (nu dus al) als de overheid geen rem en grenzen stelt aan de over-winsten. Als een gemiddeld inkomen te weinig is, en mensen daaronder al de weg naar de voedselbank gaan vragen omdat ze denken er weldra van afhankelijk te zijn.
Maar ff 1 ding, veel is te duur, daarmee werd ook de NLer duur, want EURO. We hadden er steeds meer daarvan van nodig voor de minimale leefgewoonten.
Simpel gevolg: geld ontwaarding.
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.38 uur
17,het gaat er om dat de nl bouwvakker thuis!!!! zit en er een pool voor geplaatst is, a 7-8 eurie,wij moeten hier minstens 14 eurie verdienen om te leven,
en dat de netto lonen in uitzendbureau wat hoger liggen is dacht ik omdat ze bepaalde premies niet hoeven te betalen,maar brutto scheelt het 1-2 euro per uur,op een normaal nl loon.
waneer dringt het een keer door dat de pool de plaats inneemt van een nl,er.
het had moeten zijn,
geen buitenlanders !! waar nl,ers voor in de ww geschopt worden,DIE DUS WEL WERKEN WILLEN,
wij willen werken maar wat deze klugt van een regering wil is de nl,dwingen minder te gaan verdienen,(en zelf hun eigen uitkering verhogen,30%)dus laten ze laagbetaalde mensen toe,en dwingen ons te werken voor een flut bedrag.WANDT NAAR 2(wintermaanden) MAANDEN KRIJG JE AL TE HOREN ZOU JE NIET EENS AAN ANDER WERK GAAN DENKEN,
dus bandenleksteken/vernielingen auto. en vechten en haad is al wat overblijft,dat wil de eu/vvd/c?da,en dat begint al langzamer hand,en wordt vanzelf erger,
mijn zegen hebben ze,ga vooral zo door eu/vvd/c?da,en het loopt vanzelf uit de klauwen,
en de rekening wordt dan bij jullie neergelegt,(vluchten naar engeland is er dan niet bij.)kl#$^%zakken
Reactie door ad — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.47 uur
@17
Gratis huisvesting van je baas, gratis in de auto van je baas? En een hoger loon? Wie gelooft het. Olaf Smit moet de uitbuit CAO van de VIA maar eens nalezen. Artikel 16 zegt dat huisvestingskosten, autokosten, kosten voor beschikbaarheid van de werkgever (?!), bank (!?), belastingdienst (!?) met het nettoloon verrekend mogen worden. Over pensioenen is niets geregeld in de CAO. En dat je buiten werktijd moet gedragen als vertegenwoordiger van de werkgever (art 9)stat ook in deze CAO.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.48 uur
@17
En, Waarom heb je dispensatie van de uitzend-CAO nodig? Om je mensen meer te betalen hoeft dat niet. Wel als de arbeidsvoorwaarden negatief afwijken.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.53 uur
Nog een groot voordeel voor de Polen ze hoeven geen contributie te betalen bij de vakbond FNV en worden wel prima geholpen,dat is voor de echte leden wel eens anders.
Of een reclame stuntje van het FNV voor al die Polen die naar nederland gaan komen.
Misschien een betere markt dan al die nederlanders die er dan uit geschopt zijn.
Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.55 uur
25. Ik wil mij alleen op feiten richten. Indien de heer Marijnissen een verhaal schrijft moet hij wel de waarheid vertellen. Dit mag je van een oprechte politici verwachten. Ten aanzien van de huisvesting wil ik nog wel iets zeggen. Wij hebben met name gehuurde huizen, waarmen verblijft met 6-8 personen. Maximaal 2 personen op een slaapkamer. Daarnaast hebben wij enkele vakantiewoningen.
Reactie door Olaf Smit — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.55 uur
@33 het blijft een gegeven dat die mensen stad en land verlaten om hier te werken. Ik weet te weinig van polen, maar als het er net zo duur is als hier? wat schieten ze er mee op dan?
Kennelijk is de uitkering daar lager dan dat ze hier verdienen.
Hoe dan ook, er zijn altijd redenen dat mensen keuzes maken: de polen die hier komen werken, de werkgevers die polen liever aannemen boven NLers, etc.
Zaak is, hoe richten we die vreemde maatschappelijke lokale kromtrekkingen in zodat het allemaal weer recht gaat liggen?
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.57 uur
Het is allemaal een kwestie van tegen-polen…
Reactie door Kees — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.02 uur
Het is te gek voor woorden dat er werklozen in Nederland zijn terwijl de Polen bij bosjes binnenkomen. Ik stel daarom ook een afschaffing van de uitkeringen voor. Worden al die zogenaamde werklozen eindelijk eens geprikkeld om te gaan werken.
De echte stakkers moeten dan maar op liefdadigheid rekenen.
Reactie door McCarthy — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.10 uur
…zou het niet mogelijk zijn om o.a. seizoens-arbeid die over het hele jaar plaatsvind te koppelen in één baan die perspectief biedt voor een váste baan voor nederlandse werklozen?. En dan bedoel ik niet de kort-verband contractjes maar gewoon een contract voor onbepaalde tijd waarin de werkzaamheden wisselen naar gelang behoefte of seizoen? Of is dat er al?…zomaar suggestie/vraag.
Reactie door Kees — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.12 uur
Het beste zou uiteraard zijn als de overheid zich wat minder bemoeide met de arbeidsmarkt en het liet bij een naleving van arbo-regels.
Dus geen
- dwingende CAOs
- minimumlonen (maakt mensen werkloos, zorgt ervoor dat mensen weggepest worden)
- gedwongen pensioen premies voor anderen (wat een demotivator zeg).
Veel ellende in dit land komt door een overheid die zich met te VEEL zaken bemoeit (geheel in socialistische traditie) ipv te WEINIG (zoals liberalen zoals ik het graag zien).
Als dit land niet gauw haar socialistische veren afschudt emigreer ik naar een ander land, bekijken ze het hier maar, ik ga niet werken voor linkse idealen. Ik haat het!!!
Reactie door McCarthy — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.18 uur
39. Je begrijpt er helemaal niets van. De werkgevers willen de Nederlandse werklozen niet hebben.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.20 uur
@17 Olaf jouw verhaal laat, mij althans, zien dat dit 1 van de EU gevaren is voor de burgers en slechts de werkgevers weer voordelen bieden kan.
Je schreef verder: “Ik ben van mening”
Veilige ‘stellingname’, iets menen….
“dat mijn Poolse uitzendkrachten een beter netto salaris hebben dan hun Nederlandse collega’s,”
Dat hebben ze niet, geef je indirect ook toe, maar dan komt er iets opvallends:
“omdat zij gratis huisvesting hebben en in een auto van ons bedrijf rijden.”
Hoeveel werknemers, en hoeveel auto’s zijn er?
De huisvesting is meer een soort ‘jeugdhotel’, 2 op 1 kamer in een vakantie woning(er zijn mensen die inzake vakantie daarvoor betalen immers). Beter dan de turken op de houten bedden in de NDSM dorpen hoor, daar niet van!
“Het heeft niets met uitbuiten te maken, eerder een voordeel voor de Poolse uitzendkrachten, die de moeite nemen om stad en land te verlaten om hier een inkomen te verdienen”
Iets is er dus beter hier dan in Polen zelf, dat lijkt me evident.
Maar wat is er beter aan deze polen voor jullie, dan voor bijv. NLers die hetzelfde kunnen?
Ik ‘ben ondertussen ook iets van mening’ namelijk dat dit de eerste stap is naar nog meer armoede in de EU.
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.22 uur
@ 42
Nee duh, na 40 “welvaarts”staat hebben we hier een arbeidsmoraal van nul komma nul.
Maar ik durf te wedden dat die binnen no-time terug is als we al die uitkeringsfraudeurs eens achter de vodden zitten.
Reactie door McCarthy — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.23 uur
44. ik neem aan dat je een geintje maakt. Zoooo dom kan niemand wezen. (Die 20 Wilders aanhangers daargelaten)Ik kan me onmogelijk indenken dat er nog mensen voor hun plezier met een uitkering thuiszitten, daar is echt niet meer van rond te komen. Mensen die werkloos zijn, krijgen nog maar een bepaalde tijd een uitkering, het geld wat ze vangen, hebben ze dubbel en dwars zelf betaald aan premies. Duh!
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.28 uur
Off topic:
Bericht uit het Utrechts Nieuwsblad vandaag:
“Non op het matje geroepen na wilde dans in Keulen
Een 29-jarige non uit het Belgische Heist-op-den-Berg is bij moeder-overste op het matje geroepen, omdat ze wel erg frivool gefotografeerd was op de wereldjongerendagen in Keulen: met haar benen geklemd om de heupen van een Brusselse missionaris…..”
O…..Is dit soms de bekende missionarishouding? :)
Reactie door Olav Meijer — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.38 uur
Ach, McCarthy voor jou is iedereen die uit kering heeft een fraudeur.
Ik ben 57 en zit naar 40 jaar werken daar in de WW.
Me eigen kapot verdededigd voor de rechtbank om hier aan te ontkomen met nog een paar collega’s en we kregen gelijk.
Maar toen kwam de werkgever op het idee door onze afdeling failliet te verklaren, zodat een ander bedrijf gewoon alle jongeren over kon nemen en de oudjes de straat op te schoppen.
Hierbij kreeg het van iedereen steun vakbond want die vond dat die oudjes niet moesten zeuren en met een corrupte curator kom je een heel eind.
Dus wie is hier fraudeur.
En laten we het niet hebben als je 55+ ben hoe schofterig je door bedrijven word behandeld.
Misschien zit ik wel thuis omdat jij aan het werk bent.
Reactie door Wim — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.40 uur
Wat erg voor je Wim, maar heel goed dat je het aangepakt hebt. Hopelijk heb je nu in ieder geval de tijd om voor de rechten van de arbeiders te pleiten via het internet. De strijd gaat door!
Reactie door Sonja — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.53 uur
Is dit nou de doorsnee SP-stemmer : 33,43,48 ? Daar wordt je ook niet vrolijk van.
Reactie door Pontius Maximus — woensdag 24 augustus 2005 @ 14.59 uur
@50 pontius, ben je moementeel vrolijk in NL?
Zo nee, dank de gemiddelde stemmers dan maar.
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.03 uur
Zijn dit nou de doorsnee SP-stemmers :
33,43,48…Daar ben je als partij maar mooi klaar mee.
Reactie door Mollenvanger — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.03 uur
@52 zie 51 :)
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.03 uur
Ik had volgens mij duidelijk genoeg uiteengezet wie ik bedoelde met de term minimaterorristen, en dat zijn zeer zeker niet de mensen met een bord om hun nek die bedelen om werk om te kunnen eten. Dat er veel dingen te duur zijn ben ik met je eens, maar wie drijft die prijzen op. De arbeider, die heeft niets in te brengen. Sommige dingen zijn zo duur als ze gemaakt worden door de meneertjes, want die bepalen en drijven de prijzen alsmaar op, waardoor het geld voor de werknemer qua levensonderhoud ook weer noodgedwongen omhoog moet( het één sluit het ander niet uit.) om het hoofd nog boven water te kunnen houden. Ja, en dan ben je als arbeider alweer te duur voor de werkgever als je meer loon wilt. Het gaat de werkgever als vanzelfsprekend om het geld en niet om de werknemer. Een werknemer die voor een appel en een ei zich swiegend, en, ja, knikkend zich de pleures werkt, dat is koren op de molen van meneer.
Reactie door The Scarlet Pimpernel. — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.06 uur
Reactie van Pontius Maximus
Ja ik word daar heel vrolijk van dat er een SP is.
Waarschijndelijk ben jij een doorsnee stemmer van een andere partij ja en daar worden wij niet vrolijk van.
Hopelijk ben jij geen SP stemmer want daar worden wij wel heel vrolijk van
Reactie door Wim — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.10 uur
@54 scarlet: ik schreef: ” ”
“Echter minimaterroristen? Is iemand in de USA met een bord om: ‘will work for food’ ook een minima terrorist?
Nee, jij bedoelt de ‘wekgever’ die zo goedkoop mogelijk zijn AIQ wil hebben.”
Ik snap je wel. Nu is dat ook andersom het geval?
Ik weet niet of dit voor alle werkgevers zo is. Vast niet. Maar die ik ken zijn dan ook uit mijn familie en/of omgeving.
Niet zelden begonnen die als 1 manszaak.
Waren toen nog VVD stemmer en de sky was the limt (ze werden ‘verwend’) en dus kwam er al snel personeel bij.
Echter dat personeel stemde pVVDa, cda, d66 en de rest is de geschiednis wiens negatieve rente we nu in het heden mogen betalen.
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.17 uur
Die SP-ers…het zijn net gewone mensen uit alle lagen van de samenleving :)
Reactie door Kees — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.28 uur
@ 50 & 52
De gemiddelde SP-stemmer bestaat niet. In deze beweging loopt echt van alles rond: mannen & vrouwen, jong & oud, wit & zwart, rijk & arm, zacht & hard, gek & geniaal. Er is bijna geen kam groot genoeg om ons allemaal over te scheren.
Maar de grootste gemene deler is volgens mij dat we allemaal geloven dat de wereld en ons land morgen mooier en rechtvaardiger kan zijn dan gisteren en vandaag, zolang we onze mouwen opstropen en er zelf een bijdrage aan leveren.
Voel je je daardoor aangesproken? Join the club!
Reactie door Barry — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.40 uur
@58 Barry, ook daar zijn restricties aan.
Het klinkt mooi, maar die praktijk he……
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.48 uur
52. Wat bedoel je precies met “doorsnee SP stemmer” en ” daar ben je als partij mooi klaar mee”.
- Dat ik heb opneem voor de sociaal zwakkeren? Ben ik alleen maar blij om.
- Dat ik wellicht niet slim ben? Een hogere opleiding dan ik zou betekenen dat je gepromoveerd bent aan de universiteit en daar verdenk ik je echt niet van.
- Dat ik wellicht een profiteur ben? Na een ongeluk kan ik voorlopig niet werken, dat zou jij ook niet kunnen in mijn situatie.
- Dat ik een sloeber ben en alleen daarom SP stem? Ook toen ik gefortuneerd was, stemde ik al SP.
Kom dus eens met argumenten in plaats van je domme gezwets op ons los te laten.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.53 uur
Van de site van Olaf Smit, die polen uitzend:
“Andere voordelen zijn de uitstekende arbeidsmentaliteit en hoge productiviteit van Poolse en Tjechische uitzendkrachten. Ze zijn zeer gemotiveerd, kunnen zelfstandig werken en hebben geen problemen met onregelmatige werktijden, overuren of nachtdiensten.” De arbeidstijden in de VIA-CAO maken dat inderdaad mogelijk. Een uitbuit-CAO hou ik vol.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.21 uur
@12 Kaatje.
Wat je stelt, dat eten, kleding, kleine huishoudelijke artikelen even duur is als in Nederland is pertinent niet waar. Wel is brandstof, luxe electronische spullen en echte merkartikelen even duur.
huisvesting wel duur. Sommige mensen huren voor 400 ZL en sommige voor 800 zl. Dit hangt af van de stad. Op een minumum loon van de 1000 zl is dit een onoverkomelijk.
obstakel.
1 zl = 0.25 E
Reactie door alexander — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.24 uur
62. Ik heb een vriend die heeft een tijd een relatie gehad met een Poolse; zij zal het dan wel niet weten. Of wellicht probeerde ze hem extra geld af te troggelen haha.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.33 uur
Mijn vrouw is een poolse (dus de helft van mijn familie ook)
ik denk dat ze hem een beetje (verkeerd) heeft voorgelicht.
Wel is het leven in Polen hard voor 90% van de bevolking.
5 % kan goed rondkomen en de andere 5% leven als koningen.
Reactie door alexander — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.46 uur
@McCarthy 42(passende naam!): stuur je ons wel een kaartje uit de jungle?
Reactie door Johnito — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.51 uur
De uitbuiting van Polen moet inderdaad snel gestopt worden. Met de uitbuiting van de Polen wordt niemand beter behalve een handjevol kapitalisten, de Polen niet omdat de slechte situatie waarin ze verkeren zo zal blijven, ook in het land van herkomst en de Nederlanders zullen niet beter worden omdat de Polen goedkoper ingezet worden. De kapitalisten plukken de vruchten want voor minder geld krijgen ze dezelfde arbeid geleverd.
Je schrijft: “Er is echter ook een grote groep Polen die tevens de beschikking heeft over een Duits paspoort en zij kunnen door het vrije verkeer van werknemers in de EU gaan en staan waar ze willen.” Hiermee wil je zeggen dat Duitsers van Poolse afkomst nog steeds Polen zijn. Dit is nou onzin, Polen zijn Polen en Duitsers zijn Duitsers.
Je wilt vast niet dat Nederlanders van Marokkaanse afkomst niet in Duitsland aan de slag kunnen omdat ze Marokkanen zouden zijn. Maar hier schrijf je precies hetzelfde…
Reactie door Farshad — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.52 uur
De geschiedenis herhaalt zich in een bepaalde mate en we laten het gewoon weer gebeuren! Ooit zijn we begonnen met Italiaanse en Spaanse gastarbeiders, vervolgens kwamen de Turken en Marokanen en nog velen anderen uit andere mooie culturen. Zij woonden dan weliswaar niet op campings, maar gingen wel met tig man op kleine kamers wonen. We hebben helemaal niks van deze geschiedenis geleerd!! We gaan straks lekker de Polen overal de schuld van geven, zoals we dat eerder met andere groepen mensen ook gedaan hebben.
We lieten het gebeuren en we laten het nog eens gebeuren.
Ik voorzie dat we over 30 jaar een ontwikkelingsland zijn geworden. Arbeid aan goedkope(re) arbeidskrachten geven en/of bedrijven en industrie naar landen verkassen met goedkopere arbeidskrachten, boeren en aspergetelers weggesaneerd, etc.
‘t Is wel tijd geworden om daar stelling tegen te gaan nemen, lijkt me.
Reactie door Evelien — woensdag 24 augustus 2005 @ 16.56 uur
@ Farshad, je leest het volgens mij niet helemaal juist. Je hebt het over “Duitsers van Poolse afkomst” maar daar gaat het niet over. Het gaat over Polen van Duitse afkomst, andersom dus.
Het gaat er om dat een grote groep Polen, die van Duitse afstamming zijn, nog steeds een Duits paspoort hebben. Daardoor kunnnen zij een beroep doen op de rechten die Duitsers wel hebben en Polen (nog) niet.
Reactie door Barry — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.00 uur
Wat dacht je van het dumpen van illegale door minister Verdonk in Nederland zonder middelen van bestaan. Deze mensen worden gedwongen om middels illegale arbeid te overleven en zetten de regulieren arbeid onder druk. Er onstaat effectief een onderklasse op de arbeidsmarkt. Veel uitzendbureau’s maken zich schuldig aan het te werk stellen van illegale arbeiders.
Kan me nog herinneren dat zo’n 3 jaar geleden tijdens de vogelgriep illegale via een uitzendbureau op 1 sofinummer vogels moesten ruimen. Geloof, maar weet dit niet meer zeker, dat dit in overleg ging met de belastingdienst. Is dit geen ambtmisdrijf? Wellicht dat er andere zijn op dit weblog die hier meer van weten?
Wat hebben we aan een overheid die actief meewerkt aan het onderuit halen van de Nederlandse werknemers. En ga mij niet vertellen dat de overheid in deze onpartijdig is.
Reactie door Rob de Kuster — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.05 uur
@Barry
Waarom zouden dan Duitsers die niet Duitsland wonen niet dezelfde rechten mogen hebben als andere Duitsers?
Reactie door Farshad — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.12 uur
Ik weet het hoort hier niet thuis.
Maar wat is dat nieuwe ziekenzorgstelsel een ontzettende puin hoop aan het worden.
Wat een geld verkwisting schandalig.
Iedereen is de kluts kwijt niemand weet het meer.
Wat voor blunders staan ons nog te wachten.
Waar blijft die Maffia man Hoogenvorst.
Een ramp voor nederland wanbestuur.
Kun je ook Polen in huren voor een op ruim klus.
Allemaal lappen in nederland dan moet het lukken om er een paar in te huren.
Dit mag van mij wel zwart.
Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.27 uur
Een ieder die klaagt over de Poolse arbeider moet zch eens gaan afvragen waar de bonden dan voor staan. Ondanks een CAO-akkoord van mijn bedrijfstak ben ik er in loon op achter uit gegaan. Dank u bonden.
Reactie door jojo — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.48 uur
(37)EN HOEVEEL HUUR BETALEN DIE 6 A 8 WERKNEMERS ????? PER PERSOON UITERAARD .
Reactie door texas henkie — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.49 uur
72. Die bonden, laat me niet lachen, een stelletje collaborateurs zijn het. Gisteren in Nova ook weer zo’ n pipo. ” We willen nu het zoet nadat we meegewerkt hebben aan alle bezuinigingen.” Idioten, jullie zijn gewoon genaaid waar je bijstaat, een kleine sigaar uit eigen doos is het! Dat noemt zichzelf belangenbehartigers, ze moeten zich kapot schamen.
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.54 uur
Tijd voor
http://www.vervroegdeverkiezingennu.nl/
Reactie door Peet — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.16 uur
@ McCarthy (42, 45):
Je doet je naam wel eer aan, als je begrijpt wat ik bedoel….. :)
Paul Ulenbelt: je doet prima werk, door dat even goed uit te zoeken!
Reactie door Olav Meijer — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.35 uur
#70 Hoewel je technisch gezien helemaal gelijk hebt zie je wel de verwarring die hieruit komt. Ben niet zo’n voorstander van dubbele paspoorten, krijg ik een dubbel gevoel van. Lijkt me niet integratie-bevorderend en ook een beetje oneerlijk tegenover je landgenoten…ja welke eigenlijk. Snap je? :) Ik zeg niet niet zozeer uit nationalisme. Ben weer wel voor wereldburgerschap, maar zolang dat nog niet het geval is lijkt het me wel zo duidelijk om één nationaliteit aan te nemen, anders stelt nationaliteit als begrip niet veel voor. Öf we nemen gewoon ruim 300 paspoorten, ben je overal goed onder de pannen (…)
Reactie door Kees — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.38 uur
@72 al krijg je 100 euro minder per maand, als de vaste lasten met 150 pm dalen heb je 50 euro ‘winst’.
@ kaatje, polen verdienen in hun land gemiddeld wel veel minder dan in NL, maar ik kan niet 1-2-3 vinden of het leven er even duur is als hier. En dan dus relatief VEEL duurder dan hier.
Wel lijkt mij het verschil in salaris tussen dokter en zusters erg klein, kleiner dan in NL:
“Average salary of a medical doctor in Poland: $275 (Zl 1,100) per month.
Average nurse’s salary in Poland: $210 per month.”
Reactie door Barend — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.44 uur
Duitse Polen of Poolse Duitsers.
De grens tussen Polen en Duitsland is een aantal keren heen en weer geschoven. Een naoorlogse regering heeft Polen en nazaten die op vroeger duits grondgebied hebben gewoond het recht op een duits paspoort gegeven. Een gevolg van geo-politiek.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.47 uur
78. Barend is een lief klein roodkapje die in sprookjes gelooft. Vaste lasten dalen!? In een paralelle wereld zeker!
Reactie door kaatje — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.48 uur
@Paul,
Geven we ons zelf het recht om een deel van de Duitsers die officiël door de Duitse regering als Duitsers zijn erkend als niet-Duitser te stempelen?
Ik vind het belachelijk!
Reactie door Farshad — woensdag 24 augustus 2005 @ 18.58 uur
45,McCarthy
Nee duh, na 40 “welvaarts”staat hebben we hier een arbeidsmoraal van nul komma nul.
Maar ik durf te wedden dat die binnen no-time terug is als we al die uitkeringsfraudeurs eens achter de vodden zitten.
Bedoel je dit soort fraudeurs,
HOORN – Het is oorlog in de top van uitvoeringsinstantie UWV. Een met ontslag bedreigde directeur beschuldigt de raad van bestuur van malversaties, geldverspilling, witwaspraktijken, machtsmisbruik en vriendjespolitiek.
Reactie door folkert de lepper — woensdag 24 augustus 2005 @ 19.03 uur
Hebben we er zelf wel eens over nagedacht dat velen van ons incluis mijzelf profiteren van veel lagelonen landen waar de mensen zogezegd een drol verdienen, hoor je weinig over nu komen een paar polen hier wat verdienen en de boel staat op zijn kop, we zijn allemaal hypocriet wat dit betreft. Links laten lullen en rechts zal zijn zakken vullen.
Reactie door folkert de lepper — woensdag 24 augustus 2005 @ 19.13 uur
Ja, die uitbuiting moet stoppen.
Eerst rondkijken in ons eigen land, daarna kunnen we wel werknemers gaan zoeken in het buitenland, maar dan moeten ze wel het zelfde salaris krijgen als nederlanders die het zelfde werk doen, dat is wel zo eerlijk.
Met de Frankenstein richtlein wordt straks uitbuiting gelegaliseerd.
Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 24 augustus 2005 @ 19.34 uur
Zo hoort ieder betalen naar de geldende CAO normen waar je gaat werken en geen onderbetaling waar men ook van daan komt.
Reactie door folkert de lepper — woensdag 24 augustus 2005 @ 19.43 uur
Barend gelul. Ik heb nooit meegemaakt dat de lastten in dit land ooit minder zijn geworden. Zolang als ik werk ben ik er steeeds een beetje op achter uit gegaan. Ook mede dankzij de bonden. Vergeet een ding niet Barend dat de bonden ook een onderneming zijn en die moeten kunnen scoren. En dan is over lijken gaan niet meer dan logisch. De aanstaande stakingen bij het vuil rond Amsterdam is daar zo een voorbeeld van. Functioneel leeftijdsontslag is duur en dat wordt nu al op de jongere werkenmers verhaald. En het is bij de Brandweer en de Ambulance het stomste wat er is. Deze mensen kunnen in een andere functie goed van pas komen vanwege hun ervaring. Maar blijkbaar is dat niet belangrijk in het kader van het redden van mensenlevens of het voorkomen van erger leed. Nee, het opjaggen van jongere werkenmers met hoge kosten die ze niet terugkrijgen. En in gezamelijk overleg de premies fors verhogen om hun eigen inkomens fors te spekken. Die gasten staan een deel van hun inkomen never nooit af aan een of andere instelling waar men aan verbonden is. En ik maar dokken.
Reactie door jojo — woensdag 24 augustus 2005 @ 19.52 uur
Om mee te beginnen: Kaatje, heel veel sterkte! Het is een gebed zonder einde, dat snert UWV!!! Sterkte en ik hoop dat het toch snel geregeld kan worden, zoals het hoort.
Verder: Olav had gelijk. Dit gaat niet om de Polen. Dit gaat om het nieuwe systeem, waardoor uiteindelijk de mensen in West-Europa net zo arm zullen worden als de mensen in Oost-Europa dat nu al zijn. Daar wordt het een beetje beter en hier wordt bijna alles afgebroken en vernield. Binnen tien jaar, waarschijnlijk sneller, zitten we hier ook met twee gezinnen op een 3-kamerflatje. De woningnood wordt dan zo opgelost.
Deze regering en dit Europa denken volgens dit spreekwoord:
“Om wille van den smeer likt de kat den kandeleer”…
Als het om de eigen persoonlijk centjes en gewin gaat kan de bevolking letterlijk creperen!
Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 24 augustus 2005 @ 20.01 uur
Deze week zijn er in onze regio weeeer eens een stel polen op heterdaad betrapt toen ze aan het inbreken waren in auto;s die geparkeert stonden bij de weg. Kun je nagaan…komen ze al heelemaal uit Polen om hier op rooftocht te gaan!
Ik zou zeggen: snel weer terug die muur in oost europa en voor mijn part mogen ze hem zelf ook nog bouwen ook, want als dit zo doorgaat gaan we met z’n allen economisch en sociaal naar de verdommenis. En met die EU wil ik helemaal breken. Bah
het is tijd voor de revolutie
Reactie door ReneR — woensdag 24 augustus 2005 @ 20.13 uur
@81
Ik gaf geen oordeel, alleen een verklaring waarom er Polen zijn meteen Duits paspoort. Wat mij betreft kunnen mensen uit Polen hier komen werken, maar dan tegen CAO-loon en in fatsoelijke omstandigheden.
Overigens zijn Polen in Engeland, bij de grootste supermarktketen TESCO, in staking gegaan. Dat moeten we steunen. Dat maakt een einde aan uitbuiting.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 20.26 uur
‘Minister Veerman overtreedt regels’
Gepubliceerd op woensdag 24 augustus 2005
AMSTERDAM (ANP) – Minister Veerman van Landbouw is actief betrokken bij de bedrijfsvoering van zijn boerderijen in Frankrijk. Het weekblad Nieuwe Revu en de nieuwsrubriek NSE van televisiezender Talpa meldden dat woensdag.
Volgens de media is Veerman enig aandeelhouder van een vennootschap die de boerenbedrijven beheert. Volgens de regels die het kabinet hanteert, moet een minister belangen in een bedrijf tijdens zijn ministerschap overdragen aan een onafhankelijke derde.
Een woordvoerder van Veerman zei woensdagavond dat Veerman dat ook heeft gedaan. Alleen zijn er volgens hem ,,wat administratieve foutjes gemaakt en slordigheden begaan” bij de juridische vastlegging van het beheer van de bedrijven.
Belangenverstrengeling
Buitenlandse media suggereerden eerder deze zomer belangenverstrengeling bij Veerman. Aan de ene kant is de minister betrokken bij boerenbedrijven die steun ontvangen van de Europese Commissie. Aan de andere kant heeft hij er als minister voor gepleit dat de subsidies aan boeren gehandhaafd moeten blijven. De bedrijven van Veerman ontvangen in totaal ongeveer 185.000 euro aan subsidie uit Brussel. Volgens de woordvoerder van de minister bezit Veerman in Frankrijk een landbouwbedrijf, een ,,soort” loonwerkersbedrijf, en nog andere bedrijven.
Volgens Nieuwe Revu en NSE heeft Veerman voor het beheer van zijn Franse bezit een onafhankelijke derde aangetrokken. Deze persoon heeft NSE woensdag een volmacht laten zien die, aldus de nieuwsredactie, slechts een looptijd had tot december 2002. Volgens het ministerie van Landbouw is deze volmacht echter nog steeds geldig, omdat die stilzwijgend is verlengd.
Hoogleraar Ondernemingsrecht H. J. de Kluiver van de Universiteit van Amsterdam noemde de handelwijze van Veerman in de uitzending van NSE ,,een tikkeltje slordig”
Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 20.48 uur
Alleen zijn er volgens hem ,,wat administratieve foutjes gemaakt en slordigheden begaan’’
Kostje bij het UWV een hoop geld.
Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 20.52 uur
na alle tekst….hier een kort bericht:
na een tijdje in voormalig O-duitsland, Polen en Tsjechie intensief de mensen hebben meegemaakt is mijn conclusie ”eigenschuld dikke bult”, en wel voor ons ”moderne” westen wel te verstaan. De bezopen spiraal waarin wij ons bevinden heeft er voor gezorgd dat bijv. Polen graag hard komen werken in het westen omdat het
aldaar terplekke hopeloos is.
En dat kan je deze mensen niet kwalijk nemen, temeer omdat het serieuze (niet verwend, geen mietjes) werkers zijn.
Als wij niet willen dat Polen in het westen komen werken, moeten de omstandigheden in hun thuisland beter worden.
Daarvoor ligt bij de nederlandse regering een klus om de regeringen in Bijv. Polen wat in het oor te fluisteren.
ook in Tsechie het zelfde geval, en in voormalig O-duitsland is het niet veel beter.
Arme mensen, na alle oorlog, dictatuur/communisme, nu ook nog de euro-dictatuur.
Weet wat je doet als je naar de stembus mag, en zeg het voort…nee, nog beter,
waarom geen revolutie? de tijd is meer dan rijp.
Reactie door Peter Edens — woensdag 24 augustus 2005 @ 22.38 uur
rener(88)als ik pool was .en ik moet werken voor 6 euro per uur bij v.dijcks food en ik word op straat geflikkert .ga ik stelen zeker weten !!!!!! en wat doe je met joep v.d. nieuwenhuizen.of met hoekstra van de v.v.d (die toevallig familie in de bouw heeft)de grote jongens aanpakken dan heb je lef .niet de kleintjes dat doen zalm,balkenende ,de geus en verdonk al voor je .
Reactie door texas henkie — woensdag 24 augustus 2005 @ 23.07 uur
rener(88)als ik pool was .en ik moet werken voor 6 euro per uur bij v.dijcks food en ik word op straat geflikkert .ga ik stelen zeker weten !!!!!! en wat doe je met joep v.d. nieuwenhuizen.of met hoekstra van de v.v.d (die toevallig familie in de bouw heeft)de grote jongens aanpakken dan heb je lef .niet de kleintjes dat doen zalm,balkenende ,de geus en verdonk al voor je .
Reactie door texas henkie — woensdag 24 augustus 2005 @ 23.08 uur
@17
Je kent je eigen CAO en de belastingverdragen niet. Als je een vestiging hebt in Polen, de mensen in vaste dienst neemt volgens de VIA-CAO hoef je hier voor een periode van 183 dagen per jaar geen belasting te betalen. Zelf geef je al aan geen AOW-premie te betalen. Dus is het artikel correct. Zie het besluit van 10 maart 2004 nr. IFZ2004/113M van het ministerie van financien. Kort na dit besluit is de VIA CAO gesloten. Die CAO maakt maximaal gebruik van het besluit mogelijk. Het is een besluit dat alleen maar in het voordeel is van de 100 NL uitzendbureaus in Polen. Het is niet aleen een uitbuit-CAO maar ook het moreel tillen van de NL belastingen.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 23.19 uur
@89
Je hebt toch samen met Jan het artikel hierboven geschreven?
Reactie door Farshad — woensdag 24 augustus 2005 @ 23.31 uur
@ 96
Ja. Ik ben medewerker bij de fractie in Den Haag voor Sociale Zaken.
Reactie door Paul Ulenbelt — woensdag 24 augustus 2005 @ 23.57 uur
Oeps, niet goed gekeken. Staat ook in de inleiding… :D
Reactie door Farshad — woensdag 24 augustus 2005 @ 23.58 uur
@86 jojo
jij schreef: “”
“Barend gelul.”
Wat is dat gelhl dan?
“Ik heb nooit meegemaakt dat de lasten in dit land ooit minder zijn geworden.”
Waar zeg ik dat? (overigens is het wel gebeurd, alleen: 3 stappen naar achteren, 1 naar voren, en weer 3 terug)
Reactie door Barend — donderdag 25 augustus 2005 @ 1.24 uur
En dit is 100.
Goede morgen overigens.
Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 6.48 uur
Hehe, ik ben blij dat deze kwestie nu eens goed uitgezocht is en dat er nu eindelijk wat ogen worden geopend.
En dat zeg ik vanuit de werknemers kant. Zelf heb ik werk, maar ik zie vrienden en kennissen die geen werk hebben aan de ene kant en Polen, die al jaren en jaren aan het werk zijn in ons bedrijf aan de andere kant. Natuurlijk verloop wordt niet aangevuld met vaste krachten, want Polen zijn veel goedkoper, flexibeler en zeuren niet.
Hoe kun je daartegen concurreren? Niet dus.
Ik heb niets tegen deze mensen, ze zijn aardig en werken hard. Maar op deze manier lijkt het meer op broodroof en de regering heeft dit in de hand gewerkt.
Reactie door Helma D. — donderdag 25 augustus 2005 @ 7.04 uur
95. Jan en Paul, gaan jullie dit nog aan de orde stellen, zodat het ook op teletekst komt te staan?
Het is toch een beetje komkommertijd nog, ze zitten vast te wachten op nieuws.
Reactie door kaatje — donderdag 25 augustus 2005 @ 10.55 uur
102. Voordat Groen-Links er weer lucht van krijgt…. of de pvda.. en ze snel even vragen kunnen stellen aan de minister.
Reactie door kaatje — donderdag 25 augustus 2005 @ 10.56 uur
In de groenvoorzieningen zijn bedrijven die ‘straflijsten’ bijhouden om redenen te verzamelen om Nederlandse werknemers te ontslaan. Ze kunnen dan Polen in dienst nemen.
Reactie door Paul Geveke — donderdag 25 augustus 2005 @ 12.08 uur
50 en 52 hebben te lang in de spiegel gekeken.
Vandaar de op wartaal lijkende niets zeggende berichten.
Reactie door leen — donderdag 25 augustus 2005 @ 13.33 uur
@ 103
Jan de Wit (SP) heeft twee weken geleden al vragen gesteld. En we bijten ons er in vast!
Reactie door Paul Ulenbelt — donderdag 25 augustus 2005 @ 16.14 uur
Zucht….
Alweer een reactie weggepoetst. :-(
goed, deze dan
@texas henkie
De polen over wie ik berichtte, waren vast geen mensen, die het eerst eerlijk hebben geprobeerd in de afpers-sectoren van onze economie!! Wedden??
En Verdonk heeft wel lef; want ze heeft een marrokaan als ” buddy” en ze gaat regelmatig met hem op stap. Elke politicus kan een buddy krijgen, als die ervoor openstaat.
Er schijnt een site te zijn, waar je je kunt opgeven. Dus henkie…heb je nog voor jezelf een goed voorstel?
Reactie door ReneR — donderdag 25 augustus 2005 @ 20.18 uur
ik heb geen marrokkaanse buddy nodig .het zijn mijn buren .
Reactie door texas henkie — donderdag 25 augustus 2005 @ 23.29 uur
106. Waarom zie ik dan niets in de pers?! Kom op! Zorg dat je het ANP haalt!
Reactie door kaatje — vrijdag 26 augustus 2005 @ 0.33 uur
Polanski Roman
een schelmenroman uit de 21ste eeuw
wordt (niet) vervolgd
Reactie door annemiek — vrijdag 26 augustus 2005 @ 10.58 uur
Ha Jan. Er was op 25-8 een reactie gekomen op je artikel in de NRC. Daar vonden ze je niet ‘solidair’. Kennelijk vonden ze het normaal dat Nederlandse chauffeurs gediscrimineerd werden, je werd nog net niet uitgemaakt voor nationaal-socialist, maar met dat niet-solidair vonden ze je niet een inter-nationale-socialist geloof ik met “internationale (EU-) solidariteit”, wat voor het grootkapitaal een argument is om na de slavernij, de koelies, de gastarbeiders kolonietje te spelen in eigen land en den hier woonachtige arbeider, het klootjes- en schaamlipjesvolk, het proletariaat, de proleten, die het verschil tussen kennen/kunnen, liggen/leggen niet weten te verneuken en uit te knijpen en een loer te draaien en bij kritiek voor facist/racist uit te maken, want waarom zou je de nuance zoeken, als je winst wil maken. Dat Polen voor integratie en –taalproblemen zorgen en dat de integratie en inburgering slecht is geregeld en dat de sociale cohesie van de Nederlandse samenleving minder wordt is bijzaak, want we hebben NU een “arbeidsprobleem” (=het kan goedkoper) en de witte elite=grootkapitaal heeft toch weinig met internationale toestanden en (werkloze) hangjongeren in volksbuurten te maken. Wat de vakbonden hebben opgebouwd de laatste decennia is shit en wordt te duur om internationaal nog te concurreren zonder handelsbarrieres met lage lonenlanden met kinderarbeid, waar de CAO helemaal klote van de geile bok is.
Hopelijk reageer je als deskundige nog op dat artikel en als je er door censuur niet doorkomt, zien we graag een reactie op je weblog.
Reactie door monkey — vrijdag 26 augustus 2005 @ 11.21 uur
@ Texas-Henkie (108):
Kort, maar krachtig! Bravo!
Reactie door Olav Meijer — vrijdag 26 augustus 2005 @ 12.55 uur
#texas.henkie
Zegt me niks, veel mensen kennen niet eens hun eigen buren; vooral niet in de randstedelijke gebieden. Je snapt het denk ik ook even niet.
Ik bedoelde dus, van welke politicus jijzelf eventueel een buddy zou willen worden.
#111 Olaf meijer
Vooral geen enkele kans onbenut laten Olaf hoor, om te gaan slijmen hier; wat je normaliter altijd ook doet op het “andere log”.
aju
Reactie door ReneR — vrijdag 26 augustus 2005 @ 16.12 uur
@ RenR (112):
Ha, ha! Texas-Henkie snapt het juist héél goed: hij heeft nl. -in tegenstelling tot Rita Verdonk- geen Marokkaanse “buddy” nodig. Dat is heel wat scherper dan jouw flauwe vraag, of hij zich ergens zou willen opgeven.
Dus: “je snapt het zélf even niet.” :)
Reactie door Olav Meijer — vrijdag 26 augustus 2005 @ 16.33 uur
Was zonet ook een reportage op NOVA. De tv heeft het dus ook ontdekt.
Reactie door Farshad — zaterdag 27 augustus 2005 @ 0.43 uur
@RenR (112):
Geeft niet, over een maand zul je hem vatten… Ga nu lekker slapen!
Reactie door Farshad — zaterdag 27 augustus 2005 @ 0.53 uur
#117 Farshad en ook Olaf
http://www.nsi-zh.nl/web/show/id=76311
Goed; ten einde raad maar deze link geplaatst en dan begrijpen jullie leeghoofden het mischien wat beter wat ik nu al de hele tijd probeer uit te leggen.
En als jullie het dan nog niet willen begrijpen, dan kun je beter op het andere weblog blijven voor mensen die zich liever zelf dom willen houden.
vat je ‘em?
aju en welterusten kom maar terug als jezelf wat meer bij zinnen bent en dan kun je mijn naam ook weer wat beter spellen.
het is tijd voor de revolutie
Reactie door ReneR — zaterdag 27 augustus 2005 @ 10.15 uur
Ik blijf erbij, over een maand zul je het vatten.
Reactie door Farshad — zaterdag 27 augustus 2005 @ 13.26 uur
@107,113,117.ReneR.
Beste ReneR,heb je even voor mij.Bij jou krijg ik steeds de indruk dat je de klokjes wel hebt horen klingelen maar nog
steeds niet weet waar de klepeltjes hangen. Toch hoop ik ook voor jou dat de zon ooit weer gaat schijnen….
Reactie door Narcissus — zaterdag 27 augustus 2005 @ 16.56 uur
“WEINIG ONDERNEMERSLUST”.
Een gewetensvraag aan mijn vriend :Wat zou jij doen als startend SP.ondernemer als je snel personeel nodig hebt : “een “goedkope” pool of een “dure” nederlander.
Antwoord : als ze allebei evengoed geschoold zijn en hard werken,graag een pool.
Reactie door Pontius Maximus — zaterdag 27 augustus 2005 @ 17.02 uur
Polen zijn niet schuld, onze regering is schuld aan al die elende met Oost-Europese werknemers, die laat die mensen toe en laat ze werken, is niet in de hele EU zo, ben vrachtwagenchauffeur en moet aanzien wat de werkgevers durven te eisen voor een nieuwe CAO. Als de werkgevers hun zin krijgen staan er binnen 2 jaar 30.000 chauffeurs op straat, wie betaalt de uitkeringen, Polen tekenen contract waarin staat dat ze sociale verplichtingen zelf in Polen regelen, dus geen premie afdracht in Nederland, dus de kas van Zalm loopt langzaam leeg
Reactie door Peter Pasmans — zaterdag 3 september 2005 @ 0.05 uur
re: wat een gelul allemaal. Laat de SP zich nou eens realiseren dat door die CAO’s personeel veel te duur wordt/is.
Logisch dat je je personeel uit
Polen haalt. JE moet als werkgever hier alleen al 10% extra pensioen premie betalen, laat staan datje bij ziekte 2 jaar uit eigen zak moet doorbetalen. Welke imbeciel bedenkt zoiets toch!!
En dan klagen dat Polen goedkoper zijn, hoe simpel ben je dan.
Reactie door Rory — woensdag 19 oktober 2005 @ 20.18 uur
ik stond onlangs een weekend in Campogalliano en daar stond een poolse chauffeur van Mr ?? uit Valkenswaard een Parijs Dakar sukkel,sorry voor zijn fans zijn tank met diesel leeg te laten zuigen door een paar Russen voor 30 euro,s ik lach mij dood.
Reactie door gerrie — vrijdag 13 januari 2006 @ 1.58 uur
als de polen hier niet mogen werken dan moeten ook de bedrijven die zich in polen gevesticgt hebben om produkten hier goedkoop op de me=arkt te brengen en dan als nederlander hier in weelde willen leven over de rug van andere .de grenzen zijn onstaan door stelen en macht van dieven en dat is tot nu toe en alleen de dieven willen deze bewaken om verder in lage loonlanden hun behoefte te verkrijgen voor een prikje zodat ze hier lekker kunnen luiwammen ik heb liever een pool dan 10 verwende nederlanders
Reactie door l.blommers — donderdag 9 februari 2006 @ 12.23 uur
Beste Jan,
Ik ben op jou site terechtgekomen doordat ik artikelen over uitbuiting ben tegengekomen op jou site.
Ik lees hier diverse interesante stellingen over de werknemers uit de nieuwe toegetreden landen.
Ik ben het helemaal eens met jullie standpunt. Eerlijke prijzen voor het werk voor iedereen. Dat betekend gelijke kansen. Maar dat is helaas niet aan de orde.
Ik ken diverse mensen uit Polen die hier werken. Als ik zie hoe die mensen uitgebuid worden dan wordt ik er misselijk van. Het is moderne slavernij. 300 euro per bed per maand, 7 personen in een woonhuis, onderverhuurd door wazige woonservice voorzieningen. Ik snap niet dat de sociale sector woonhuizen verhuurt aan dit soort stichtingen, dat er geen toezicht op is vanuit de geeente. Dit brengt overlast en irritatie met zich mee. Soms 4 a 5 auto’s per huis. Dordat de mensen ondergebracht kunnen worden kunnnen ze ook uitgebuid worden. Ze kunnen alleen komen als ze een dak bovn hun hoofd hebben.
Ik weet een transportbedrijf die noodgedwongen moest verhuizen. De verhuurder verlengde het contract niet meer. De verhuurder heeft er nu tegen de regels soms 200 polen gehuisvest in embarmelijke omstandigheden.
De poolse mensen hebben ook recht op bepaalde voorzieningen die ze niet betaald worden. Denk aan b.v. het “huisvrouwengeld”, vraag je het niet aan dan krijg je het niet ook.
reiskosten die niet worden betaald, onderbetaling, vrijetijdregling die niet uitgevoerd wordt, dagen die niet uitbetaald worden omdat ze niet opgemaakt zijn. Mensen ontslaan waarvan ze het vermoeden hebben dat ze door de barre omstandigheden terug willen naar hun eigen land. Met predikaat diefstal. Bewijs maar dat het niet zo is. En de straf! het loon niet uitbetalen.
De FNV roept heel erg in de ruimte, maar zij zouden deze mensen een mogelijkheid moeten bieden om lid te worden van de vakorganisatie. En de kosten voor lidmaatschap naar ratio van het salaris. Hierdoor krijgt de FNV grip op de markt. Als de Polen zich verenigen profiteren daar ook de Nederlandse werknemers van.
De Polen krijgen waar ze recht op hebben en konkureren hier mee op een normale wijze met de Nederlandse werknemer.
Er moet en vangnet zijn voor die groep, die moeten wij creeren. Dit kost geld, maar dat betaald zich snel dubbel teru.
Verder zie ik veel afkeer naar deze mensen toe. IK vind dat Bizar, zij willen ook hun toekomst verbeteren. Van alle allochtonen in dit land zijn zij de grootste groep werkenden. Polen hebben een gezond arbeidsmoraal en werken graag.
Maar vergeet niet dat ook Polen dezelfde problemen hebben als wij. Je ziet alles opschuiven. Heel veel werk gaat weg uit Polen. Arbeidskosten zijn in 2 jaar gestegen met 20 % en de Zwotty is in 2 jaar 20 % duurder geworden. Veel Nederlandse bedrijven halen productie terug. Omdat productie en transport al duurder zijn geworden. De beste vaklui Bouw, artsen, ingenieurs, de hoog opgeleiden jongren verlaten massaal het land naar Engeland, Ierland en Noorwegen.
In Polen stikt het momenteel van het werk. Alle steden liggen open, straten en snelwegen worden in het hele land aangelegd.Mensen bouwen massaal nieuwe woningen. Dit gebeurd voor een groot gedeelte door arbeidsmigratie uit de oekraine. Mensen die niet weg kunnen uit Polen zijn in eigen land kansloos, de mensen die weggaan worden uitgebuit. dit zijn de vaak lager opgeleiden uit Polen die ook in Polen kansarm zijn. De Hoger opgeleiden vinden werk, krijgen er naar betaald en gaan ongezien op in de samenleving. Je ziet de armoede opschuiven naar het westen. Dit creeerd armoede in ons land. De intelectuelen hebben masaal tegen gestemd voor toetreding bij de EU. Om de simpele reden dat Polen en de andere landen niet klaar waren voor EU.
Ik maak me echt zorgen over de toekomst van velen in dit land, niet om mezelf, ik red het wel. Maar de gezinnen waar en inkomen is, de ouderen die door de invoering van de euro vleugellam geworden zijn, de nieuwe basisverzekering met zijn uitwassen, goede zorg is er alleen nog maar voor de rijken onder ons.
Het is nog maar het begin van alles,
Soms ben ik blij dat niet iedereen het ziet.
Met vriendelijke groet,
A. van Straten
Reactie door Anton van Straten — vrijdag 17 februari 2006 @ 10.23 uur
Ik woon al 18 jaar in Nederland. Ik ken geen een Nederlander die kan tot 4 generaties terug zeggen dat zijn voorouderen alleen Nederlands waren. Ik praat alleen over zogenamde autochtonen.
Wie is een Nederlander? Iemand die hier geboren is, iemand die Nederlands spreekt? Wie mag hier werken?
Nederlanders hebben al hun rijkdom opgebouwd op handel en slavernij. De meeste producten die je in winkels koopt komen uit Azie.
Wie is arm, wie is rijk en wie is rijk geworden op de ruggen van anderen.
Polen zeker niet.
Reactie door Agnieszka — zondag 22 oktober 2006 @ 0.31 uur
ik heb alle reacties aandachtig gelezen. en ik heb hier ook zo mijn eigen mening over.
eerst had ik geen problemen met de polen. maar nu ik voor mijn studie onderzoek heb gedaan,blijkt dus dat er de laatste jaren steeds meer vrouwen lastig zijn gevallen door o.a de poolse mannen. en dan praat je dus over aanranding en verkrachtingen. maar daar word niks over gezegd,vinden jullie dat normaal??? en dan alle irritaties. ze rijden vaak nieuwe auto’s,komen erg arrogant over.(even voor de duidelijkheid ik praat nu over mijn onderzoek naar polen)als er polen in je straat wonen kan je meteen je eigen auto niet kwijt omdat zij er meteen 5 hebben. en er blijft voor de nederlander geen werk meer over. er zijn ook chinezen die hier alle bedrijfjes beginnen,maar chinezen vallen de vrouwen niet lastig hebben geen 5 auto’s voor jOU deur staan. ze komen niet arrogant over. maar ja zo kan ik nog wel uren doorgaan. er moet gewoon een stop komen en snel. na de afronding van mijn onderzoek heb ik het helemaal gehad met polen. en de mensen die goed praten over de polen,dat zijn mensen die in een straat wonen zonder polen, of mensen die wat aan ze kunnen verdienen. dus wat mij betreft gewoon weg met die polen.
Reactie door bet sjatter — donderdag 12 juli 2007 @ 10.44 uur
Ik werk als zelfstandige en heb een montagebedrijf.
Ik moet toch even kwijt dat ik de laatste tijd bijna geen opdrachten meer krijg en overal waar voor mij wel opdrachten zijn, er nu Polen aan het werk zijn!
Nog even en ik kan me een bijstandsuitkering aanvragen!
Mensen die vinden dat Polen hier gewoon welkom zijn moeten mij maar even snel een paar goede opdrachten bezorgen, anders red ik het niet meer!
En Den Haag, bedankt voor het om zeep helpen van mijn inkomen.
Jullie weten het toch zo goed allemaal, wat moet ik nu?
Moet ik me maar als Pool vermommen en me bij een van de vele uitzendbureaus melden?
Sluiten die grenzen NU
Reactie door Rick — maandag 10 december 2007 @ 11.11 uur