In heel Nederland worden er in allerlei volksbuurten momenteel duizenden goede betaalbare woningen gesloopt. Reden: woningbedrijven, gemeenten en projectontwikkelaars willen bouwen voor Rijk Nederland. De mensen die als gevolg daarvan moeten verhuizen wordt geen goed en betaalbaar alternatief geboden. De tijden van de sociale volkshuisvesting lijken nu écht voorbij. Vandaag in Enschede in de wijk Wesselerbrink heb ik er weer een schrijnend voorbeeld van gezien. Gelukkig is er een goed actiecomité dat het er niet bij laat zitten.
Vanmiddag naar de wijk Kerkelanden geweest vlakbij het station in Almelo. De wijk is in het verleden vaak in het nieuws geweest door een opeenhoping van problemen als criminaliteit en armoede. Er is een bewonerscomité actief dat probeert samen met de bewoners er het beste van te maken. Mijn indruk is dat de gemeente en de woningbedrijven best wat meer voor deze mensen mogen doen. Het aanzien van de wijk is door veel dichtgetimmerde huizen niet wat de bewoners verdienen.
Ik ga nu mijn toespraak schrijven voor vanavond in Concordia in Enschede.
29 reacties
Petje af mijnheer Marijnissen! Dat u langs het drukke politieke leven ook nog tijd vindt om stukjes te tikken voor uw weblog!
Maar over die huisvesting: Ik begrijp nog steeds niet waarom wij (Nederlanders) niet veel vaker kijken naar de fouten en successen van onze buurlanden. Nu ik een tijd in Antwerpen woon (juist ja, daar zijn woningen/huren nog wél betaalbaar) heb ik met eigen ogen kunnen zien dat er wel degelijk oplossingen zijn voor de hoge woonkosten van Nederland. En ook dat deze (blijkbaar) nog niet alle sociale problemen oplossen.
Reactie door Bèr Kessels — donderdag 22 januari 2004 @ 17.07 uur
sociale woningbouw is al heel lang voorbij (in de omgeving A’msterdam / zaandam tenminste wel). Als je al het huis uit wilt dan mag je eerst 10 jaar op een wachtlijst. Dan denk je “Ok ik koop wel een huis” (Als je daar al een hypotheek voor kan nemen) Een beetje normale woning begint al bij € 150.000, en dan heb je een flatje….
De huurwoningen die wel beschikbaar zijn staan in wijken waar je overdag al liever niet wilt komen. Het zijn letterlijk getto’s geworden.
Waar ik het wel mee eens ben is dat ze die wijken slopen en er netjes betere huizen neerzetten met goedkopere woningen ertussen, zodat je ze mixt en hierdoor getto’s minder kans maken.
En integratie bevorder je hiermee ook meteen denk ik omdat je niet met z’n allen meer in 1 wijk kan wonen maar verspreid wordt over de stad / land.
Just my € 0,02 cents
Hmmm misschien moet ik wel de politiek in :-)
Reactie door vcb — donderdag 22 januari 2004 @ 17.13 uur
Waarom zijn jullie voor de SP, die ****** mensen hebben mijn pa en andere kenissen belachelijk gemaakt. Schaam jullie!
Reactie door Anoniem — donderdag 22 januari 2004 @ 17.53 uur
@ anoniem. Rot voor je anoniem, maar het is moeilijk sympathie te hebben als we niet weten wie je bent of wat je “pa en andere kenissen” (die we evenmin kennen) is aangedaan. En als het zulke vervelende lui zijn, wat doe jij hier dan?
Reactie door Nienke — donderdag 22 januari 2004 @ 18.14 uur
Even on topic. Ik woon al jaren in een buurt waarvan de woningen op de slooplijst staan. We horen steeds van de woningbouw dat het binnen 2 jaar gesloopt gaat worden, maar totnogtoe blijft het allemaal staan. Het vervelende is dat de woningbouw niets aan onderhoud doet, behalve reparaties. De huizen zijn nu dusdanig verpaupert dat er weinig anders opzit dan slopen.
Een ander groot nadeel is dat niemand zich verantwoordelijk voelt voor de buurt. Mensen denken allemaal, ik ben hier toch zo weg. Dat leidt tot nog meer overlast op straat. Ik vind het vervelend als ze het niet slopen, maar veel erger is het als er gewoon 10 jaar lang niets aan een wijk gedaan wordt. En dan raar opkijken als hij steeds verder achteruit gaat. Triest is dat.
Reactie door Nienke — donderdag 22 januari 2004 @ 18.19 uur
Het woningbouwbeleid in de meeste grote steden in Nederland is er helaas op gericht om de woonmogelijkheden voor mensen met een kleine beurs te ‘verkrappen’ en om meer te bouwen voor diegenen die over een dikkere portomonnee beschikken. In wijken als de Wesselerbrink wonen voor het grootste gedeelte mensen met de kleine beurs. Sinds het hele privatiserings- en liberaliseringsverhaal van de woningcorporaties is het streven van deze corporaties om meer winst te maken. Heel vaal houdt dat in dat betaalbare woningen gesloopt worden om plaats te maken voor duurdere woningen. De mensen met de kleine beurs blijven nergens, daar wordt geen acceptabele oplossing voor gezocht. Gevolg is dat hele wijken uiteen vallen, mensen die jarenlang met plezier in hun wijk hebben gewoond zijn gedwongen te verhuizen naar elders. ‘Volkshuisvesting’ lijkt me in deze context een volkomen achterhaald begrip. Marktwerking en winstbejag is het enig wat ik voor een dergelijk beleid kan bedenken.
Reactie door Frances — donderdag 22 januari 2004 @ 18.33 uur
@Frances
Dat is niet waar! De planning is gewoon verkeerd. Tijdens de hoogtij van de economie worden er plannen gemaakt voor mooie wijken en dure huizen. Tegen de tijd dat de vergunningen en dergelijke rond is begint men een keer met bouwen.
Die zijn nu een beetje klaar en nu heeft niemand geld meer , raar he ?
Winstbejag is en marktwerking heeft er voor gezorgd voor dat gene waar we nu zijn en de hele westerse wereld , en dat zal de wereld verder helpen (mark my words) Anders waren we nu nog een achterstandslandje.
@Anoniem
Tsja iedereen kan iemand belachelijk maken, maar hoe hebben zij dat dan gedaan ? Zo’n opmerking slaat kant nog wal.
Ik zelf vindt het leuk om met socialisten in discussie te gaan omdat ik het zelf niet ben, dat levert altijd leuke gesprekstof en goede discussies op. :-)
Reactie door vcb — donderdag 22 januari 2004 @ 19.18 uur
SP, ole ole. Succes met schrijven.
Reactie door Andy — donderdag 22 januari 2004 @ 19.27 uur
Jan,
Eerst even zeggen dat ik het erg goeed vind dat je ook met een weblog bent begonnen. Nu kunnen we uit eerste hand lezen wat voor goed sjij allemaal voor ons doet. Heel cool !!!
Zo, das eruit. Dan wilde ik ook even zeggen dat bij ons in Vlaardingen ook allemaal woningen (die best goed te renoveren zijn) ook gesloopt worden. Ik woon ook in zo een woning, alleen zijn de plannen voor mijn huist pas te slopen over een jaar of 5 a 6.
Anderen zijn minder gelukkig. Er zijn namelijk al een hoop oude woningen die dicht getimmerd (geschroefd, met metale platen) zijn. Wederom woningen die woor niet zo veel geld mooi gerenoveerd kunnen worden om zo weer veel mensen in de minima te kunnen huisvesten. Dat typpe woning hebben we gelukkig genoeg van in Vlaardingen, maar dat is dus afgelopen over een jaar of wat. BELACHELIJK !!!!
Nu weet ik dat de SP er actie tegen voert, ietda dat ik alleen maar met veel woorden steun, want gelijk hebben ze (jullie ;).
Ga zo door jan !!!
Reactie door JurrieBurrie — donderdag 22 januari 2004 @ 19.37 uur
Welkom in ‘logland’…. Super!
Mocht je Drenthe aandoen tijdens je tour…HARTELIJK WELKOM !
‘k Zal je linken, goed ? Succes met alles!
‘n Hug van Sahasrara
Reactie door Sahasrara — donderdag 22 januari 2004 @ 19.38 uur
Apparte buurt, die Wesselerbrink. Ik heb er tijdens mijn studie gewoond. Het was wel interessant om te zien hoe de buurt opknapte na de renovatie.
Reactie door Niels — donderdag 22 januari 2004 @ 19.45 uur
Beste Jan, eigenlijk ben ik niet meer zo onder de indruk van een titel als “Stop de slopers” Twee maanden geleden wilde ik i.s.m. de SP Den Haag actie voeren tegen de sloop van 2600 woningen in de sociale huursector in de Haagse wijk Transvaal.
De SP deed niet mee,ze hadden in de gemeenteraad voorgestemd. Ik heb ze om argumenten gevraagd, ik ga hier niet opschrijven welke dat waren,ik schaam me ervoor. Veel plezier met je weblog verder.
Reactie door Miguel sloendregt — donderdag 22 januari 2004 @ 19.52 uur
Hlelmaal mee eens, nederland wordt, als wij er niets aan doen, een kapitalistich land waar geen ruimte meer zal zijn voor de minder bedeelden!! Maar….laten wij dat toe?! NEE, ik in ieder geval niet en zal er ook alles aan den om deze regering te laten zien wie wij zijn!!
Reactie door margot — donderdag 22 januari 2004 @ 20.44 uur
Tja…ik wacht al DRIE jaar op een flatje in de woonplaats waar ik bijna mijn hele leven heb gewoond…feitelijk sta ik met mijn kind gewoon op straat en niemand die het iets kan schelen. En maar afbreken, al die woningen die nog best kunnen. Dus, beste jan, ik stemde toch al op jou, maar als je je hier sterk voor maakt, dan doe ik dat voor de rst van jouw politieke loopbaan!
Reactie door Frederique — donderdag 22 januari 2004 @ 21.07 uur
Hier in Groningen kunnen ze dr ook wat van. Er was een complete wijk geplanned in het centrum, speciaal voor de beter gesitueerden. Maarja, dat prestige-project van de lokale politiek begint een misser te worden, niemand wil dr wonen. Er is wel een mooi winkelplein gekomen met een Aldi en een Jumbo tegenover elkaar. Wat wil je nog meer. Ohja, die huizen die er eerst stonden terug natuurlijk.
Reactie door Milan — donderdag 22 januari 2004 @ 21.41 uur
ik ben het helemaal mee eens. ik ben verplicht om een huur wonig te geen wonnen ondat ik geen koop woning kan betaalen.
Reactie door gert-jan driehuis — donderdag 22 januari 2004 @ 22.22 uur
jan marijnissen heeft een weblog
Jaja, ik las het zelf bij About:blank ! Jan Marijnissen gaat zijn onvolprezen Brabantse welbespraaktheid nu ook op het internet…
Trackback door Journalog — donderdag 22 januari 2004 @ 23.49 uur
Geweldige hoeveelheid logs Jan, complimenten!
Wat betreft de sociale woningbouw er zijn volgens mij 2 typen te bedenken, huur en koop. Wat betreft huur is eea op te vangen middels huursubsidie, al heb ik een pestpokkenhekel aan subsidie omdat dit symptoombestrijding is ipv structureel iets laten veranderen. Mijn verwondering bestaat eigenlijk uit het feit hoe het mogelijk dat diegenen die de prijs en de uitgifte van grond bepalen contractueel niet in staat blijken te zijn kopers van die grond (lees projectontwikkelaars) te dwingen goedkopere huurwoningen te bouwen.
Datzelfde geld ook voor koopwoningen, de huidige prijs van woningen wordt mede bepaald door het aanbod van woningen, wat betreft nieuwbouw, de prijzen die gemeenten hanteren voor bouwgrond is giganties. Gemeenten zouden geen winstoogmerk moeten hebben.
Reactie door Stephan — vrijdag 23 januari 2004 @ 0.40 uur
Leuk om zoveel te lezen over m’n geboortestad Almelo. Ik heb daar ooit in de rol van verslaggever voor de Twentsche Courant nog een avond bijgewoon waar de plaatselijke SP-afdeling nieuw leven werd ingeblazen, met ondermeer Remi Poppe. Ik sta versteld trouwens van de update-frequentie op je log. Valt mee he, de tijdslast?
Reactie door Michiel — vrijdag 23 januari 2004 @ 5.17 uur
@Miguel: mij valt vaak een groot verschil op tussen lokale SP’s en landelijke, dus misshcien ben je daar tegen op gelopen?
Vergeleken met alhierzo (gloeilampen in het zuiden, 3 sloopwijken) is de landelijke veel dynamischer en vooruiutsrevender, bijvoorbeeld.
Reactie door chipo — vrijdag 23 januari 2004 @ 8.30 uur
NOu de Kerkelanden is me een buurtje. Hier viert de criminaliteit hoogtij.
Als die mensen die daar wonen eens eers gingen werken, dan werd deze wijk al veel leefbaarder. het is er nu een broeinest.
Reactie door Tukkertje — vrijdag 23 januari 2004 @ 9.30 uur
Lang leve de weblogs, en speciaal deze. Goed werk !!!
Reactie door Lilian Wormser — vrijdag 23 januari 2004 @ 10.14 uur
De sociale woningbouw lijk mij met name in deZe tijd weer erg nuttig. Bovendien vind ik het slopen van dergelijke woningen in de meeste gevallen kapitaalvernietiging.
Reactie door Frans — vrijdag 23 januari 2004 @ 11.02 uur
@ Tukkertje: wil je dan meteen effe de vacatures doormailen voor die mensen aldaarzo?
Reactie door chipo — vrijdag 23 januari 2004 @ 12.45 uur
Tukkertje, mijn complimenten!
Als die mensen die daar wonen gingen werken,
dan werd deze wijk inderdaad al veel leefbaarder!
Niet zeiken op de overheid, maar je handen uit de mouwen!
Chipo, lees jij geen krantenadvertenties?
Ik zie vacatures genoeg!
Al die mensen geen werk hebben, hebben ze ook geen geld voor een computer, dus hoe moeten we de vacatures doormailen?
Reactie door Michel Smit — vrijdag 23 januari 2004 @ 13.29 uur
Ik woon ook in de wijk wesselerbrink, en ik hoop dat ze de sloop nu echt afblazen, de woningen zijn perfect om lekker in te wonen, het onderhoud is echt veel achter en de isolatie laat te wensen over, de huur is te hoog ten opzichte van het confort, maar dat is niet het enige wat belangrijk is, de regering zou eens wat moeten doen aan de misbruik van de regeling huursverhoging vanwege verschillen in de huur, gelijk te trekken, het gaat al jaren zo dat men de huren mogen verhogen voor ongelijke huren voor dezelfde woningen, maar ze doen het op alle woningen hetzelfde verhogen, dus blijft het verschil er altijd, als een woning leeg komt dan wordt de huur aangepast aan niveau en vervolgens word deze elk jaar ook nog eens hetzelfde als het gros verhoogt.
Zo zijn de hobbykamerwoningen in de wesselerbrink in 10 jaar tijd van fl. 350 naar € 476.00 kale huur. Schandalig gewoon, het inkomen is in die 10 jaar toch ook niet 4x zoveel geworden.
Reactie door Cora — vrijdag 23 januari 2004 @ 15.39 uur
Ja, Jan hoe ingewikkeld we ook doen het blijft een markt, de werking van vraag en aanbod dus. Hypotheekrente aftrek regeling die er nu is is niet bevordelijk voor doorstroming. Zie niet in dat jij je er sterk voor maakt dat weer terug te draaien. Helemaal afschaffen, goeie optie. maar dan gaan er wel een heleboel mensen failiet. Huizenprijzen dalen dus wat dat betreft een goeie oplossing. Maar ik voorzie wel een Burgeroorlog in Nederland. Eehm dan maar gewoon meer huizen bouwen. extra poldertje in het ijselmeer of meer wegen naar de bestaande polders. Ooh nee geen auto’s met de trein natuurlijk. Ja maar wie wil er nu in Lelystad of een of ander modern gat wonen zonder auto? Niet de mensen uit de oude “gezellige wijken”
Nee, Jan en ik zal me betoog kort houden. Dit probleem is heel lastig sociaal op te lossen. Maar verneem graag een poging.
Complimenten voor je log trouwens!
Reactie door BArt — vrijdag 23 januari 2004 @ 20.38 uur
baccarat
baccarat Immortality. I notice that as soon as writers broach this question they begin to quote. I hate quotation. Tell me what you know.
Trackback door baccarat — vrijdag 29 april 2005 @ 17.44 uur
betting online…
Samoan.bellies Atalanta:clockwatcher dissertations?eastward odds calculator http://odds-calculator.extra-sport-betting.com/ …
Trackback door betting online — zaterdag 20 mei 2006 @ 12.46 uur